گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

مبانی برنامه ریزی شهری :

قبل از سخن گفتن از هر برنامه ریزی باید اول؛شخص برنامه ریزباید شناختی از اجزائ وساختار ومفهوم ،انچه که باید در مورد ان برنامه ریزی کنند داشته باشد.در مورد موضوع مورد نظر شما باید مفاهیم چون؛شهر چیست ،تعاریف مختلف شهرنشینی ،تحولات شهر نشینی ،تحولات شهر سازی ،برنامه ریزی وانواع ان مطالعه وضع موجود شهر ارائه طرحها وراه حلهاو... .

بطور کلی از زمانی که بشربرای شناسایی محیط اطراف وتسهیل در امر زندگی ورفع مشکلات ونیازهای خود به تکاپو پرداخت ،در حقیقت دست یک نوع  برنامه ریزی دست زد.

ومی توان اولین برنامه ریزی بشر را در مورد استفاده از اب رودخانه  ها برای کشاورزی را نام برد.انسانها با استفاده از برنامه ریزی در گزینش بهترینها وفایق امدن بر موانع ورسیدن به رفاه واسایش بود که دست به برنامه ریزی زدند.

ادامه مطلب ...

جزایر کشور عربستان که در اشغال رژیم اسرائیل است+تصاویر

علیرغم ادعاهای واهی عربستان و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایران، دو جزیره "تیران" و "صنافیر" این کشور سال‌هاست در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و هیچ یک از مجامع عربی و جهانی از آن سخنی به میان نمی آورند.

 اکنون سال‌هاست که رژیم صهیونیستی بخشی از خاک عربستان سعودی را به تصرف خود درآورده، بی‌آن‌که حتی مردم این کشور از این موضوع مطلع باشند. این درحالی‌است که آل‌سعود نیز هیچ اقدامی برای باز پس گرفتن آن از خود نشان دهد.

*جزایر تحت اشغال کدامند

"جزیره تیران" به طور رسمی تابع کشور عربستان سعودی است و در ورودی تنگه تیران قرار دارد و خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می‌کند.

مساحت جزیره تیران بالغ بر 80 کیلومتر مربع است. این جزیره به همراه "جزیره صنافیر" که مساحت آن به حدود 33 کیلومتر مربع بالغ می‌شود، قبل از جنگ شش روزه در سال 1967 از سوی "ملک فیصل" در اختیار جمال عبدالناصر،‌ رئیس جمهور وقت مصر قرار گرفت تا مصر از این جزایر در جنگ علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند.
 
*نحوه اشغال دو جزیره تیران و صنافیر
 
اما شکست مصر موجب شد تا این جزایر به تصرف ارتش رژیم صهیونیستی درآمد. در 1968 و 11 ماه پس از تصرف این جزایر توسط ارتش رژیم صهیونیستی، فیصل که در آن زمان سفیر عربستان در آمریکا بود، از اشغال خاک کشورش آگاه می‌شود و در نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا نسبت به اشغال تیران و صنافیر اعتراض می‌کند.

ادامه مطلب ...

مختصری از بیابانها

بیابان


 
در حال حاضر هر سال دست کم شش میلیون هکتار زمین به گستره چهار میلیارد هکتاری بیابان های جهان اضافه می شود و خسارات مالی ناشی از آن، ۴۲ میلیارد دلار در سال است

بیابان ها ی طبیعی دنیا با مساحت تقریبی 40 میلیون کیلومتر مربع [1] ( بدون قطب جنوب) بزرگترین بوم سازگان جهان را تشکیل می دهند [2]. این بیابان ها که  مدام در حال رشد و گسترش نیز هستند به یکی از مشکلات بزرگ جهان تبدیل شده است به طوری که بیش از 110 کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر تهدید معیشت بیش از 1.2 میلیارد نفر از ساکنان کره زمین، 135 میلیون انسان را نیز در سراسر جهان با خطر جا به جایی مواجه ساخته است. این آوارگان ، ترکیب جمعیتی بسیاری از نقاط جهان را بهم ریخته اند [3]. سازمان ملل متحد می گوید در حال حاضر هر سال دست کم شش میلیون هکتار زمین به گستره چهار میلیارد هکتاری بیابان های جهان اضافه می شود و خسارات مالی ناشی از آن، ۴۲ میلیارد دلار در سال است. به گفته محققان این زمین ها کم کم پتانسیل تولیدی خود را از دست می دهند به طوری که اکنون 10 تا 20 درصد این زمینهای خشک، برخی از نمونه های حیات گیاهی یا کاربری های اقتصادی خود را از دست داده اند

ادامه مطلب ...

اشکور و زیبایی های آن+عکس

به گیلان سفر کنید اشکور ،سرزمین صخره های سبز



به گزارش مهر، اگر از شهر کلاچای به سمت رحیم آباد عزیمت کرده و از آنجا به قصد دیدن این سرزمین کهن و تاریخی عبور کنید ، به جنگل های بکر و دست نخورده ای خواهید رسید گه اشکور می خوانندش.


اشکور با قدمتی دیرین و گذشته ای پرماجرا، آیینه تاریخ است زیرا که دراین سرزمین پژواک فریاد تاریخ گذشته هنوز در پیچش است و هر رهگذری اگر گوش جان بسپارد، آوای گذشته را خواهد شنید که چون تخته سنگ های عظیم در سراشیب تپه ها سردرگریز دارد.


این منطقه که در امتداد سلسله کوه های البرز قرار دارد از جنوبی ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز شده تا جنوبی ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه می یابد.


اشکور از جنوب به قزوین، از مغرب به املش و رودبار الموت، از مشرق به بخش کوهستانی رامسر و تنکابن و از شمال به دامنه های کوهستانی رحیم آباد محدود می شود، اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است.


از جاذبه های زیارتی و بقاع متبرکه که مورد احترام و زیارت اهالی اشکور و سیاحان است، آقا سید حسین و بی بی سکینه درمنطقه ییلاقی سجیران، سید علی کیا در روستای نیلو، آقا سید سلیمان درروستای کاکرود، آقا سید قاسم و سید ابراهیم در روستای لسبو، آقا سیدیحیی در روستای دلیجان و سید میربهادر در روستای برمکو را می توان نام برد.

ادامه مطلب ...

نقشه DEM کل کشور به تفکیک استانها

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

در این پست نقشه DEM  کل ایران به تفکیک استانها برای دانلود قرار داده شده است.

 

 

 

نقشه ارتفاعی (DEM) کل کشور به تفکیک استانها

 

 

       نقشه یا لایه مدل رقومی ارتفاعی (DEM = digital elevation map ) در واقع یک نقشه نمایشگر میزان ارتفاعات و دامنه ارتفاعات یک منطقه و در مجموع یک نقشه ارتفاعی است. DEM حاوی اطلاعات طول و عرض و از همه مهمتر اطلاعات ارتفاع یک نقطه می باشد و از همین ارتفاع هست که نقشه DEM ساخته می شود. ابتدا از طریق ابزارهای مختلف میزان ارتفاعات در نقاط مختلف یک منطقه بر حسب استانداردها محاسبه شده و به صورت لایه نقطه ای در GIS تبدیل می شود و سپس در همین برنامه از طریق میان یابی بین نقاط، نقشه رستری ارتفاعی ساخته می شود که هر سلول آن حاوی یک ارتفاع خاص می باشد. این نقشه به نوعی شیب ارتفاعاتی در یک منطقه را تشکیل می دهد.

در اینجا نقشه کلی DEM ایران را مشاهده می کنید. دامنه ارتفاعی ایران بین - 298 متر تا 5595 متر متغیر می باشد و این دامنه و درجه تغییرات ارتفاعی با رنگهای مخصوص نشان داده شده است.

 

 

 

 

 

      در اینجا نقشه  DEM کل کشور به تفکیک استانها جهت دانلود قرار داده شده است. با توجه به اخرین تقسیم بندی ها سیاسی کشور، استان البرز نیز به این جمع اضافه شده و نقشه DEM تهران نیز مطابق با تغییرات صورت گرفته، تهیه شده است.

 

مشخصات DEM:

Datum: D_WGS_1984

Cellsize: 0.00083333333, 0.00083333333

 

ادامه مطلب ...