گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

پیش بینی آب و هوا در سال 2012:

پیش بینی می شود پدیده آب و هوایی لا نینا در منطقه اقیانوس آرام تا سال 2012 نیز ادامه داشته باشد .

این پدیده موجب خنک شدن آبها در نواحی مرکزی اقیانوس آرام می شود و بر آب و هوای کره زمین تاثیر جهانی خواهد داشت .

هواشناسان پیش بینی می کنند این پدیده موجب بارندگی ها بالاتر از سطح میانگین در نواحی شمالی و شرقی استرالیا شود و این کشور در طول فصل طوفان زای نوامبر تا آوریل ، شاهد وقوع طوفانهای بیشتری از سطح معمول باشد.

پدیده آب و هوایی لا نینا همچنین طوفانهای قطب جنوب را تشدید خواهد کرد .

پژوهشگران دانشگاه دولتی کلرادو همچنین پیش بینی می کنند در صورت تداوم شرایط گرم تر شدن دمای آبهای مناطق گرمسیری و حاره کره زمین در آبهای اقیانوس اطلس و فقدان شکل گیری پدیده آب و هوایی ال نینو ، کره زمین شاهد طوفانهایی بالاتر از سطح میانگین خواهد بود .

ال نینو پدیده ای است که با گرم شدن آبهای سطحی در نواحی شرقی و مرکزی اقیانوس اطلس همراه است و بر الگوهای شکل گیری باد تاثیر می گذارد و موجب بروز خشکسالی در استرالیا می شود .

همچنین پیش بینی می شود زمستان در سراسر اروپا و آمریکا ملایم تر شود و اغلب نواحی قاره اروپا و ‌منطقه اروپای شمالی و انگلیس در سال آینده طی ماههای ژانویه تا مارس ، شاهد آب و هوایی گرم تر از حد معمول خواهد بود .

 

ابرهای تهران با افزایش آلودگی بارور می‌شوند !!

فارس: معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه به تکنولوژی بارور کردن ابرها دست پیدا کرده‌ایم‌، گفت:در صورتی که آلودگی هوا به مرحله اضطرار برسد، ابرهای شهر تهران بارور می‌شوند.

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با فارس درباره بارور کردن ابرهای شهر تهران اظهار داشت:‌ در شرایطی که آلودگی هوای شهر تهران به وضعیت اضطرار برسد یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا بارور کردن ابرهاست.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته بارش باران و برف در استان تهران را داشتیم، که تأثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

محمودی با اشاره به اینکه در هفته جاری بارش‌ پراکنده باران و برف در شهر تهران ادامه دارد، گفت: در صورتی که آلودگی هوای شهر تهران به وضعیت اضطرار برسد، بارور کردن ابرها در دستور کار قرار می‌گیرد و استانداری اعتبارات آن را اختصاص می‌دهد.

معاون عمرانی استاندار تهران بیان داشت: ایران کاملا به تکنولوژی بارور کردن ابرها دست پیدا کرده است.

بلایای طبیعی فاجعه بار در سال 2011 :

ماه ژانویه -- سیلاب ویرانگر و بیسابقه سواحل شرقی استرالیا را فرا گرفت و سی و پنج کشته بر جا گذارد .

جاده ها و خیابانها دچار آب گرفتگی و معادن زغال سنگ بسته شدند .

خطوط راه آهن مختل و هزاران باب خانه تخریب شد و بیش از دو میلیارد دلار خسارت وارد آمد .

بارش برف سنگین بخشهای وسیعی از آمریکا را فرا گرفت به گونه ای که میزان بارش برف در نیویورک بیسابقه بود .

ماه فوریه -- طوفان موسوم به یاسی ، یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین طوفانهایی که تاکنون استرالیا را در نور دیده است ، در ایالت کویینزلند در شمال این کشور وزیدن گرفت و خسارات سنگینی به مزارع نیشکر و مزارع موز وارد کرد .

طوفان مهیب و برف و کولاک زمستانی نواحی شمال شرقی و غرب میانه آمریکا را در نور دید و برنامه حرکت قطارها و هواپیماها و نیز تردد مسافران از راههای زمینی را مختل کرد و موجب قطع گسترده برق در نواحی مختلف شد .

ماه مارس --زلزله‌ 9 ریشتری شمال شرق ژاپن و سونامی وحشتناک پس از آن آسیب‌های بسیاری را موجب شد، طوری که نزدیک به 20 هزار تن به دنبال زلزله و سونامی در این کشور کشته و یا ناپدید شدند. میزان تخمینی خسارت‌های وارده به ژاپن در اثر زلزله و سونامی حدود 2018 میلیارد دلار اعلام شده است. سونامی در ژاپن به بحران هسته‌ای وحشتناکی در این کشور منجر شد. به دنبال از کار افتادن سیستم تهویه یک نیروگاه هسته‌ای در ژاپن امواج رادیو اکتیو در منطقه منتشر شد و حدود100 هزار تن مناطق مسکونی مجاور نیروگاه فوکوشیما را تخلیه کردند.

ادامه مطلب ...

مبانی ژئوواقلیم در کواترنر

شواهدی زیادی نشان می دهد که درطول تاریخ زمین شرایط آب وهوایی کره زمین بارها دستخوش تغییر وتحول کلی قرار گرفته است.وبه دنبال آن شرایط جغرافیایی واز جمله ژئومورفولوژیک تغییر کرده است.

حتی درکواترنرکه کوتاهترین وجدیدترین دوره زمین شناسی است،اب وهوای کره زمین چندین بارمتحول گردیدوسیمای فیزیکی زمین شدیداتغییرنموده است.

اسکلت اصلی ناهمواریهای ایران تااواخردوران سوم به شدت تحت تاثیر نیروهای درونی وحرکات زمین ساختی بوده .اماازاوائل دوران چهارم ودرطی کواترنربافروکش کردن جنبش های تکتونیکی،نیروهای بیرونی برناهمواریهای ایران غلبه یافتندوبه دستکاری شدیدانها پرداختند.

تغیرات اقلیمی به ویژه درکواترنراشکال وپدیده های ژئومورفیک درایران ایجادکرده است.حتی برخی ازلندفرمهاوچشم اندازهای موفولوژیکی فعلی که به زمان پلیوسن ومیوسن مربوط می شود.به همین دلیل توجه به اقلیم به ویژه شرایط اب وهوایی کواترنردرشکل گیری ناهمواریها وزونهای مختلف ایران موردتوجه می باشد.

ادامه مطلب ...