گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

تاثیر میدان مغناطیسی زمین بر اقلیم

میدان مغناطیسی زمین بر اوضاع اقلیمی تاثیر می گذارد .
پژوهشگران دانمارکی می گویند اوضاع اقلیمی زمین به میزان قابل توجهی تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه  ، این یافته ها می تواند این تفکر رایج را که انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسان ها را عامل گرم شدن زمین می داند، به چالش بکشاند.

مدز نودسن” از بخش زمین شناسی “دانشگاه آرهوس” در غرب دانمارک گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد بین نیروی حوزه مغناطیسی زمین و میزان بارندگی در مناطق استوایی، ارتباط قدرتمندی وجود دارد.

وی و همکارش “پیتر ریساگر” از “سازمان نقشه برداری جغرافیایی دانمارک و گرینلند”، تغییر میدان مغناطیسی ماقبل تاریخ مربوط به پنج هزار سال پیش را بر اساس اطلاعات حاصل از استالاگمیت ها و استالاکتیت های (چکیده و چکنده) کشف شده در چین و عمان مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه که در مجله علمی ژئولوژی آمریکا منتشر شده، فرضیه بحث انگیزی را که یک دهه پیشف اخترفیزیکدان دانمارکی به نام “هنریک سونس مارک” مطرح کرد تایید می کند. این اخترفیزیکدان مدعی بود اوضاع اقلیمی زمین به میزان زیادی تحت تاثیر ذرات پرتوهای کیهانی GCR قرار دارد که وارد جو زمین می شوند.

فرضیه سونس مارک برخلاف فرضیه های مطرح امروزی است که دی اکسید کربن را عامل گرمایش زمین معرفی می کنند. فرضیه سونس مارک، میدان زمین را با اوضاع اقلیمی زمین مرتبط می داند، چرا که این میدان به تنظیم تعداد ذرات پرتوهای کیهانی که وارد جو زمین می شود کمک می کند.

این محققان می گویند اگر تغییرات حوزه مغناطیسی زمین که مستقل از اوضاع اقلیمی زمین رخ می دهند، با تغییرات در میزان بارندگی ارتباطی داشته باشد، به این معناست که میدان مغناطیسی زمین، پرتوهای کیهانی را مسدود می کنند.

ریساگر گفت: دی اکسید کربن نقش مهمی در تغییر اوضاع اقلیمی زمین دارد، اما اوضاع اقلیمی زمین یک سامانه بسیار پیچیده است و بعید به نظر می رسد، بتوانیم از عواملی که در این تغییر نقش دارند و میزان اهمیت هر یک از آنها در یک شرایط خاص، دیدگاه جامعی بدست آوریم.