گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

چرا هوای اصفهان هم مثل تهران شد؟

چرا هوای اصفهان هم مثل تهران شد؟

هوای آلوده این روزهای اصفهان، زندگی عادی را تعطیل کرده است. به گفته رییس کل محیط زیست استان اصفهان آلودگی هوا در بدترین شرایط است.

سمیه آخشی: شهروندان اصفهانی در روز های گذشته در حالتی از نگرانی و انتظار برای بازگشت هوای سالم به سر برده اند ولی هر روز خبرها ناشی از این است که وضعیت بدتر شده است و نبود وزش باد نیز شرایط بحران را تشدید کرده است. حالا دیگر اصفهانی ها نیز باید مانند مردم پایتخت عادت کنند که آذر و دی هر سال، با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنند و از سوی دیگر چند روز زندگیشان به حالت تعطیل در بیاید. پایداری هوا که با اینورژن (وارونگی دمایی) همراه است سبب می شود آلودگیها جابه جا نشده و روز به روز بر آلودگی هوا افزوده شود.
شهروندان اصفهانی می گویند وضعیت هوا اصلا مناسب نیست و به سختی می شود در این هوا نفس کشید. گفته شده مراجعات بیماران قلبی وعروقی در این روزها دو برابر شده است

 ورود آلودگی هوا به اصفهان
دو سه سالی می شود که آلودگی هوا در اصفهان همزمان با آغاز فصل سرد تاثیر مشهود خود را نشان می دهد. عوامل مختلفی را می توان در پدیده اینوژن و پایداری هوای اصفهان دخیل دانست؛ به گفته برخی کارشناسان در حال حاضر بیشترین عامل دخیل در این آلودگی را افزایش روز افزون ترافیک در اصفهان است؛ هم اکنون 70 درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به دود ناشی از ماشین ها وافزایش ترافیک است.
استان اصفهان 6.4 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و 4 میلیون نفر جمعیت دارد، یعنی معادل 6/ 6 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است که از این مقدار نزدیک به 66.5 درصد شهرنشین هستند همین نشان می دهد که نقش ترافیک تا چه میزان در این آلودگی جدی است.
اما مابقی این آلودگی را می توان به ذرات ناشی از گرد و غبار، آلودگی کارخانجات و سایر عوامل مرتبط دانست که 30 درصد این امر است.
به گفته کارشناس مسئول هوا در اداره کل محیط زیست استان اصفهان در سال 88 در استان اصفهان 44 روز هوای پاک وجود داشت. این وضعیت در سال گذشته 25 روز و در سال جاری تاکنون فقط 9 روز بوده است. به گفته صادقیان اگر هوای پاکی هم در این سالها بوده نه به خاطر کم شدن ترافیک وآلایند ها که به علت وزش باد بوده است.
طبق آمار ی که این کارشناس ارائه می دهد در سال 88، 226 روز هوای ناسالم ،6روز هوای بسیار ناسالم و 2روز هوای خطرناک در اصفهان و شهرهای حاشیه ای اش ثبت شده است. در سال 89 نیز 143 روز هوای سالم ،179روز هوای ناسالم، 16 روز هوای بسیار ناسالم و 2روز هوای خطرناک ثبت شده. این در حالی است که در سالجاری 9روز هوای پاک، 184 روز هوای سالم، 80روز هوای ناسالم و 3 روز هوای بسبار ناسالم در اصفهان سپری شده و تمام این سه روز در همین هفته بوده است.

 ذرات گرد و غبار در اصفهان هشدار دهنده است
یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا در اصفهان وضعیت نگران کننده ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون است و به عنوان یکی از عوامل آلودگی به شمار می آید.
بررسی های اطلاعات ایستگاه ها در دوره های متفاوت بیانگر آن است که در طول سال میانگین ذرات کوچکتر 10 میکرون چندین برابر حد مجاز آن بوده است. البته نگرانی به این جا ختم نمی شود و میزان ذرات دیگری که کوچکتر از 2.5 میکرون هستند و قدرت نفوذ آن در ریه ها چندین برابر بیشتر است، در هوای اصفهان بسیار بالاست. تا حدی که در هفته گذشته که هوا آلوده تر بود گاهی میزان آن 3 برابر وضعیت معمولی هم بوده است.

 

کارخانجات آلاینده تعطیل شود
در راستای کاهش آلودگی هوا ستاد میریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد که فعالیت برخی کارگاهها ی آلاینده مانند کوره های آجر پزی و گچ پزی که هنوز به حالت سنتی در منطقه شرق اصفهان آلودگی هوا را دامن می زنند موقتا تعطیل شده است. از سوی دیگر برخی صنایع بزرگ آلاینده در بالادست شهر اصفهان مانند ذوب آهن نیز باعث می شود با وزش باد آلاینده ها به سوی مرکز شهر خیابان های شهر اصفهان هدایت شوند وکاسه ای بودن شهر هم مانع می شود که آلودگی به بیرون شهر هدایت شود.
به گفته لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست استان اصفهان حدود هزار و 270 واحد از صنایع سطح استان اصفهان جزو صنایع آلاینده هستند

 

ماخذ:روزنامه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد