گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

بلایای طبیعی فاجعه بار در سال 2011 :

ماه ژانویه -- سیلاب ویرانگر و بیسابقه سواحل شرقی استرالیا را فرا گرفت و سی و پنج کشته بر جا گذارد .

جاده ها و خیابانها دچار آب گرفتگی و معادن زغال سنگ بسته شدند .

خطوط راه آهن مختل و هزاران باب خانه تخریب شد و بیش از دو میلیارد دلار خسارت وارد آمد .

بارش برف سنگین بخشهای وسیعی از آمریکا را فرا گرفت به گونه ای که میزان بارش برف در نیویورک بیسابقه بود .

ماه فوریه -- طوفان موسوم به یاسی ، یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین طوفانهایی که تاکنون استرالیا را در نور دیده است ، در ایالت کویینزلند در شمال این کشور وزیدن گرفت و خسارات سنگینی به مزارع نیشکر و مزارع موز وارد کرد .

طوفان مهیب و برف و کولاک زمستانی نواحی شمال شرقی و غرب میانه آمریکا را در نور دید و برنامه حرکت قطارها و هواپیماها و نیز تردد مسافران از راههای زمینی را مختل کرد و موجب قطع گسترده برق در نواحی مختلف شد .

ماه مارس --زلزله‌ 9 ریشتری شمال شرق ژاپن و سونامی وحشتناک پس از آن آسیب‌های بسیاری را موجب شد، طوری که نزدیک به 20 هزار تن به دنبال زلزله و سونامی در این کشور کشته و یا ناپدید شدند. میزان تخمینی خسارت‌های وارده به ژاپن در اثر زلزله و سونامی حدود 2018 میلیارد دلار اعلام شده است. سونامی در ژاپن به بحران هسته‌ای وحشتناکی در این کشور منجر شد. به دنبال از کار افتادن سیستم تهویه یک نیروگاه هسته‌ای در ژاپن امواج رادیو اکتیو در منطقه منتشر شد و حدود100 هزار تن مناطق مسکونی مجاور نیروگاه فوکوشیما را تخلیه کردند.


ماه آوریل -- یک رشته گردباد مهیب در مناطق جنوب شرقی آمریکا وزیدن گرفت .

آمار تلفات این طوفان ها بالغ بر سیصد و شصت و چهار تن اعلام شد .

ماه می -- بر اثر وزش طوفان و گردباد درشهرک جاپلین آمریکا حدود یکصد و شصت تن کشته شدند.

این مهلک ترین طوفان تاریخ آمریکا از لحاظ بر جای گذاردن قربانی در یک منطقه از سال 1947 تاکنون لقب گرفت .

 سیلاب در منطقه غرب میانه آمریکا وطغیان رودخانه می سی سی پی ، میلیونها هکتار از مزارع و شالیزارهای منطقه را زیر آب بْرد و خسارات سنگینی به کشتزارهای سویا وارد کرد .

ماه ژوئن -- سیلاب در نواحی مرکزی چین و استانهای جنوبی این کشور بیش از یکصد کشته بر جا گذارد و بیش از نیم میلیون نفر بی خانمان شدند.

ماه جولای-- خشکسالی بیسابقه در طول چند دهه اخیر منطقه شاخ آفریقا را در بر گرفت و موجب قحطی در سومالی شد و حدود سیزده میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی قرار گرفتند ، به گونه ای که پیش بینی می شود دامنه این بحران تا سال 2012 نیز ادامه داشته باشد .

سیلاب طی ماههای ژوییه تا اواخر نوامبر در تایلند بیش از ششصد تن را به کام مرگ فرستاد و یک سوم این کشور را فرا گرفت .

میزان خسارات این سیلاب دست کم بالغ بر چهل و دو میلیارد دلار براورد شده است و حدود یک هزار کارخانه در حوالی بانکوک زیر آب رفتند و فعالیت زنجیره های عرضه و تولید جهانی قطعات خودرو و وسایل الکترونیک مختل شد .

ماه اوت -- وزش طوفان ایرین در نواحی شرقی آمریکا دست کم چهل کشته بر جا گذارد و موجب جاری شدن وخیم ترین سیلاب در طول چند دهه اخیر در برخی از ایالتها شد .

میزان خسارتهای مالی براورد شده ، از مرز ده میلیارد دلار فراتر رفت .

ماه سپتامبر -- دهها تن بر اثر جاری شدن وخیم ترین سیلاب از سال 2000 تاکنون ، در طول کرانه رودخانه مکونگ جان باختند .

ماه اکتبر -- بر اثر کولاک و بارش برف بیسابقه در این موقع از سال در مناطق شمال شرقی آمریکا سیزده تن کشته شدند و برق یک میلیون و ششصد هزار تن در این نواحی قطع شد .

ماه دسامبر -- طوفان گرمسیری موسوم به واشی جزایر میندانائو در فیلیپین را در نور دید و بر اثر سیلاب و رانش زمین در این منطقه بیش از یک هزار و دویست تن جان باختند .

قوع خشکسالی طولانی و یک ساله در ایالت تگزاس آمریکا ، بیش از پنج میلیارد دلار به محصولات کشاورزی خسارت وارد کرد و موجب بروز آتش سوزی در بوته زارهای منطقه شد که حدد یک میلیون و ششصد هزار هکتار از اراضی منطقه را در بر گرفت .

گرمای تابستانی در ایالت تگزاس رکورد دمای هوا در آمریکا را شکست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد