گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

هیدرو پولیتیک یا سیاست آبی

هیدرو پولیتیک یا سیاست آبی  

 

 

 

محدودیتهای استفاده از آب باعث شکل گیری روابط سیاسی میان دولتها با ملتها ویا دولتها با دولتها میشود.

کمبود آب که ، در منطقه خاور میانه به گونه ای روز افزون خودنمایی دارد ، شرایطی فراهم آورده است که استفاده از آب یا اجازه عبور آب از مرزهای بین المللی به گونه ای روز افزون بر روابط سیاسی دولتها و ملتهای خود و روابط کشورها با یکدیگر (موضوع آب میان ترکیه ، سوریه،اسرائیل،عراق و لبنان)اثر میگذارد.مشکلات مربوط به آب دریاچه جلیله در پای بلندی های جولان وحساسیت های حیاتی که بازگرداندن همه جولان به سوریه برای اسرائیل میآفریند. هیدرو پولیتیک همکاری میان ایران و شوروی پیشین و جمهوری آذربایجان کنونی در مسیر رود مرزی ارس وجود داشته و دارد. دشواریها در روابط ایران و افغانستان در مورد هیرمند وجود دارد ،مثالهای زنده دیگری از هیدرو پولیتیک مثبت و منفی در اطراف ایران است. 

بنا بر نظریه برخی از دانشمندان علم سیاست جنگهای دهه آینده بر روی منابع آب خواهد بود.این موضوع نشان دهنده آن است که، در آینده علاوه بر مناقشات برای به دست آوردن منابع سوخت، جنگهای جدیدی برای به دست آوردن منابع آب در جهان رخ خواهد داد . طبق آمار جهانی کشور ما جزع کشورهای بیابانی (واقع در کمربند خشک )محسوب میشود.ایران جزع کشورهای کم آب دنیا است.

بنا بر این ما باید مدیریت کارآمدی در امر منابع و مسائل آب در ایران داشته باشیم به طور مثال ما میتوانیم آب های سطحی را توسط سدها و دریاچه های مصنوعی در سطح زمین ذخیره سازی نماییم .همچنین ما میتوانیم آب های مازاد را که در فصلهای غیر کشاورزی به هدر میرود را به سمت سفره های زیر زمینی هدایت کرده و ذخیره کنیم .

لازم  به یادآوری است که کشور ما جزع کم آبترین کشورهای جهان است و جای تعجب است که میزان مصرف متوسط آب در کشورمان از میزان مصرف متوسط جهانی بیشتر است.

در پایان حدیثی از پیامبر (ص)نقل مینمایم که

 ایشان میفرمایند :اصراف کار ؛ همیشه فقیر و محتاج است. 

  

نویسنده:محمد صالح گرامی

ادامه مطلب ...

مکان های دیدنی و تاریخی تنکابن

مکان های دیدنی و تاریخی تنکابن  

 

 

 

سواحل زیبای دریای مازندران، جنگل های بی شمار و سبز این شهرستان، دریاچه های موجود دراین شهرستان، رودخانه ها و چشمه های پرشماری که در مناطق دور ونزدیک این ناحیه پراکنده شده اند، پارک های طبیعی متعدد چون پارک محلی خشکه داران و غارهایی چون غار خرم آباد تنها بخشی از دیدنی های این شهرستان زیبا را تشکیل می‌دهند.

خالص ترین گازهای موجوددر ایران

گاز در تنکابن  

 

 

 

 

در تاریخ۲۵/۳/۱۳۷۰ آقای توکلیان ساکن خرم آباد تنکابن که در غرب امیر آباد باغی داشت وخواست آن را تبدیل به زمین مزروعی نماید.جهت کشت ،نیاز به آب داشت ، با اجازه اداره آبیاری اقدام به حفر چاه نیمه عمیق نمود ،در هنگام حفر چاه در عمق بین ۱۸تا۱۹ متری ناگهان شعله آتش از دهانه چاه زبانه کشید ، معلوم شد که در این عمق دستگاه حفاری به طبقه گاز رسید و در ضمن خروج سنگها تولید جرقه کرد و گاز را شعله ور ساخت.با کمک مسئولان شهر آتش مهار شد ، از تاریخ فوق تا کنون گاز مزکور در لوله هشت اینچی میسوزد.کارشناسان طبق آزمایشی که انجام دادند معلوم شد که این گاز یکی از خالص ترین گازهای موجود در ایران میباشد اما تا کنون برای استخراج آن هیچ تدبیری اتخاذ نشده است 

منبع :تنکا(استاد مشایخی)