گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

آیا زلزله ها قابل پیش بینی اند ؟

آیا زلزله ها قابل پیش بینی اند ؟


زلزله

هنگام ملاحظه مصائب بسیار، آسیب ها و تلفاتی که زلزله ها باعث شده اند، بسیار طبیعی است که از خود بپرسیم آیا می توان از این وقایع اجتناب کرد و طبیعتاً اگر بتوانیم پیش از وقوع چنین فجایعی در مورد آنها هشدار بدهیم، زندگی های بسیاری نجات خواهند یافت… اما آیا می توان زمین لرزه ها را پیش بینی کرد؟

از لحاظ نظری کاملاً واضح است که اگر پارامترهای دخیل در تنش های پوسته زمین را بدانیم باید بتوانیم زلزله ها را پیش بینی کنیم. عقیده عمومی در دهه 1960 و 1970 این بود که با بررسی دقیق سابقه حرکات گسل ها، الگوهایی قابل پیش بینی به دست خواهند آمد. علاوه بر این تصور می شد که الگوهای غیرعادی کوتاه مدت رفتار حرکات گسل ها پیش از زمین لرزه قابل پیش بینی هستند و لذا می توان ساعت ها و روزها پیش از وقوع زمین لرزه به مردم اطلاع داد تا نواحی خطرناک را تخلیه کنند. اما امروز کاملاً روشن شده است که پیش بینی وقوع زمین لرزه بسیار پیچیده تر از آنی است که در ابتدا تصور می شد. امروزه می دانیم که زلزله ها چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مکانی گه گاهی و پراکنده هستند.

به جای تلاش کردن برای پیش بینی اینکه چه هنگامی شهرهای ما ویران خواهند شد، باید بر اطمینان یافتن از سالم ماندن آنها هنگام بروز زلزله متمرکز شد.

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری/ اشیاء کشف شده 5000 ساله جیرفت - 1

سالها از غارت محوطه تاریخی جیرفت که به استناد لوحهای به دست آمده به عنوان مخترع خط از آن یاد می شود می گذرد و سرانجام با پیگیریهای صورت گرفته از حراج 18 شی باستانی این تمدن در لندن جلوگیری شد.

ادامه مطلب ...

تصاویر هوایی زیبایی که زشتیها را نمایش می‌دهند

تصاویر هوایی جدیدی که توسط عکاسی به نام "هنری فیر" به ثبت رسیده عمق زخمهای صنعتی که به واسطه فعالیتهای انسان بر چهره زمین نقش بسته‌اند را به زیبایی نمایان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلودگیها در سطحی عظیم رنگهای متنوعی را بر روی سطح زمین ایجاد کرده اند که نمایانگر زخمهای ناشی از نشت مواد شیمیایی و نفتی، اکتشافات باز معدنی، فرسایش و پوسیدگی مواد معدنی و جنگل زدایی در زمین است.

فیر می گوید زیبایی بصری این تصاویر که به آثار انتزاعی شباهت دارند توجه افراد را به خود جلب می کند و سپس آنها را به واسطه دلایل زشتی که منجر به ایجاد این زیبایی ها شده است بهت زده می سازد. فیر امیدوار است پرداختن به این موضوع بتواند در مردم انگیزه کافی را برای تغییر چنین وضعیت وحشتناکی ایجاد کند:

رودخانه ای که به واسطه ورود پسماندهای آلومینیومی به رنگ سفید در آمده و با عبورش از میان منطقه ای از لوئیزیانا به ماری سفید شباهت دارد که خود را به دریاچه سرخ "داررو" رسانده است

ادامه مطلب ...

ایران، گلخانه‌ترین‌کشور آسیا:

گرچه سال‌ها صدای متخصصان و دلسوزان محیط‌زیست برای آگاهی بخشیدن به دولت‌ها و افکار عمومی جهان در به تصویر کشیدن و شرح خطرات گرمایش جهانی و آنچه در این بین بر سر ما و فرزندانمان خواهد آمد در میان هیاهو و شتاب جنون آسای توسعه یافتگی صنعتی و افزایش جمعیت جهان گم می‌شد اما اکنون بارقه‌هایی از امید برای رسیدن به یک اجماع جهانی به چشم می‌خورد.

چرا که اکنون، مادر طبیعت در حال آماده شدن برای گرفتن انتقامی سهمگین از نوع بشراست.

گرمایش جهانی غولی است که از بطن توسعه و پیشرفت سربرآورده و با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بخش صنعت، بی‌توجه به ارزیابی‌های صحیح زیست محیطی پرورده شده است.

تغییرات آب و هوایی مانندخشکسالی در بخش‌های زیادی از کره زمین، موج گرمایی، گردبادها و توفان‌ها و سیلاب‌های شدید، نابودی تنوع زیستی و بالا آمدن سطح آب‌های آزاد در نتیجه آب شدن یخ‌های قطبی اکنون وارد مرحله‌ای شده است که نجات از این بحران،  همکاری گسترده جهانی همراه با التزام عملی به اجرای یک معاهده بین‌المللی جهان‌شمول را می‌طلبد.

ادامه مطلب ...

گرمایش جهانی، از توهم تا واقعیت:

بشر امروز با چالش بزرگی به نام گرم شدن زمین مواجه است. اما از آنجایی که هیچ چیز در علم صد درصد اثبات شدنی نیست، چگونه می‌توان گفت چنین چالشی وجود دارد؟

بشر امروز با چالش بزرگی به نام گرم شدن زمین مواجه است. اما از آنجایی که هیچ چیز در علم صد درصد اثبات شدنی نیست، چگونه می‌توان گفت چنین چالشی وجود دارد؟

تا سال‌های زیادی حدس مشخص و واضحی وجود داشت که دمای هوا در کره زمین در حال افزایش است و مجرم پشت پرده این اتفاق هم انسان است.

نائومی اورسکس، محقق تاریخ علم در دانشگاه کالیفرنیاست. چند سال پیش او 928 مقاله علمی را در مورد تغییرات جهانی آب‌و‌هوایی بررسی کرد و متوجه شد که هیچ یک از آنها با این نظریه که دخالت انسان سبب گرم شدن زمین شده مخالف نیستند. نتیجه بررسی‌های او در سال 2004 در نشریه ساینس منتشر شد.

ادامه مطلب ...