گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

نقشه بافت فرسوده شهرهای استان مازندران/نقشه شهرهای مازندران

نقشه بافت فرسوده شهرهای استان مازندران
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 نقشه شماره 1
 
بافت فرسوده شهر ساری 
 
مساحت محدوده قانونی شهر        3000 هکتار
 
مساحت بافت فرسوده               99/641 هکتار
 
جهت مشاهده تصویر با اندازه واقعی روی تصویر مقابل کلیک کنید...
 
 
 
   نقشه شماره 2
 
 
مساحت محدوده قانونی شهر        2700 هکتار
 
مساحت بافت فرسوده                   347 هکتار
 
جهت مشاهده تصویر با اندازه واقعی روی تصویر مقابل کلیک کنید...
 
 
 
 

ادامه مطلب ...

دانلود نقشه زمین شناسی تنکابن و رامسر

نوع نقشه : زمین شناسى
نوع دسته بندى : 1:100000
نام استان :: مازندران
مجرى: سازمان زمین شناسى
وضعیت : تهیه شده
طول جغرافیایى:  از 50.3° تا 51°
عرض جغرافیایى:  از 36.5° تا 37°
تهیه کنندگان: بهارفیروز، شفیعی، ندیم، وحدتی دانشمند، نظری، خان ناظر
شماره نقشه: 6163
عناصر و داده های موجود در نقشه: رود تنکابن، صفا رود، گسل نوشا Noosha Fault

ادامه مطلب ...

تصاویری دردناک از شکار نهنگ در فارو

شکار نهنگ های خلبان در جزایر فارو دانمارک هر ساله و در پایان ماه نوامبر انجام می شود. آنها این نهنگ ها را نخست با قایق هایشان به داخل خلیج رانده و سپس آنها را کشته و بین اهالی جزیره تقسیم می کنند. هدف آنها از شکار تامین خوراک آنها به ویژه در زمستان می باشد که به گفته خودشان شکار برای اهداف تجاری انجام نمی شود.
 
 
 

ادامه مطلب ...

تصویر نقشه وجزئیات زلزله‌های دوروزاخیر شور/احتمال ادامه پسلرزها

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به جزئیات زلزله امروز استان گیلان و روز گذشته استان هرمزگان، گفت: دو منطقه زاگرس و البرز لرزه خیز است ولی در منطقه زاگرس که استان هرمزگان در آن قرار دارد زلزله ها به صورت پی در پی و فوج گونه است.

در دو روز گذشته بخشهایی از کشور زمین لرزه هایی با بزرگای کمتر از 5 را تجربه کرده است که از آن جمله می توان به وقوع سه زلزله پی در پی در روزهای پنج شنبه و جمعه 17 و 18 آذر ماه در ساعتهای 20 و 45 دقیقه و 40 ثانیه و 23 و 34 دقیقه و 33 ثانیه پنجشنبه شب و یک و 3 دقیقه 15 ثانیه بامداد حوالی شهرستان اسفراین را اشاره کرد.
 
همچنین روز گذشته زمین لرزه ای با قدرت 3 در ساعت 12 و 16 دقیقه و 36 ثانیه برای پنجمین بار بخشی از استان هرمزگان را لرزاند که طی آن منجر به ریزش کوه در این استان شد.

صبح امروز شنبه 19 آذرماه نیز زلزله ای با بزرگای 3.1 ریشتر غرب ماسوله در استان گیلان را لرزاند. که به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله از میان این رخدادها مهمترین زمین لرزه در "لامرد" استان هرمزگان رخ داد که منجر به ریزش کوه شد.
 
                                            نقشه زلزله های اخیر ایران

ادامه مطلب ...

دانه های برف چگونه شکل می‌گیرند

محققان موسسه Caltech عامل اصلی متولد شدن و رشد دانه های برفی را تفاوت در درجه حرارت هوا و پدیده تیزشدگی می دانند در حالی که هنوز زوایای بسیاری از نحوه شکل گیری دانه های برف ناشناخته باقی مانده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شکل ظاهری دانه های برف با انتشار تصاویر میکروسکوپی از آنها اکنون دیگر برای همه مشخص و واضح شده است، اما آیا می دانستید که دانه های برف رشد می کنند؟

تمامی دانه های برف در قالب کریستالی 6 ضلعی متولد می شوند و سپس رشد می کنند و به تدریج بازوهای ظریف خود را به اطراف پراکنده کرده و الگویی محسور کننده و پیچیده را به وجود می آورند.

محققان از گذشته می دانستند که درجه حرارتهای مختلف بر روی الگوی رشد کریستالهای یخی تاثیر می گذارد. کریستالها در درجه منفی دو درجه به شکل صفحه ای مسطح در می آیند، در درجه منفی پنج ستونهایی باریک و سوزنی شکلی را تشکیل داده و در نزدیکی منفی 15 درجه باریکترین و بزرگترین دانه های برفی متولد می شوند. کریستالها در درجه حرارت پایینتر از منفی 30 درجه دوباره شروع به ساخت ستونهای یخی می کنند.

فیزیکدانان مرکز Caltech در مطالعات خود دلیل روند رشد دانه های برفی را دریافته اند، به گفته این محققان ناپایداری در روند رشد منجر به بروز پدیده ای به نام "تاثیر تیزشدگی" شده و این تاثیر به تدریج الگوی پیچیده و زیبای دانه های برف را به وجود می آورد.

زمانی که در دمای منفی 15 درجه دانه های برف شکل می گیرند حاشیه ای باریک در لبه آن ایجاد شده و سپس با استفاده از بخار موجود در هوا سوزنهای باریکی از این حاشیه به سمت خارج شکل می گیرند. از آنجایی که گوشه های 6 ضلعی نسبت به مرکز آن فاصله زیادی دارند می توانند بخار بیشتری جذب کرده و با سرعت بالاتری رشد کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، به محض اینکه لبه ها تیزتر شدند، سرعت رشد آنها افزایش پیدا می کند و با افزایش رشد میزان تیزشدن لبه ها نیز افزایش پیدا می کند. این تنها اولین پله از علوم دانه برفی است و محققان هنوز نمی دانند چرا درجه حرارتهای مختلف منجر به شکل گرفتن حالتهای مختلف در دانه های برف می شوند.