گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

4 میلیون تن ذخیره قطعی بزرگترین معدن طلای ایران

بزرگترین معدن طلای ایران از ذخیره قطعی 4 میلیون تنی برخوردار است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ معدن طلای شهرستان تکاب با عیار 5.81 گرم در تن از 4 میلیون تن ذخیره قطعی برخودار است. رییس سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر اظهار داشت: ‌نتایج به دست آمده از عملیات اکتشاف از این معدن که ایمیدرو انجام داده است نشان می‌دهد میزان ذخیره احتمالی در معدن تکاب به 7میلیون تن می‌رسد.
   مهدی داداشی زین الدین همچنین درباره اکتشافات انجام شده در مناطق مختلف این استان گفت: در حال حاضر میزان ذخایر طلا در مناطق معدنی آذربایجان غربی به 100 تن می‌رسد این در حالیست که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در شهرستان‌های ماکو، ‌سلماس، ‌شاهین دژ، ‌سردشت و ...
   میزان ذخیره از رقم فوق نیز فراتر می‌رود. وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد افزود: با احداث واحد فراوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب سالانه 3600 کیلوگرم شمش طلا و بیش از 1200 کیلوگرم نقره در آن تولید خواهد شد.

جوشش فواره آب از عمق 110 متری زمین در همدان

پدیده ای نادر در ایران/ جوشش فواره آب از عمق 110 متری زمین در همدان

در پدیده ای نادر در یکی از روستاهای استان همدان آب از دل زمین و عمق 110 متری فوران می کند. به گزارش خبرنگار مهر در همدان، در این پدیده بی نظیر که در روستای عمان شهرستان رزن از توابع استان همدان به وقوع پیوسته است، جوشش فواره سه متری از عمق 110 متری زمین تعجب همگان را به همراه داشته است. مردم این روستا که برای نخستین بار با این پدیده شگفت انگیز روبرو شده اند، در خصوص این رخداد نظرات متفاوتی ارائه کردند.

  
   فوران آب به فاصله دو ساعت انجام می شود
   یکی از روستاییان با بیان اینکه در روزهای ابتدایی وقوع این پدیده، فاصله زمانی فوران آب دو ساعت بود، گفت: در روزهای بعد این فاصله به کمتر از یک و نیم ساعت رسید. یکی دیگر از روستاییان نیز با بیان اینکه در هنگام فوران آب لرزشهایی در اطراف محل فوران احساس می شود، گفت: میزان این لرزش ها در ساعات شب بیشتر است.
  
   فوران آب، عمان را روستایی گردشگرپذیر کرد
   یکی دیگر از روستاییان نیز از حضور مردم اقصی نقاط استان همدان برای بازدید از این پدیده در روستای عمان شهرستان رزن سخن گفت و افزود: تاکنون شمار زیادی از مردم به این روستا آمده اند. در همین خصوص بنا به گفته مسئولان امر، این پدیده به دنبال حفر چاه برای تامین آب شرب روستای عمان توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی صورت گرفته است. مسئول بهره برداری آب و فاضلاب روستایی شهرستان رزن با اشاره به اینکه در سال گذشته این چاه توسط آب و فاضلاب روستایی با عمق 110 متر حفر شد، گفت: در سال گذشته به دلیل نبود آب، درب چاه بسته شد.

ادامه مطلب ...

پدید ه های آب و هوایی بر جنبش صفحات تکتونیک زمین تاثیر می گذراند

دانشمندان نخستین بار به شواهدی دست یافتند که ارتباط میان تشدید پدیده های آب و هوایی با تکانهای صفحات تکتونیک یا زمین ساختی را نشان می دهد و می تواند درباره علت بروز زمین لرزه های مهیب اطلاعات ارزشمندی فراهم سازد. به گفته دانشمندان درک علت تغییر مسیر صفحات تکتونیک و سرعت آن، کلید پی بردن به علت بروز زمین لرزه ها ی مهیب همچون زلزله ماه فوریه در نیوزیلند یا زمین لرزه مهیب ماه گذشته ژاپن محسوب می شود که محور کره زمین را حدود چند اینچ تغییر داد.
   گروهی از پژوهشگران بین المللی متشکل از دانشمندانی از استرالیا، فرانسه و المان اعلام کردند تحقیقات آنان نشان می دهد تشدید بارندگیها و طوفانهای موسمی در شبه قاره هند، تحرکات صفحه تکتونیکی هند را طی ده میلیون سال گذشته حدود بیست درصد تسریع کرده است.
   رئیس این تیم تحقیقاتی تاکید کرد دانشمندان سالها بر این باور بودند تحرکات صفحات زیر ساختی زمین با ایجاد کوههای جدید و دریاها، بر تغییرات آب و هوایی تاثیر می گذارد ولی مطالعات جدید عکس این موضوع را نشان داد. بسته شدن یا باز شدن خلیج های جدید یا تشکیل رشته کوههای جدید مانند رشته کوه آند یا خود تبت، فرایندهای وابسته به زمین شناسی هستند که بر الگوههای آب و هوایی تاثیر می گذارند.

ادامه مطلب ...

کشف دورترین خوشه عظیم کهکشانی

بزرگترین جرم عظیم فضایی شناخته‌ شده تاکنون، یک خوشه کهکشانی موسوم به SPT-CLJ2106-5844 است که همچنین کاوشگری از شرایط در جهان جوان است. به گزارش ایسنا، ستاره‌شناسان مرکز اخترفیزیک دانشگاه هاروارد با استفاده از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ چاندرا موفق به کشف دورترین خوشه عظیم شناخته شده موسوم به SPT-CLJ2106-5844 شده‌اند که وزن آن ‌٣/١ هزار تریلیون برابر جرم خورشید و بیش از هزار برابر کهکشان راه شیری است.
   اکتشاف این دانشمندان از آنجایی حاصل شد که ماده عادی در خوشه‌ها در خود کهکشانها وجود ندارد بلکه در فضاهایی گسترده بین کهکشان‌ها در یک خوشه موجود است. این گاز بین کهکشانی بسیار داغ بوده و اتم‌های آن یونیزه هستند که در نتیجه یکی شدن ماده با خوشه به وجود می‌آید. این گاز از خود اشعه‌های ایکس منتشر می‌کند و همچنین تابش میلی‌متری را با تاثیر متقابل خود با نور تابش زمینه کهکشانی منحرف می‌کند. کهکشان‌ها معمولا به شکل گروهی هستند. برای مثال کهکشان راه‌شیری و همسایگان آن در حدود ‌٥٠ کهکشان در لبه خوشه «سنبله» قرار دارد که مجموعه‌ای از حدود ‌١٢٠٠ تا ‌٢٠٠٠ کهکشان است. خوشه‌های کهکشانی عظیم‌ترین اجسام در کهکشان هستند و تصور می‌شود که شکل‌گیری آنها از نوسانات کوچک فضایی در تراکم ماده در جهان اولیه بوده باشد. از این رو خوشه‌های کهکشانی مواردی قوی برای تحقیق در مورد رشد ساختار در جهان اولیه بوده و تعداد و جرم آنها به ستاره‌شناسان در آزمایش‌های مدل‌های کیهان‌شناختی از جمله شکل‌گیری کهکشان کمک می‌کند. به گفته دانشمندان این خوشه به قدری دور است که نور آن با گذشت ‌٥/٧ میلیارد سال به زمین می‌رسد. یکی از جالب‌ترین نتایج این اکتشاف این است که در صورت صحت مدل‌های کنونی چگونگی تکامل جهان، خوشه‌هایی با این اندازه در جهان جوان بسیار نادر هستند. در حقیقت این خوشه را می‌توان تا حدی منحصربه فرد دانست.