نظارت و ارزيابي

به گزارش روابط عمومی معاونت سواد آموزی؛ سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: نظارت و ارزیابی از ارکان مهم مدیریت می باشد که لازم و ضروری است در تمام سطوح و در همه مراحل به خوبی انجام و اجرا گردد.

سید عیسی سهرابی افزود: لازم است رویکردهای ارزیابی کیفی و فرآیندی باشد و با تقویت هرچه بیشتر انجام شود و برنامه‌هایی که در سطح استان تدوین می شود جهت اجرا به شهرستان‌ها و مناطق ارسال گردد تا در آن سطوح نیز ارزیابی و ارزشیابی بر همین اساس انجام گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: عمده تمرکز باید روی شاخص‌های کلیدی باشد و ارزیابی باید بر همین اساس انجام گیرد که باید با پشتیبانی از برنامه ها ختم به ارزشیابی و ارزیابی شهرستان ها و مناطق شود.

سپس معاون سوادآموزی استان با تشکر از مدیرکل جهت پیش‌بینی و انجام برنامه ها عنوان کرد: در برنامه‌ریزی و اولین قدم باید ببینیم کجای کار قرار گرفته ایم تا بتوانیم استراتژی، راهکار، تاکتیک و تکنیک ها را مشخص کنیم.

علی جودکی عنوان کرد: برنامه‌های معاونت سواد آموزی با استناد به سند تحول بنیادین و سیاستهای کلی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تدوین و به شهرستانها و مناطق ارسال شده است.

در ادامه روسای ادارات و کارشناسان حوزه سواد آموزی با اشاره به جزئیات و عنوان برنامه ها، گزارش عملکرد خود را در این حوزه بیان کردند و در خصوص انجام هرچه بهتر امور مربوطه، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

در پایان جلسه سرپرست اداره کل آموزش و پرورش ضمن جمع بندی موضوع؛ از هماهنگی، همکاری، همدلی و هم افزایی در حوزه سواد آموزی تشکر کرد و گفت: خدمت در حوزه سوادآموزی به سبب نوع فعالیت و نوع مخاطب متفاوت است. به همین خاطر لازم است هوشمندی، تفکر عمیق و برنامه ریزی در این زمینه صورت گیرد به گونه ای که عواملی از جمله: جذابیت محیط، جذابیت پیام و جذابیت برنامه ها در جذب مخاطبین و ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و تربیتی مثمرثمر باشد.

کنکاشی پیرامون نظرسنجی های تلگرامی

دکتر علی جودکی

دکتر علی جودکی/ میرملاس:

تعریف:

نظرسنجی عبارت است از اجرای اقدامات و تلاشهای سازمان یافته برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع، در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین. (فرخی، ۱۳۸۳)

تاریخچه:

جالب است بدانید نخستین پژوهش در زمینه ی افکار عمومی مربوط به سال ۱۴۵۰ میلادی یا زمان آغاز فعالیت های گسترده ی منجمان شرقی (ایران و اعراب) است که بعدها با اختراع صنعت چاپ در قرن شانزدهم مورد استفاده بیشتری قرارگرفت؛ سپس در ادوار مختلف علی الخصوص سالهای بین جنگ جهانی اول و دوم، انجام نظر سنجی مورد توجه دولتمردان و برنامه ریزان دنیا قرار گرفت، به نحوی که از ده ها سال پیش تا کنون مساله نظر سنجی و افکار سنجی در کشورهای مردم سالار جهان، تبدیل به یک مساله موثر و با اهمیت شده است. (تارنمای پژوهشگاه فرهنگ و هنر)

همانگونه که مطلع اید اخیرا گروه های متعدد تلگرامی در استانهای مختلف_از جمله استان لرستان_اقدام به نظر سنجی در فضای مجازی می نمایند که لازم است به اختصار توضیحاتی در مورد اینگونه نظر سنجی ها ارائه نمایم:

در شیوه های نظر سنجی معمول (سنتی)، گردآوری اطلاعات به صورت کتبی یا شفاهی (حضوری) صورت می گیرد که  در این روش ابزارگردآوری اطلاعات، همواره “پرسشنامه” است اما شیوه توزیع، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها بعضا تغییر می‌کند. در روش‌های سنتی، گردآوری اطلاعات ازطریق فرستادن پرسشگر به میان جامعه، استفاده از پست برای ارسال و دریافت پرسشنامه و یا استفاده از تماس تلفنی انجام می شود.

در شیوه های نظر سنجی های مدرن، گرد آوری اطلاعات عمدتا به صورت غیر حضوری و با سرعت و هزینه کمتر صورت می گیرد و تحلیل داده ها نیز با حفظ چارچوب روشهای  معمول پژوهش، با استفاده از نرم افزارهای مختلف انجام می شود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در انواع نظر سنجی می بایستی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر انتخاب درست حجم نمونه، آگاهی دادن به مخاطبین و تبیین روش انجام پژوهش است. مراکز نظر سنجی معتبر دنیا نظیر “آی پز” و “گالوپ” همواره روش خود را در زمینه افکار سنجی برای مخاطبین خود اعلام می کنند. برای مثال موسسه گالوپ (احتمالا معتبرترین موسسه افکار سنجی دنیا) برای پیش بینی نتایج انتخابات، معمولا از روش تماس تلفنی و به کمک کامپیوتر CATI – Computer Assisted Telephone Interview افکار سنجی انجام می دهد. این مرکز برای سنجش افکار ۱۸۷ میلیون جمعیت بالغ ایالات متحده فقط ۱۰۰۰ نفر را انتخاب می کند و خطای آن همواره زیر ۳ درصد است. این نشان می دهد که اگر حجم نمونه به طور دقیق و به روش علمی انتخاب شود نتایج آن علیرغم کم بودن تعداد افراد مورد سنجش، قابل اعتنا خواهد بود.

نتیجه:

باتوجه به آنچه گذشت مهمترین اشکال وارده به نظرسنجی های تلگرامی این است که نتایج حاصله نمی تواند نمایانگر افکارعمومی کل جامعه مورد مطالعه باشد اما می توان مدعی شد که نتایج حاصله از نظرسنجی های تلگرامی که نوعی از روشهای الکترونیکی است، بیانگر نظرات کاربران این شبکه به فرض اطلاع رسانی مناسب به تمام کاربران، در زمان و مکان (محدوده جغرافیایی) معین است.

علیرغم اشکال وارده به نظر سنجی های تلگرامی، نگارنده معتقد است هر گونه نظر سنجی و رجوع به افکار عمومی در زمینه انتخابات یا سایر مسائل مربوط به جامعه چنانچه درست انجام شود گامی است رو به جلو؛ چرا که اساس دموکراسی و مردمسالاری دینی خواست مردم و “حاکمیت مردم” است.

توضیح:

انتشار این یادداشت صرفا جهت “آگاهی بخشی” است و ارتباطی با هیچکدام از نظرسنجی های صورت گرفته ندارد.

نقدی بر یادداشت آقای امیرناصر غلامرضایی

  photo_2017-01-06_00-07-46

 علی جودکی:

جناب آقای غلامرضایی، اینجانب احترام فراوانی برای حضرتعالی قائلم و صراحت و شجاعت شما را در ابراز عقاید خود در عرصه های سیاسی- اجتماعی می ستایم؛ اما هنگامی که یادداشت آن جناب را تحت عنوان “لزوم پرهیز آموزش و پرورش از سیاست زدگی” (که عنوان بسیار زیبایی است) را خواندم، نتوانستم  به عنوان یک معلم که ۲۹ سال از عمرش را در این سیستم گذرانده به سادگی از کنار نوشتارتان بگذرم و پاسخی حداقلی به آن ندهم. نمی خواهم مرقومه تان را با نوشتاری مجزا و مفصل پاسخ بدهم، بلکه به شیوه معلمی شما را دعوت می کنم تا یادداشتتان را با هم مرور کنیم و اشکالات آن را معلوم نمائیم. اینجانب سوالات و اشکالات خود را درون علامت [ ] درج نموده و قضاوت را به خودتان و خوانندگان فهیم واگذار می کنم.

متن نوشتار شما:

خوشحالم از اینکه بچه کوچک ندارم [امام علی (ع)می فرمایند: فأحبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره له ما تکره لها (نهج البلاغه، نامه/۳۱)؛ آنچه که براى خود دوست می‎داری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه براى خود نمى‏پسندى، براى دیگران هم مپسند] که در این آموزش و پرورش صددرصد سیاسی بخواهد تربیت پیدا کند!! [عدد صد در صد را چگونه استخراج نموده ای؟] آموزش و پرورشی که چنان سیاست زده شده است نه از آموزش آن خبری است و نه از پرورش آن، [حضرتعالی بر اساس کدام شواهد یا پیوست پژوهشی به چنین نتیجه قطعی و عجیبی رسیده اید که در آموزش و پرورش (که احتمالا مقصودتان آموزش و پرورش رسمی در استان لرستان است) نه از آموزش خبری هست نه از پرورش؟] آموزش و پرورشی که تربیت نسلهای جامعه را فدای قدرت طلبی این و آن میکند ! آموزش و پرورشی که نودونه درصد چیدمانش سیاسی است نه علمی و نه آموزشی! [عدد نود ونه درصد چیدمان سیاسی! را چگونه بدست آورده ای و سنجه انتخاب آن یک درصد چه بوده است؟] آموزش و پرورشی که آموزه آن به جای تربیت نسلهای آینده سیاه بازی سیاست را فهمیدند. از یک بچه محصل نمیشنوم که بگوید معلم به من گفت با پدر چگونه برخورد کن!! هنوز یک محصل را ندیدم که بگوید معلم من برخورد با مادرم را به من آموخت. تا بحال نشنیدم یک محصل بگوید معلم من به من روش چگونه زندگی کردن را آموخت ! هیچ دختر بچه دانش آموزی نگفته که معلم امان ماندن از چنگال نامحرمان کف خیابان را به من آموخت ! چرا ؟ [پیشتر فرموده بودید بچه کوچک ندارم! اما بعد فرموده ای هنوز “یک بچه”، “یک محصل” و… ندیده ام که بگوید: فلان… بد نیست بدانید جامعه آماری دانش آموزان استان لرستان (که احتمالا مورد بحث شماست) حدود ۳۳۰ هزار نفر است. به نظر می رسد در انتخاب حجم نمونه تان برای پرسشگری احتمالی دچار اشکال شده اید! اتفاقا بخش قابل توجهی از فعالیت معلمان معطوف به همین توصیه های اخلاقی و مسائل تربیتی است.]

چرا معلم به دانش آموز نمی گوید خودت با فلان روش نان آور خود یا کمک حال خانواده باش!! [به نظر می رسد اگر معلمی چنین چیزی بگوید برخی از ما به یکباره در قامت “مدافع حقوق کودکان”  ظاهر می شویم!] بعد از گذشت سالیان سال فقط بابا نان داد را میاموزیم در حالیکه اگر یک محصل بابا نداشته باشد طعم نان پدر را نمیفهمد پس باید به او آموخته که اینک که پدر ندارد چگونه خودش چگونه نان آور خویش باشد. آموزش و پرورش در خدمت سیاست و سیاست فقط برای کسب قدرت تلاش میکند! آموزش و پرورش تلاش میکند که یکی از جنس خودش قدرت بگیرد که شاید دیگران از خوان قدرت او متنعم شوند.[اگر این مطالب را در محفلی خصوصی یا یک میتینگ سیاسی مطرح می کردید قابل اغماض بود. اما وقتی دست به قلم می شوید و در یک رسانه رسمی با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر، تمام ساختار یک سیستم پیچیده، پهن پیکر و تخصصی را به یک باره زیر سوال می برید، بی تردید از بین ۳۰ هزار معلم استانمان عده ای رنجیده خاطر خواهند شد]

این آموزش و این پرورش با این روش تدریس و آموزش نمی تواند نونهالان این مرز و بوم را مردان روزگار سختی کند. [الگوی پیشنهادی شما برای روش تدریس و آموزش ایده آل چیست؟] باید آموزش و پرورش را از وادی قدرت طلبی و سیاسی کاری و سیاست زده گی و سیاسی بازی فاصله داد تا جوانان مملکت را بسازند تا احترام به پدر و مادر را بیاموزند تا قانون مداری و قانون پذیری را آموزش دهند تا ساختن جامعه را آموزش دهند تا حقیقت دین را بیاموزانند تا صنعت و فن و حرفه را یاد دهند تا قناعت و تقوی را تدریس کنند، تا دفاع از حق را بیازمایند و بیاموزند تا ساختن جامعه را به دانش آموزان و به فرزندان ما و دیگران بیاموزند نه ساختن زندگی خود و خراب کردن جامعه را ،،، من قصدم توهین نبود [شما با این نوشتارتان نظام تعلیم و تربیت را له کردید، آنوقت می فرمایید قصدم توهین نبود؟] اما حقیقت وجودی بسیاری از آموزش و پرورش این است.

امیدوارم آموزش و پرورش احترام بیاموزد، فن سالاری را بیاموزد، عزت نفس را آموزش دهد، نان آوری را تدریس کند نه نان خوری، تلاش را تلمذ کنند نه تنبلی را … چرا معلم نمیگوید دوران بابا نان داد به سر آمده و بابا هر چه تلاش کند باز نمی تواند نان آور خانواده باشد [معلمان خودشان جزء پدرانی هستند که نمی توانند نان آور خانواده باشند. مقصودتان چیست؟] پس محصل به پا خیز و خودباور باش تا به یاری بابایت بشتابی که گرسنه نمانی!! [محصلی که برود دنبال نان- به قول امروزی ها “کودکان کار”- احتمالا فرصتهای “آموزرشی” و “پرورشی” ایده آل مورد نظر حضرتعالی را از دست خواهد داد!]

جناب غلامرضایی گرامی، با توجه به اینکه جنابعالی روی مساله “سیاست” تاکید زیادی کرده اید؛ نا گزیرم به عرض برسانم یکی از اهداف کلی نظام آموزش و پرورش، هدف سیاسی و به تبع آن تربیت سیاسی است.(تاکید می کنم فقط یکی از اهداف این نظام است) لذا دو نقل قول در پایان عرایضم به حضور شما که خودتان دستی در سیاست دارید عرضه می دارم. ارسطو می گوید:”در میان تمام چیزهایی که بیان کرده ام آنچه بیشترین سهم را در دوام و قوام قوانین دارد، سازگاری آموزش و پرورش با نوع دولت است و این چیزی است که جهانیان از آن غافل هستند. بهترین قوانین نیز حتی اگر توسط تمام افراد جامعه هم معتبر و مشروع دانسته شود در صورتی ارزش و اعتبار خواهند داشت که به وسیله آموزش و پرورش به نسل جوان آموخته شوند و آموزش و پرورش نیز با قوانین مزبور تطابق داشته باشند.” ( فلسفهً آمورش و پرورش، فیلیپ جِی اسمیت، سعید بهشتی، ص۵۹) و دیگر اینکه؛ “برخورداری از تحصیلات رسمی بالاترین تأثیر را بر نگرش های سیاسی دارد و هیچ متغیر دیگری در تعیین نگرش های سیاسی، با متغیر آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست”( جامعه شناسی آموزش و پرورش، دکتر علی علاقه بند، ص۷۴)/ مانا باشید.

میرملاس

همایش نحول افرینی در آموزش و پرورش

Image result for ‫همایش ملی تحول آفرینی در آموزش و پرورش به میزبانی اردبیل‬‎

دو مقاله از فرهنگیان لرستانی در «همایش ملی تحول آفرینی در آموزش و پرورش» پذیرش شدبه گزارش بلوطستان دو مقاله علمی، پژوهشی علی جودکی، مصطفی شکری و فضل اله محمدی از کارکنان ستادی آموزش و پرورش لرستان با عناوین «چالش های اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «ارائه راهکارهایی جهت اجرایی بهتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در «همایش ملی تحول آفرینی در آموزش و پرورش» پذیرش شد. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان ؛ در این همایش ملی که مورد حمایت پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز هست ،بیش از 370 مقاله توسط پژوهشگران، اساتید دانشگاه، فرهنگیان و دانشجویان به دبیرخانه همایش ارسال شدکه پس از بررسی و داوری مقالات، 100 مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت. شایان ذکر است که هدف از برگزاری این همایش که به میزبانی استان اردبیل برگزار شد ، کمک به اجرایی نمودن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اشاعه سند تحول بنیادین در بین صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در جهت تحول آفرینی در آموزش و پرورش عنوان شده است.

فرهنگی لرستانی، معلم پژوهنده ی برتر کشور شد

خرم آباد -ایرنا- مدیرپژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان گفت : یک فرهنگی به نام  پوران امیری آموزگار شاغل در آموزش و پرورش منطقه زاغه  خرم آباد، معلم پژوهنده ی برتر کشور شد.   

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اموزش و پرورش لرستان علی جودکی افزود : فرهنگی لرستانی با ارائه طرح اقدام پژوهی ((چگونه توانستم مشکلات عاطفی دانش آموزم را بهبود ببخشم؟ )) توانست عنوان معلم پژوهنده ی برتر کشور را در نوزدهمین دوره جشنواره پژوهشی فرهنگیان سراسر کشور به خود اختصاص دهد. وی اظهار کرد: قدردانی از پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در 9 بخش انجام شده است. جودکی افزود : در بخش انتخاب معلم پژوهنده برتر کشوری از 102 طرح رسیده، 32 معلم پژوهنده و در بخش انتخاب پژوهشگران برتر از 52 درخواست ارایه شده از سراسر کشور، 6 نفر از این افراد بر اساس ضابطه‌های علمی به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدند. وی ادامه داد : آموزش و پرورش استان لرستان در طی چند سال اخیر با محوریت شعاربرنامه محوری،پژوهش مداری واخلاق گرایی تلاش های گسترده ای را انجام داده است. جودکی اضافه کرد :  پژوهشکده تعلیم و تربیت برای نخستین بار مجوز انجام کار پژوهشی توسط پژوهشگران استان  را در سطح ملی فراهم کرده است.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معلمان و دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جودکی در سخنانی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش  که ۱۳ تا  ۱۸ آذرماه بوده و در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ تحقیق و پژوهش، خلاقیت و نوآوری، مستندسازی تجربیات علمی- تربیتی بومی در نظام تعلیم و تربیت، برنامه های متنوعی همراه با  معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معلمان و دانش آموزان در محل دانشگاه لرستان همراه با بازدید دانش آموزان و فرهنگیان از این نمایشگاه، رونمایی از کتاب «نمایه های پژوهشی»، تشکیل کارگاه آموزشی «اقدام پژوهی معلمان» و «مقاله نویسی دانش آموزی» در سطح مدارس از جمله این برنامه ها خواهد بود.

مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش لرستان همچنین درج شعارهای تبلیغی مرتبط با هفته پژوهش در سربرگ مکاتبات اداری و فیش حقوقی همکاران، برگزاری مراسم نمادین « پژوهش» در روز ملی پژوهش، فناوری و مدرسه در سطح مدارس و انتشار بروشور آشنایی با فعالیت های پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش لرستان از جمله های برنامه هایی بوده که برای بزرگداشت هفته پژوهش در نظر گرفته شده است.

رشد 33 درصدی طرح‎های تحقیقاتی پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، علی جودکی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیر صعودی طرح‎ها و مقالات پژوهشی نسبت به سنوات گذشته، افزود: طرح‎های اقدام پژوهی از 219 مورد در سال‎ گذشته به 327 مورد رسیده و طرح‎های پژوهشی از شش مورد در سال 93 به هشت مورد در سال 94 رسیده است.

رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان تصریح کرد: در سال‎ جاری برای نخستین بار امکان انجام طرح پژوهشی در سطح ملی به‎صورت مستقل توسط پژوهشگران لرستانی فراهم شده است.

 جودکی با اشاره به مشکلات پیش‎روی محققان استان در انجام طرح‎های پژوهشی، اضافه کرد: به منظور انسجام بخشی در فعالیت‎های پژوهشی و شناسایی محققان استان و سوابق پژوهشی آنان، باید بانک اطلاعات جامع پژوهشگران و مولفان لرستان تدوین شود.

وی گفت: اطلاعات مندرج در بانک اطلاعات جامع پژوهشگران و مولفان براساس شیوه نامه‎های وزارت علوم و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در قالب فعالیت‎های پژوهشی، انتخاب پژوهشگران و مدیران پژوهشی تهیه شده است.

 جودکی با اشاره به وصول شدن 327 طرح پژوهشی به دبیرخانه پژوهشکده، پژوهشگران و طرح‎های پژوهشی، افزود: سید امیر قدمی از شهرستان نورآباد به عنوان معلم پژوهشگر برتر معرفی شد.

وی اظهار کرد: طرح‎های پوران امیری از آموزش و پرورش منطقه زاغه، پوراندخت خوش سواد از آموزش و پرورش شهرستان بروجرد، سوسن شفیعی از آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‎آباد، پرستو دهقان از آموزش و پرورش استثنایی و معصومه رضایی از آموزش و پرورش استثنایی به عنوان برتر معرفی شدند.

 رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان تصریح کرد: همچنین طرح‎های فتانه سپهوندی از آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‎آباد، معصومه محمودی از آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‎آباد، نوشین شهبازی‏ چگنی از آموزش و پرورش شهرستان ازنا، افسانه امیری از آموزش و پرورش چگنی، نسرین عبدالله‎زاده از آموزش و پرورش منطقه اشترینان، معصومه والی‎زاده از آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‎آباد، فضل‎الله بیرانوند از آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‎آباد، اکرم مردانی از آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‎آباد، نسرین نورمحمدی از آموزش و پرورش منطقه چگنی به عنوان برتر معرفی شدند.

جودکی اضافه کرد: بابک کهزادی، پیش دانشگاهی، علیرضا حاتموند، سوم دبیرستان، شقایق مرادپور، پیش دانشگاهی، عسل مریدی، اول متوسطه و فاطمه سوری، پایه چهارم ابتدایی از ناحیه یک خرم‎آباد به عنوان دانش‎آموزان پژوهشگر برتر لرستان شناخته شدند.

 وی بیان کرد: همچنین یاسین اسدی‎نژاد، اول متوسطه ناحیه دو خرم‎آباد، امیررضا امیری، پایه پنجم ابتدایی بروجرد و مبینا قوامیان، پایه ششم بروجرد به عنوان دانش‎آموزان پژوهشگر برتر لرستان شناخته شدند.

جودکی با اشاره به اولویت‎های کاری پژوهشکده تعلیم و تربیت در سال ‎جاری، خاطرنشان کرد: اجرای پژوهش‌های کاربردی به منظور ارائه راهکار برای حل مسائل براساس نتایج کاربردی تحقیقات، حمایت از تولید دانش بومی (دانش افزایی، تولید مقالات علمی، انتشار مجله علمی-پژوهشی)، توسعه برنامه معلم پژوهنده(Educational Action Research)، اطلاع‎رسانی( توسعه و بر‎وزرسانی منابع علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت) از اولویت‎های کاری پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

 وی، اجرای همایش‎های استانی با محوریت تحقیق و پژوهش، احیاء و حمایت از فعالیت کمیته‌های پژوهشی شهرستان‎ها و مناطق، کاربردی کردن یافته‎های پژوهشی و کاربست یافته‎های پژوهشی، اجرای دوره‎های آموزشی برای معلمان پژوهشگر (به تعداد 300 نفر) در زمینه شیوه‎های نوین تحقیق و پژوهش را از دیگر اولویت‎های کاری پژوهشکده تعلیم و تربیت در سال‎ جاری برشمرد.

معرفی وبسایتی جالب برای پژوهشگران

اگر می خواهید از وضعیت محیط زیست، آب، غذا، جمعیت و… جهان با خبر شوید اینجا کلیک کنید. برای آنهایی که اهل تحقیق هستند و به دنبال آمار مستند، دقیق و به روز (در اینجا میلی ثانیه!) می گردند بسیار مناسب است. این وب سایت توسط جمعی از پژوهشگران خوش ذوق و مطرح دنیا طراحی شده و مورد تایید سازمان ملل متحد و بسیاری از موسسات پژوهشی دنیا قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر را در قسمت About us (در باره ما) بخوانید.

گفتگو با نشریه گفتار

علی جودکی در گفتگو با نشریه گفتارما

متن کامل مصاحبه با نشریه گفتار:

گفتار: با عرض سلام و سپاس از شما به خاطر پذیرفتن دعوت ما؛ لطفا در ابتدای بحث بفرمایید "توریسم" به چه معنی است؟

 بنده هم متقابلا عرض ادب دارم و به شما و همکارانتان به خاطر انتشار این نشریه وزین تبریک می گویم. توریسم به زبان ساده یعنی گردشگری و توریست یعنی گردشگر. واژه توریسم از کلمه تورtour به معنای "گشتن" است که ریشه آن هم در لغت لاتین turns به معنای "دور زدن" است. این کلمه به تدریج از زبان‌های فرانسه و انگلیسی به زبان فارسی هم راه یافته ‌است. البته اگر بخواهم تعریف دقیق تری ارائه بدهم باید عرض کنم تا کنون تعاریف متنوعی از توریسم و البته توریست ارائه شده که ما ناگزیر به پذیرش تعریف ارائه شده  از جانب سازمان مرجع، یعنی "سازمان جهانی گردشگری" هستیم. بر اساس تعريف این سازمان، گردشگري يا معادل دقيق و درست انگليسي آن توریسم tourism به كليه فعاليت هاي افرادي اطلاق مي شود كه به مكان هايي خارج از محيط عادي خود به منظور گذراندن ايام فراغت، انجام كار و ساير اهداف، براي مدت كمتر از يك سال عزیمت مي کنند. اما ناگفته پیداست که امروزه گردشگری مفهوم بسیار گسترده تری پیدا کرده و گونه های متنوعی از گردشگری وجود دارد که شاید در تعریف مذکور گنجانده نشوند.

گفتار: فرمودید گردشگری گونه های متنوعی پیدا کرده، لطفا در صورت امکان انواع گردشگری را نام ببرید.

گردشگری امروزه بسیار متنوع است. برای مثال بوم گردشگری (اکوتوریسم)، زمین گردشگری (ژئوتوریسم)، گردشگری ورزشی، گردشگری فضایی، گردشگری درمانی، گردشگری مذهبی،گردشگری کشاورزی، گردشگری همایشی و گردشگری الکترونیک (الکترونیک توریسم) از انواع گردشگری محسوب می شوند که مورد اخیر عمرش به دو دهه نمی رسد. در این نوع گردشگری فرد به صورت فیزیکی سفر نمی‌کند بلکه از طریق اینترنت، کتاب‌های الکترونیکی و غیره به گشت و گذار می‌پردازد.

گفتار: ابتدا از کشورمان شروع کنیم. وضعیت توریسم در کشورمان  چگونه است؟

وضعیت توریسم در کشورمان اصلا خوب نیست!

گفتار: دلیلتان برای خوب نبودن چیست؟  

برای اثبات خوب نبودن، ناچار به ارائه اعداد و ارقام هستم. ببینید؛ کشور ما از لحاظ منابع تاریخی، فرهنگی و طبیعی جزو ۱۰ كشور اول دنیا است. این را تمام سازمانهای داخلی و خارجی تصدیق کرده اند؛ اما سهم ما از درآمد جهانی صنعت توریسم حدود یک درصد است! همین یک دلیل کافیست تا مطلع شویم اوضاع از چه قرار است. البته اخیرا خبرهایی راجع به بحث توسعه توریسم در کشورمان مطرح شده اما تا زمانی که اعداد و ارقام قابل اعتنایی بیرون نیاید نمی توان قضاوت درستی داشت.

گفتار: اشکال کار کجاست؟ چطور می شود توریسم را رونق داد؟

ما اگر بخواهیم توریسم را رونق بدهیم و معیار رونقمان هم چشم انداز ۲۰ ساله باشد، باید بتوانیم سالانه ۲۰ میلیون گردشگرجذب کنیم. در حال حاضر این امکان فراهم نیست. برای فراهم شدن زمینه جذب توریست موانع مختلفی وجود دارد. مثلا ما از لحظ  عوامل زيربنايي (جاده ها،  هتل ها، مراکز اقامتی و...) و همچنین عوامل مدیریتی، سياسي و علی الخصوص مسائل فرهنگي با مشکلات جدی مواجهیم. راه برون رفت ازاین مشکل، برداشتن تدریجی اینگونه موانع و مشکلات است که پرداختن به هرکدام از از این موارد بحث جداگانه ای می طلبد.

گفتار: نوبتی هم که باشد باید به بحث استانمان در زمینه توریسم بپردازیم. وضعیت استان را از لحاظ توریسم چطور ارزیابی می کنید و اصولا لرستان چه قابلیتهایی در این زمینه دارد؟

بحث توریسم استان لرستان جدای از بحث کشورمان نیست؛ اما مساله ای که راجع به استان نباید فراموش کنیم این است که ما ابتدا باید در زمینه جذب توریست داخلی پیشقدم شویم و بعد در زمینه جذب توریست خارجی اقدام کنیم. یعنی اولویت اول ما باید جذب گردشگر داخلی باشد. در زمینه جذب گردشگر داخلی هم ابتدا اولویت با قابلیتهای طبیعی و بعد قابلیتهای تاریخی و فرهنگی است. مثلا بحث ژئوتوریسم در استان ما می تواند به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. بنده از حدود یک دهه پیش این بحث را در رسانه های استان مطرح کردم و به صورت موردی هم سایتهایی را  به مسولین وقت استان معرفی کردم. اخیرا مطلع شدم برخی مدیران اعلام کرده اند سه ژئوپارک در استان لرستان (واقع درشهرستان‌های کوهدشت، دورود و پلدختر) وجود دارد که  بنا دارند دره شیرز کوهدشت را به عنوان ژئوپارک برتر ایران به ثبت جهانی برسانند. اینکه سه ژئوپارک شناسایی و درمرحله ثبت قرار دارد جای خوشحالی دارد اما به چه علت دره شیرز در اولویت قرار گرفته جای سوال است؛  چرا که برخی مناطق استان قابلیتهایی دارند که اهمیت آنها به مراتب بیشتر از دره شیرز است.

گفتار: علت انتخاب دره شیرز(در شهرستان کوهدشت) چه می تواند باشد؟

 این را از مدیران استانی باید پرسید؛ اما دلیلش هرچه باشد دلیل علمی نیست!

گفتار: فرمودید شهرستان پلدختریکی از سه ژئوپارک تعیین شده در مرحله ثبت می باشد؛ شما قابلیتهای توریسمی شهرستان پلدختررا چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از اینکه به بحث پلدختر بپردازم باید عرض کنم تمامی نقاط استان لرستان دارای قابلیت گردشگری است، اما نوع قابلیت ها با هم متفاوت است. شدت و ضعف هایی هست اما بنده جایی را سراغ ندارم که در زمینه جذب توریست قابلیت نداشته باشد. مثلا مناطق پلدختر، معمولان، سپیددشت، دورود، الیگودرز،کوهدشت، خرم آباد، بروجرد، الشتر و نورآباد همگی قابلیت گردشگری طبیعی را دارند. کوهدشت و پلدختر قابلیت گردشگری کشاورزی  هم دارند. شهرستان بروجرد علاوه بر قابلیت فوق، زمینه گردشگری ورزشی و فرهنگی هم دارد. بنده به صورت موردی در زمینه قابلیتهای ورزشی شهرستان بروجرد پژوهش انجام داده ام. شهر خرم آباد در زمینه تاریخی از قابلیتهای ویژه ای برخوردار است. منطقه سپید دشت همانطور که اشاره شده قابلیتهای منحصر به فردی از لحاظ طبیعی، از جمله آبشارهای زیبایش دارد که می تواند به بزرگترین قطب "زمین گردشگری" استان تبدیل شود. مابقی مناطق هم قابلیتهای پیدا و پنهان فراوانی دارند که می بایستی شناسایی و معرفی شوند. اما در مورد پلدختر باید عرض کنم؛ این شهرستان هم نظیر سایر مناطق استان جاذبه های توریستی قابل توجهی دارد که  می تواند در اولویت برنامه های گردشگری قرار گیرد. پل کلهرد معمولان، پل پلدختر، پل گاومیشان، غارکلماکره، غارکوگان، کاروانسرای چمشک، تالابهای پلدختر،  زمین لغزش سیمره، اماکن متبرکه و زیارتی و... می تواند زمینه جذب توریست را فراهم نمایند.

گفتار: صحبت پایانی یا پیشنهاد آخرتان چیست؟ چکارباید کرد؟

پیشنهاد اول و آخر من خطاب به مسولین ارشد استان است. از مدیران ارشد استان می خواهم در هر حوزه ای (از جمله توریسم که موضوع موردبحث ماست)کار را به دست کاردان بسپارند و در مرحله بعد از مدیران کاردان، علاقمند و دلسوز خود حمایت کنند تا برنامه های خود را پیش ببرند. استان ما قابلیت های فراوانی دارد که می بایستی از مرحله بالقوه به مرحله بالفعل برسد. بنده چندی پیش در مصاحبه ای عرض کردم؛ ما در استانمان به افراد عملگرا نیاز داریم نه افراد گفتارگرا! اکنون مجدد عرض می کنم ما در بسیاری از زمینه ها نیاز به نظریه پرداز نداریم! ما به افراد عملگرا نیاز داریم... ما به افرادی نیاز داریم که با ایمان و عشق و علاقه در راستای توسعه استان قدم بردارند. تعدادی ازمدیران ما برای رفع مشکلات به "گفتاردرمانی" روی آورده اند. ما به مردان و زنان اهل عمل نیاز داریم نه افراد اهل شعار.

نگاهی به گذشته

سال 94 هم به سرعت برق و باد گذشت. آنچه می ماند عملی است که انجام داده ایم. سال گذشته همین روزها طی مصاحبه ای برنامه های کاریم را تبیین کردم. اکنون بعد از گذشت یک سال می بینم بخش قابل توجهی از برنامه ها اجراء شده اند و اکنون برای اجرای بخشهای ناتمام باید تلاش کرد... امیدوارم علیرغم مشکلات مالی موجود بتوانم  به اتفاق همکارن، کارهایمان را در سال جدید به بهترین نحو ممکن پیش ببریم. 

پژوهشکده تعلیم و تربیت در مسیر تحول

 پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان همزمان با سایر استانهای کشور در سال ۱۳۶۹ تحت نام “کارشناسی تحقیقات” فعالیت خود را در ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان آغاز کرد. در ابتدا، این کارشناسی صرفا در اجرای طرحهای پژوهشی ملی با شورای تحقیقات وزارت متبوع همکاری داشت، اما به تدریج  فعالیت این کارشناسی توسعه یافت و علاوه بر مشارکت در طرحهای ملی و بین المللی از جمله طرح های “تیمز” و “پرلز” و” تیمز پیشرفته”، در سطح استانی نیز به طور مستقل طرحهای پژوهشی قابل توجهی را با همکاری اساتید برجسته دانشگاهها و معلمین توانمند آموزش و پرورش استان به اجرا در آورده است.

در حال حاضر پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان لرستان دارای یک ساختمان مستقل دو طبقه است که در خیابان شهید مطهری، از مناطق مرکزی خرم آباد با قابلیت دسترسی آسان برای عموم پژوهشگران واقع گردیده است. مدیریت این پژوهشکده اخیرا به آقای علی جودکی سپرده شده است. به همین بهانه گفتگویی با مدیر جدید پژوهشکده انجام داده ایم تا بیشتر با کم و کیف فعالیت پژوهشکده و برنامه های پیش روی ایشان آشنا شویم.

گفتنی است پیش از ایشان سیده منصوره شاهرخی با حفظ سمت، از ۳۱ شهریورماه ۹۳ سرپرستی گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش لرستان را عهده‌دار بوده است. پیش از شاهرخی نیز داود فروغی (آذر ۹۱ تا مرداد ۹۳)، محمد رضا بازگیر (آبان ۸۹ تا آبان ۹۱)، محمدباقر گودرزی (۸۷ تا ۸۹) و ناصر طرهانی‌نژاد(۸۴ تا ۸۶)، رضا پاک (۸۰ تا ۸۴) و سید رحمت‌الله سهرابی (۷۸ تا ۸۰) عهده‌دار این سمت از بدو تأسیس پژوهشکده  بوده‌اند.

 کشکان: آقای جودکی، خودتان را بیشتر برای خوانندگان ما معرفی نمائید.

جودکی: با عرض ادب واحترام، اینجانب تحصیلات دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در شهرستان پلدختر به اتمام رساندم. در خرداد ۶۸ موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم آموزش ابتدایی از مرکز تربیت معلم گلپایگان گردیدم. در مهرماه ۶۸ به عنوان مدیر-آموزگار خدمت رسمی خود را در آموزش و پرورش آغاز کردم. از سالهای آغازین خدمت در آموزش و پرورش به کارهای پژوهشی علاقمند بودم.  در مهرماه سال ۷۲ ضمن شرکت در نخستین سمینار ارائه یافته های پژوهشی محققین آموزش و پرورش، یافته های خود را به صورت سخنرانی ارائه نمودم و همین موضوع باعث شد مدیران وقت اداره کل آموزش و پرورش استان از اینجانب دعوت به کار نمایند و از شهرستان پلدختر به شهرستان خرم آباد (اداره کل آموزش و پرورش) منتقل شوم.  اینگونه شد که از سال۷۲ تا ۸۴  (به مدت ۱۲ سال) درسمت های کارشناس آموزش ابتدایی، کارشناس آموزش متوسطه، کارشناس امور کمک آموزشی و آزمایشگاهی، کارشناس مسئول آموزش های متوسطه نظری و پیش دانشگاهی و کارشناس انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش خدمت نمودم.

همزمان با خدمت در آموزش و پرورش به ادامه تحصیل نیز پرداختم. در سال۷۹ موفق به اخذ مدرک لیسانس جغرافیای انسانی-گرایش مدیریت و برنامه ریزی روستایی شدم و در سال۸۷ نیز موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس جغرافیای طبیعی-گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی گردیدم. هم اکنون نیز در دوره دکتری تخصصی جغرفیای طبیعی-گرایش کلیماتولوژی به تحصیل اشتغال دارم.

از سال ۷۱ کار روزنامه نگاری را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون کم و بیش در مطبوعات مختلف (سراسری و محلی) فعالیت دارم. از آغاز فعالیت در عرصه نگارش و پژوهش، اقدام به نگارش ده ها مقاله در سطوح مختلف نموده ام. در حوزه رسانه علاوه بر فعالیت در مطبوعات، با رادیوی استان از جمله برنامه های «رنگ جوانی» و «با جوانان» حضور داشته ام. با حوزه IT آشنایی دارم و از ظرفیت های موجود در فضای مجازی جهت پیشبرد امور بهره می گیرم. در زمینه تالیف، دو کتاب در حوزه جغرافیا منتشر کرده ام. اگر بخواهم به گذشته برگردم باید به عرض برسانم در زمان جنگ تحمیلی نیز در جبهه های جنگ حضور داشته ام. در حال حاضر ۲۷ سال سابقه خدمت  دارم و  تدریس در دوره های مختلف تحصیلی را  نیز تجربه کرده ام.

کشکان: جهت آشننایی خوانندگان، در مورد پژوهشکده تعلیم و تربیت توضیح بدهید.

جودکی: همانطور که مطلعید ساختمان پژوهشکده تعلیم و تربیت در منطقه مطهری خرم آباد (خیابان شهید واقفی، جنب مسجد دولتیاری) واقع شده است. این مرکز دارای امکانات خوبی جهت استفاده پژوهشگران است. برای نمونه، کتابخانه تخصصی این مرکز با بیش از ۸۰۰۰  جلد کتاب تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت (با موضوعات روش تحقیق در علوم انسانی، مدیریت آموزشی، روان شناسی، مشاوره و…) جهت استفاده عموم فرهنگیان استان مهیا شده است. علاوه بر فرهنگیان گرامی، افراد غیر فرهنگی نیز می توانند از طریق “معرف فرهنگی” از کتب و سایر منابع این کتابخانه استفاده نمایند. علاوه بر کتابهای موجود، تعداد ۱۱۶۹ عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و تعداد ۱۰۴۰ عنوان  طرح پژوهشی در این مرکز نگهداری می شود که همکاران فرهنگی و اعضاء غیر فرهنگی می توانند از این منابع استفاده کنند. در نظر است جهت توسعه کمی و کیفی این مرکز پژوهشی، علاوه بر خرید کتب جدید؛ نسبت به راه اندازی کتابخانه دیجیتالی و تهیه کتابهای الکترونیکی نیز اقدام شود. استفاده از قرائت خانه با رعایت مقررات پژوهشکده برای عموم علاقه مندان رایگان و آزاد است واتاق کنفرانس با سیستم های مناسب برای برگزاری جلسات شورای تحقیقات، کمسیونهای تخصصی و جلسات درون سازمانی میسر است. این مرکز دارای سیستمهای سمعی و بصری مناسب از جمله رایانه، دیتا پروزکتور، بورد الکترونیکی و… می باشد. با توجه به پراکندگی استان و بعد مسافت بین مرکز استان و برخی از شهرستانها و به منظور فراهم کردن امکانات لازم برای مشارکت اساتید برجسته دانشگاهها در اجرای طرح های تحقیقاتی در سطح استان و ملی، یک واحد سوئیت جهت استراحت و اسکان پژوهشگران غیربومی و اساتید مهمان، در این مرکز مهیا گردیده است.

کشکان: عمده ترین فعالیتهای پژوهشکده شامل چه نوع فعالیتهایی است؟

جودکی: اجرای طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت، اجرای برنامه معلم پژوهنده،  اشاعه یافته های پژوهشی و به طور کلی فرهنگ سازی برای انجام پژوهش و نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش از عمده ترین فعایتهای پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

کشکان: شما راجع به سوابق پژوهشکده، امکانات و وضع موجود به اختصار توضیح دادید، منبعد چه برنامه هایی جهت اجرا در دستور کار دارید؟

جودکی: ما برنامه هایمان را در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم کرده ایم. شرح این سه دسته اولویت ممکن است باعث اطاله کلام شود، لذا  به اختصار عرض می کنم: زمینه سازی برای حل مسائل گریبانگیر آموزش و پرورش، افزایش کمیت و بهبود کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش از طریق بهره برداری از یافته های پژوهشی انجام شده، انجام طرح های پژوهشی متناسب با وضعیت مخاطبان به منظور افزایش دانش و مهارت آنان برای تصمیم گیری مناسب و همانگونه که قبلا اشاره شد، نهادینه کردن روحیه پرسشگری و به تبع از آن فرهنگ پژوهشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش اعم از معلم و متعلم از اهداف غایی پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

کشکان: نهادینه کردن روحیه پرسشگری و ترویج فرهنگ پژوهشگری کار ساده ای نیست. شما چه موانع و مشکلاتی را پیش روی پژوهشکده می بینید که ممکن است مانع تحقق این هدف شما شود؟

جودکی: هنگامی که وضع موجود را به طور دقیق بشناسید و وضع مطلوب را تعریف کنید و در برنامه هایتان مراتب استراتژی (راهبرد)، راهکار، تاکتیک و تکنیک را به طور دقیق و روشن معلوم کنید، مشکلات نمی توانند مانع پیشرفت کارتان شوند.

کشکان: شما با اطمینان خاطر راجع به استراتژی ها و برنامه هایتان صحبت می کنید، آیا به منابعی که باعث پیشرفت امور شوند دسترسی دارید؟

جودکی: منابعی که در امر برنامه ریزی مد نظر برخی برنامه ریزان قرار می گیرد معمولا به سه منبع مالی(پول)، منبع مادی(تجهیزات و امکانات) و منبع انسانی(نیروی متخصص) محدود می شود اما بنده قائل به منبع چهارمی تحت عنوان “منبع معنوی” هستم. این منبع اعم از مفهوم معنویت به تعبیرعامه است. به تعبیر دیگر اگر به کارمان ایمان و اعتقاد داشته باشیم و با عشق، علاقه و ایمان قلبی کارمان را انجام بدهیم  حتما در کارمان موفق خواهیم شد. اگر مصر هستید به یک منبع که ممکن است محدویت برایمان ایجاد کند اشاره کنم، باید عرض کنم: تنها منبعی که ممکن است در پیشبرد برنامه هایمان تاخیر ایجاد کند، منبع مالی است. خوشبختانه مدیرکل آموزش و پرورش استانمان فردی فرهیخته، تحصیل کرده و اهل تحقیق و پژوهش است و بنده به خاطر شناختی که از این ویژگیها داشتم این مسئولیت را پذیرفتم. لذا با توجه به شناختی که از وضع موجود دارم محتمل می دانم استان لرستان طی سالهای آینده به یکی از قطبهای پژوهشی کشورمان تبدیل شود.

جودکی

کشکان: اگر ممکن است به صورت موردی اشاره بفرمایید که دقیقا چه اتفاقی قرار است در پژوهشکده بیافتد؟ به زبان ساده تر، طی چند سال آینده پژوهشکده چه چیزیهایی را خواهد داشت یا به دست خواهد آورد که اکنون ندارد؟

جودکی: من یک فرد عملگرا هستم. دوست ندارم الان فهرستی ازکارهایی که قرار است انجام بگیرد را ارائه دهم و بعد از چند سال اگر به مصاحبه خودم مراجعه کردم و دیدم در همین سایت شما وعده هایی داده شده  که  نتوانسته ام انجام دهم، خود و همکاران را سرزنش کنم.

کشکان: علاقمندیم چند مورد را ذکر کنید تا خوانندگان بدانند، هدفگذاری تان روی چه چیزهایی است؟

جودکی: به اختصار عرض می کنم، تهیه بانک اطلاعاتی پژوهشگران استان، راه اندازی کتابخانه دیجیتالی، احیاء کمیته های پژوهشی شهرستانها و مناطق، تشکیل کمیته های تخصصی متناسب با برنامه های پیش بینی شده، اجرای طرح های پژوهشی در سطح ملی توسط پژوهشگران استان، تصمیم گیری در سطح ملی و اجرا در سطح استانی، انتشار مجله تخصصی، تبدیل پژوهشکده فعلی به یک پژوهشکده تخصصی مورد تائید وزارت علوم و باز هم تاکید می کنم، نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری و پژوهشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش از جمله اهدف ماست.

کشکان: باسپاس از گفتگویی که انجام دادید. کلام آخر را به خودتان واگذار می کنم. چه حرف ناگفته ای دارید که دوست دارید بیان کنید؟

جودکی: بنده هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم. پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را به یکایک همکاران عزیزم در سراسر استان تبریک عرض می نمایم. امیدوارم در سال جدید همگی ما بیش از پیش در راه پیشبرد اهداف مقدس نطام جمهوری اسلامی و نطام ارزشمند تعلیم وتربیت گام برداریم. همچنین برای معاونت جدید پژوهشی استان (آقای مجتبی بهمنیان) که از افراد خوشنام،  باتجربه و اساتید دانشگاهی است آرزوی موفقیت دارم.

 گفتگو و عکس: مصطفی شکری/ کشکان

نقد یک نظزسنجی

اشاره:

در روز ششم اسفند ماه (یک روز مانده به برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری) در فضای مجازی و شاید غیر مجازی شهرستان کوهدشت نتایج یک نظرسنجی منسوب به «مرکز افکارسنجی کاووش» دست به دست گردید و نتیجه انتخابات مجلس دهم را پیش بینی کرده بود. روز بعد، نقدی مختصر در مورد این نظر سنجی تهیه نمودم اما به دلیل قطع ارتباط اینترنتی در این شهرستان امکان انعکاس آن فراهم نشد. اکنون که نتایج انتخابات معلوم گردیده و تب و تاب انتخابات نیز فروکش کرده، بهتر از هر زمان دیگر می توان به تحلیل و نقد علمی این نظر سنجی پرداخت تا در آینده مردم قضاوت بهتری نسبت به اینگونه نظر سنجی ها داشته باشند.

اشکالات وارده به مرکز افکارسنجی کاوش:

مرکز مذکور روش انجام پژوهش و تعداد حجم نمونه- نه جامعه آماری- را اعلام ننموده است. مراکز نظر سنجی معتبر دنیا نظیر “آی پز” و “گالوپ” روش خود را در زمینه افکار سنجی برای مخاطبین خود اعلام می کنند. برای مثال موسسه گالوپ (احتمالا معتبرترین موسسه افکار سنجی دنیا) برای پیش بینی نتایج انتخابات، معمولا از روش تماس تلفنی و به کمک کامپیوتر CATI – Computer Assisted Telephone Interview افکار سنجی انجام می دهد. این مرکز برای سنجش افکار ۱۸۷ میلیون جمعیت بالغ ایالات متحده فقط ۱۰۰۰ نفر را انتخاب می کند و خطای آن همواره زیر ۳ درصد است. این نشان می دهد که اگر حجم نمونه به طور دقیق و به روش علمی انتخاب شود نتایج آن علیرغم کم بودن تعداد افراد مورد سنجش، قابل اعتنا خواهد بود. مرکز افکار سنجی مورد بحث ما (کاوش) مدعی است در سال ۹۰ نیز نظر سنجی مشابهی انجام داده که نتیجه آن با خطای ۱ درصد محقق شده است. با ذکر این مقدمه میزان خطای این مرکز افکارسنجی را در زمینه انتخابات اخیر حوزه کوهدشت، یا به تعبیر شایسته برخی ( طرهان بزرگ) را با هم مرور می کنیم:

در این نظر سنجی  تعداد کل شرکت کنندگان با ۴/۱۷ درصد خطا پیش بینی شده است. ( یعنی۴/۱۷ درصدکمتر از این میزان در انتخابات شرکت کرده اند که در این زمینه پیش بینی قابل قبولی صورت گرفته است) اما در مورد آرا سه نفر نخست (کاندیداهایی که بیشترین آرا را کسب نموده اند)؛ این پیش بینی درست نیست. به تعبیر دیگر رابطه معنی داری بین پیش بینی کل آرا و توزیع آرا بین سه کاندیدای نخست وجود ندارد. به اختصار معروض می دارد با در نظر گرفتن آراء پیش بینی شده و آراء واقعی کاندیداهای محترم؛ نتایج زیر بدست آمده است:

آقای الهیار ملکشاهی ۸/۱۵ درصد خطا ( یعنی ۸/۱۵ درصد بیشتر از آراء واقعی برای ایشان پیش بینی شده است)
آقای محمد آزاد بخت ۳۲/۸۳ درصد خطا (یعنی ۳۲/۸۳ درصد کمتر از آراء واقعی برای ایشان پیش بینی شده است)
آقای علی امامی راد ۳۵/۴۱ درصد خطا (یعنی ۳۵/۴۱ درصد بیشتر از آراء واقعی برای ایشان پیش بینی شده است)
به هر روی ما  در قالب اعداد و ارقام ارائه شده از جانب این مرکز افکارسنجی و آراء کسب شده واقعی، نتایج فوق را تا دو رقم اعشار معلوم کردیم! اکنون قضاوت نهایی با خوانندگان گرامی است. نقد این نظر سنجی هیچ ارتباطی با نحوه و فرایند برگزاری انتخابات اخیر در حوزه کوهدشت و بخش های تابعه ندارد؛ بلکه نتایج یافته های این پژوهش میدانی را به زبان ساده و بدون ورود به مسائل تخصصی تر پژوهش به اطلاع خوانندگان فهیم رساندم. چنانچه مدیر محترم این مرکز پاسخی دارند اینجانب آمادگی خود را جهت توسعه بحث و مداقه بیشتر پیرامون موضوع را دارم. با آرزوی توفیق برای همگان.

 

 

معلمان آینده

معلمان آینده؛ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

وبلاگ «جغرافیا، انسان و محیط»  پابه به سن دوازده سالگی گذاشت!

وبلاگ «جغرافیا، انسان و محیط» پا به سن دوازده سالگی گذاشت. پیش از این هم وبلاگی مشابه در "پرشین بلاگ" داشتم؛ آن زمان که خیلی ها می گفتند وبلاگ نویسها را می گیرند! حتی مدیرکل وقت آ. پ به من گفت: «جودکی، با این وبلاگ نویسی کار دست خودت میدی!» آخه مهمترین خبری که راجع به وبلاک و وبلاگ نویسی منتشر می شد، خبر دستگیری چند وبلاگ نویس بود که مطالبی غیر قانونی در فضای مجازی منتشر کرده بودند؛ با وجود اینکه قوانین مربوط به فضای مجازی نا معلوم بود. متاسفانه امکان دسترسی به سوابق وبلاگ قدیمی تر اینجانب (به میزبانی پرشین بلاگ) فراهم نشد اما همین وبلاگ هم که  در روز  پنج شنبه ۱ بهمن۱۳۸۳ ثبت شده احتمالا نخستین وبلاگ در حوزه جغرافیا و علوم ژئوماتیک در ایران باشد. گفتنی است پرشین بلاگ اولین ارائه دهنده سرویس بلاگ ایرانی است که در تاریخ 81/3/20 آغاز به کار کرد...  

انبیاء آمده اند تا به جای مقلد، محقق بپرورانند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:                     

                      

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: انبیا آمدند به جای اینکه مقلِّد بپرورانند محقّق پروراندند و به دیگران گفتند از راه تعلیل، از راه تدریس، از راه تصنیف، از راه تألیف، از راه تحقیق و از راه پژوهش عالِم ربّانی شوید.

منبع:خبر گزاری بین المللی قرآن

معرفی  وبسایتی فوق العاده جالب برای علاقمندان به تحقیق و پژوهش

اگر می خواهید از وضعیت محیط زیست، آب، غذا، جمعیت و... جهان با خبر شوید روی آدرس زیر کلیک کنید. برای آنهایی که اهل تحقیق هستند و به دنبال آمار مستند، دقیق و به روز (در اینجا میلی ثانیه!) می گردند بسیار مناسب است. این وب سایت توسط جمعی از پژوهشگران خوش ذوق و مطرح دنیا طراحی شده و مورد تایید سازمان ملل متحد و بسیاری از موسسات پژوهشی دنیا قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر را در قسمت About us (در باره ما) بخوانید.

JUDAKI in Iranica

JUDAKI, a small Lor tribe of the Ḵorramābād region in western Persia. It forms part of the Bālā Gariva group of tribes, which inhabits the mountainous region between the Kaškān and Dez rivers, and which also includes the Bayrānavand (q.v.), Dirakvand (q.v.), Pāpi, and Sagvand tribes. According to the British colonial administrator, Arnold Talbot Wilson (1884-1940), around 1910 the Judakis’ grazing lands were located between the Kaškān river and the main Dezful-Ḵorramābād caravan route, and they occupied the villages of Čulhul, which was their headquarters, and Jāydar, around which were their only cultivated lands, as well as the villages of Bādamak, Čamešk, and Riḵān in what is today the rural district (dehestān) of Bālā Gariva (p. 29). Their number was estimated at 500 families in the 1870s by Albert Houtum-Schindler (q.v.; p. 86), at some 800 families in the early 1900s by Hyacinth Louis Rabino (1877-1950 p. 33), and at some 600 families in the early 1930s by Masʿud Kayhān (p. 66).

The linguist Oskar Mann (1867-1917), who conducted research in Iran and Central Asia between 1901 and 1907, mentions a small group of Judaki which he calls Judaki-ye Ḥoseynābād on his list of the tribes of the Pošt-e Kuh (p. xxv). But this group is not mentioned by any other authority on the area.

 Bibliography:

Albert Houtum-Schindler, “Reisen im südwestlichen Persien,” Zeitschrift der Gesellschaft für Erdkunde zu Berlin 14, 1879, pp. 81-124.

Masʿud Kayhān, Joḡrāfiā-ye mofaṣṣal-e Irān: II—Siāsi, Tehran, 1932.

Oskar Mann, Die Mundarten der Lur-Stämme im südwestlichen Persien, Berlin, 1910.

Hyacinth Louis Rabino, Les tribus du Louristan: Médailles des Qadjars, Paris, 1916.

Arnold Talbot Wilson, Luristan, Military Report on South-West Persia 5, Simla, 1910.

(Pierre Oberling)

Originally Published: June 15, 2009

Last Updated: April 17, 2012

This article is available in print. Vol. XV, Fac. 1, p. 87

the study of growing and producing crocus in the plain of khorram Aabad

Proem, summery of purposes and procdare of exactivity and results.crocus is calld crocus sativus scientifically, from Irida ceous group a herbs several year ling plant without stem and it have onion crocus grow in semitropicall areaes and it is very suitable for this plant that this zones have hot summer and middie winter that this condition are already in stadied zone (khoramabad).In addition more than 95% product of crocus of Iran are producted and other zone of the word have very limited slice from produce of this agri calture product,crop crocus, certainlly forienge sources and reserches have existance /have been exicted/ in limited from that un for tunatlly it is impossible access to these sources or It,s very hard. In stage of country. Basical practicall researches are about knowlage that are published several years ago. In different form, such as book, note. Magazine and… we can express some of them:1- Abrishamchi, Mohamad hassan, crocus of Iran, by toos publish.co. 2- Abrishamchi, Mohamad hassan, khowing and checking crocus of Iran, by toos publish, co. 3- Behnia,mohamad reza 1370 or 1991 A.M, crocus of Iran(Tehran university). 4- Amir ghasemi, torab, Red gold crocas, Ayandegan. 5- Kafi, Mohammad, crocus, technology of plan and produce it, Mashhad-ferdosi university. In lorestan only one research is is about crocus, wit title: crocus and possibility of plan, produse and growing in Lorestan in 1377 or 1998 A.M. by agri researching center in Lorestan agricalture university (Mr khadami, Sepahvand). More ever (in ever sort) result of this basical praeticall researches can help to change the modes of plan and growing crocus and it camprovide and increase the crop of agri field in these zones (lorestan) and other zones that have the same (similar) weather and condition. In fact we can  get the result:1- with atteudance to native natural candition of khoramabad plan, plan and produce and growing crocus is possible in agri-field khoramabad plan.2-with growing crocus result to increasing product agri field. 3- life time of crocus in khoramabad is in avroge mode (midlle) a bout 7 year. 4- Time of plan crocus in studied zones (Lorstan) is: from 2.ordibehesht until2. khordad for planing and from 2. mehr until 5 aban for produce it is suitable.

By: Ali_judaki

?why

اسامی روسای آموزش و پرورش

اسامی روسای آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد و مدیران کل آموزش و پرورش استان لرستان از ابتدا تا کنون. پژوهشگر؛ آقای رضاجایدری.

جهت مشاهده لیست اسامی اینجا کلیک کنید.

تفاوت مقاله علمی-پژوهشی با مقاله علمی-ترویجی

کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور مرجع تعیین اعتبار علمی مجله‌های علمی کشور است. در آیین نامه کمیسیون تعریف فشرده ای از مقالات این دو نوع مجله ارائه شده است.
1) مقالات علمی-پژوهشی: هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضو ع های علمی، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی - پژوهشی قلمداد می شود.
مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

2) مقالات علمی-ترویجی: این گونه مقالات به مقالاتی گفته می شود که به ترویج یکی از رشته های علوم می پردازد و سطح آگاهیها و دانش خواننده را ارتقاء می بخشند و او را با مفاهیم جدید علمی آشنا می سازد. این گونه مقالات می توانند به صورت تألیف و یا ترجمه باشند. اصولاً مقالات ترویجی فقط برای اشاعه دانش بشری و عالمانه کردن آن و جهان پیرامونی آن است و هدف دیگری ندارد.
اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستانها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه میدهند.

منبع: مرجع علوم مدیریت ایران         

حکایت دیروز و امروز

اشاره: این یادداشت مربوط به چند سال پیش می باشد. 
چندی پیش به قصد ملاقات با یکی از مدیران کل استانداری لرستان راهی محل کار ایشان شدم.
حدود ساعت 8:30 صبح بود؛ فکر نمی‌کردم این وقت صبح کسی برای ملاقات آمده باشد، اما وقتی وارد اتاق انتظار شدم 2 نفر را دیدم که منتظر ملاقات هستند و یک نفر هم  داخل دفتر مدبر مشغول ملاقات است.
آقای منشی سرگرم صحبت با گوشی تلفن بود. هنوز صحبت‌های منشی تمام نشده بود که فرد ملاقات‌کننده با چهره‌ای که حکایت از نارضایتی داشت از دفتر مدير خارج شد.
چند دقیقه‌ای صبر کردم تا شاید صحبت‌های منشی تمام شود، اما گویا گله‌گذاری‌های منشی با طرف مقابل  تازه شروع شده بود! من با اشاره سر و دست به او فهماندم که ملاقات‌کننده قبلی از اتاق خارج شده، اجازه بفرمائید ما هم خدمت جناب مدير برسیم. منشی ضمن این که به صحبت‌های خود ادامه می‌داد، نگاه معنی‌داری به من کرد؛ آن‌گاه پس از اندکی تامل، گوشی را از بغل گوشش کنار برد و امر فرمود: «همگی تشریف ببرید داخل!» البته عبارت "تشریف ببرید" تعبیر من است! بنده هم به اتفاق آن 2 نفر وارد دفتر مدير شدم. 
نفرات همراه من به محض ورود آن‌چنان عرض ادب و احترام و سلام کردند که بنده احساس کردم این‌جا همان‌جایی است که سلام کردن "واجب کفایی" است! (واجب کفایی را همگی واقفیم؛ امری است که اگر دیگران در حد لزوم و وفور انجام دادند، اجابت آن از گردن شما ساقط می شود) سر‌انجام هر کدام از ما روی یک صندلی آرام گرفتیم.
آقای مدير نگاهی به ما انداخت، سپس بر حسب اتفاق یا هر چیز دیگر ، ابتدا به من اشاره کرد و فرمود: آقا شما بفرمائید. من هم نگاهی به 2 نفر همراهم کردم، دیدم اولاً هر دو نفر از لحاظ سنی از من بزرگتر هستند، دوم این که شواهد نشان می‌داد هر 2 از راه‌های دوری آمده‌اند، لذا به آن‌ها تعارف کردم که آقایان شما بفرمائید.
شفاعت ابوالوکیل/ حكايت چاپلوسي در ادارات لرستانبه هر حال، این 2 نفر قبل از بنده به ترتیب با جناب مدير صحبت کردند و از اتاق خارج شدند. البته شما تصور نکنید که این 2 به همین سادگی که عرض شد صحبت خود را کردند و مرخص شدند؛ خیر! این 2 نفر آن‌قدر قربان‌صدقه جناب مدير می‌رفتند که حد و حساب نداشت! کوتاه سخن این که وضع به گونه‌ای بود که خود مدير هم کمی تا قسمتی از اين حالت عذاب می‌کشید.
بالاخره نوبت به بنده رسید. من هم مختصر و مفید موضوع خودم را مطرح کردم و بلافاصله جواب منفی را دریافت نموده و از اتاق خارج شدم! پس از خروج از آن اداره، به یاد داستانی از کریم‌خان زند افتادم که چند سال پیش در یکی از کتاب‌های تاریخی خوانده بودم. کلی سراغ کتاب گشتم تا این که بالاخره آن را پیدا کردم. در این‌جا جهت اطلاع بعضی‌ها، این داستان را با اندکی تصرف در "دستور خط" (نه مضمون) بازگو می‌کنم؛ باشد که عبرتی برای ما باشد:
     «مردی به حضور کریم‌خان زند آمد در حالي كه از 2 چشمانش اشک می‌ریخت. هر چه می‌خواست حرف بزند، گریه امانش نمی‌داد.
کریم‌خان از سر دلسوزی گفت: او را به گوشه‌ای ببرید تا کمی آرام بگیرد. پس از آرامش، او را به حضور کریم‌خان بردند و مورد نوازش شاه قرار گرفت. وقتی شاه احوالش را پرسید، گفت: من روزگار بسیار سختی داشتم، زیرا کور مادرزاد بودم و راه به جایی نمی‌بردم تا آن که یک روز افتان و خیزان خودم را به کنار قبر پدرت رساندم و از روح مقدسش خواستم که به من بینایی کرامت کند. آن‌قدر گریه کردم تا به خواب رفتم، درخواب یک مرد جلیل‌القدری را دیدم که به نزد من آمد و دست بر چشمان کور من گذاشت و گفت: من ابوالوکیل پدرکریم‌خان هستم و چشمت را شفا داده‌ام! بعد از این صحبت از خواب برخاستم، دیدم چشم‌های نابینای من باز شده و جهان تاریک در برابر دیدگانم روشن گردید است. اینک خدمت رسیده‌ام تا به عرض برسانم، ای قبله‌ي عالم؛ شما که فرزند چنین پدری هستید هر امری بفرمایید مطیع فرمان شمایم!
کریم خان دستور داد دژخیمی بیاید تا چشمان این مرد را از جا درآورد! حضار به شفاعت برخاسته و گفتند: این مرد از فرط بیچارگی چنین گفته تا عطائی و بخششی از شما دریافت نماید. وکیل شفاعت مردم را پذیرفت و از تقصیر او گذشت و گفت: پدر من تا زنده بود در گردنه «بید‌سرخ»(1) خردزدی می‌کرد! حالا که من به این مقام رسیده‌ام چاپلوسان برای او مقبره ساخته‌اند! اکنون تو دروغ‌گوی چاپلوس، او را صاحب معجزه می‌خوانی؟! ای کاش چشمانت را از حدقه درمی‌آوردم تا می‌رفتی و دو‌باره از پدرم ابوالوکیل شفاعت (چشم سالم) می‌گرفتی!»
 آری، در هر عصر و زمانی چنین افراد چاپلوسی بوده‌اند، در حال حاضر هم وجود دارند و در آینده هم وجود خواهند داشت. این گروه از افراد برای به دست آوردن متاع و مقام دنیا، نزد اربابان و صاحبان منصب چاپلوسی می‌کنند. لیکن ما باید هوشیار و مراقب باشیم؛ صاحب‌منصبان و مدیران هم باید مراقب باشند و بدانند که این گروه فقط به خاطر منافع خود این‌گونه خاضع و خاشع‌اند. کاش مدیران ما به‌جای نصب اطلاعیه‌هایی با مضامین «نوبت را رعایت کنید»، «سکوت را رعایت نمایید»، «بدون هماهنگی وارد نشوید»، «سیگار کشیدن ممنوع»، «لطفاً درب بزنید»، «درب را پشت سر خود ببندید» و ... اطلاعیه‌ای را بر در اتاق خود نصب می‌کردند، بدین مضمون: «چاپلوسی ممنوع!»
 --------------------------------------
پي‌نويس:
(1) گردنه بید سرخ در محور "صحنه- کنگاور" در استان کرمانشاه فعلی قرار دارد.
    

یک کامنت

اخیرا یکی از دانش آموزان در همین وبلاگ کامنتی گذاشته که عینا آن را به عنوان یک پست درج می کنم. 

نظر درج شده:

واقعا خوشحال شدم از نظرتون (بخدا آقای جودکی بعضی از دانش آموز ها قدر شما رو نمیدونن) بعداً که... .اون وقت میفهمن تازه کجای کارن تو این دوره و زمونه افرادی هستند که اصلا نمیدونن حلال و حروم چیه (بعضی) از معلم ها میان سر کلاس با حرف های بیهوده وقت رو میکشن دانش آموزها هم عاشقش میشن البته بخدا منظورم فرد خاصی نیست بعضی ها رو میگم که ایجوری اند که متاسفانه(هم اون معلم نمیدونه پولی که میگیره حرومه هم اون دانش آموز نمیدونه که داره بدبخت میشه) بعضی دانش آموز ها هم نمیدونن که معلمی مثل شما واقعاً از ته ته ته ته قلبش دوست داره دانش آموزاش موفق بشن و به جایی برسن و تمام تلاشش رو میکنه... . اونا فقط سخت گیری ها رو میبینن که البته به نظر من شما اصلا سخت گیر نیستیدالبته گفتم بعضیا اینجورین یا شاید هم من اشتباه میکنم به هر حال من امیدوارم اون دانش آموز عزیزی که میاد نظر میده میگه آقای جودکی امتحان چند گرفتم؟کمکم کن تجدید نشم و... .اگه دوباره اومد نظر بده چشمش به این متن بیافته شاید راهش عوض شه... . اگه امسال هم دبیرستان مصطفی خمینی(ره) باشید انشاءالله حتما خدمت شما میرسم امیدوارم که یه روزی بتونم به شما خدمتی کنم هر چند که اگه تا آخر عمر نوکر شما هم باشم بازم هیچ کاری نکردم و حقی که به گردنم دارید رو ادا نکردم و قطره ای در برابر دریاست این حرف رو از ته قلبم گفتم شاید بخندید ولی من حرف دلمو زدم تو تمام عمرم فقط دو تا معلم راه درست رو بهم نشون دادن یکی خانم بستایی معلم کلاس اولم که خدا حفظشون کنه دومی شما که انصافا بهتون مدیونم.از خداوند بزرگ برای شما عمر طولانی و با عزت و سلامتی و سربلندی و موفقیت در تمام مراحل زندگی و عاقبت بخیری خواستارم (خاک خاکه خاکه پای شما ...)
(اسم را حذف کرده ام)

خرم آباد یکی از آلوده ترین شهرهای جهان اعلام شد!

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی ۲۰ شهر جهان را به عنوان شهرهایی که در یک سال گذشته از نظر آلودگی هوا در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان قرار می‌گیرند، معرفی کرده است که امسال نیز از ایران شهر خرم آباد را در این فهرست قرار داده است!

نظر شما چیست؟ نظر حقیر به عنوان کسی که کمی تا قسمتی با مسئله آلودگی هوا آشنایی دارم این است که "یک چیزی درست نیست!" ان شاءالله عزیزان سازمان محیط زیست استانمان موضوع را برای هم وطنان و هم استانیهای عزیز مان تبیین نمایند، چرا که نشر این خبر بر مسئله سرمایه گذاری در لرستان تاثیر گذار است.

 

صداقت چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 صداقت زمانی ایجاد می شود که هیچ گونه تضادی میان افکار، الفاظ و اعمال افراد وجود نداشته باشد. این خصیصه اخلاقی ابتدا باید در درون خود فرد معنا پیدا کند و سپس در برابر دیگران در معرض ظهور گذارده شود.
یک فرد راستگو همواره به وجدان خود می گوید: “من با تو و با تمام انسان های دیگر با راستگویی برخورد می کنم.” باید همیشه کارهایی را انجام دهید که برای رابطه شما مفید و مناسب باشد. اگر باطناً صادق باشید، دیگر هیچ جایی برای نیرنگ و ریاکاری – که موجب ایجاد اغتشاش در اذهان و افکار می شوند – باقی نخواهد ماند. وجود صداقت به منزله خط سیر شما به سمت کمال به شمار می رود، چراکه ظاهر شما، آیینه ای از تمایلات درونی تان است. اگر می خواهید صادق باشید، باید دقیقاً همانطور که فکر می کنید، صحبت کنید؛ و رفتارتان نیز دقیقا مطابق گفته هایتان باشد. اگر بتوانید یک چنین اتحاد و هماهنگی میان افکار، الفاظ و اعمال خود بوجود بیاورید، می توان شما را به عنوان نمونه کامل یک انسان شریف به دیگران معرفی کرد. کسانی که اصل صداقت را رعایت نمی کنند، دور تا دور خود مرز می کشند و تمایلی به برقراری ارتباط متقابل با دیگران ندارند، این امر در حالی است که سایرین نیز هیچ گونه تمایلی به برقراری ارتباط با چنین افرادی ندارند. ممکن است برخی از افراد با خود بگویند که: “من انسان صادقی هستم، اما هیچ کس مرا درک نمی کند.” این صداقت نیست؛ صداقت درست مثل یک تکه الماس درخشنده است که درخشش آن تحت هیچ شرایطی از چشم ها پنهان نخواهد ماند و طبیعتاً ارزش آن در رفتار و برخورد دیگران در برابر شما نمایان خواهد شد.
بیشتر

وقتی دیگران ترمز می کنند...

در اخبار شنیدم مایکل شوماخر آلمانی قهرمان هفت دوره مسابقه اتومبیل رانی در حین اسکی با صخره ای برخورد کرده و حالش وخیم گزارش شده...

چند سال پیش خبر نگاری از وی می پرسد: راز موفقیت شما چیست؟ وی در پاسخ تنها به این جمله بسنده می کند :« وقتی دیگران ترمز می کنند، من گاز می دهم!...»

و اما؛

 STUDY while others are sleeping
(مطالعه کن وقتی که دیگران در خوابند)

DECIDE while others are delaying
(تصمیم بگیر وقتی که دیگران مرددند)

PREPARE while others are daydreaming
(خود را آماده کن وقتی که دیگران درخیال پردازیند)

BEGIN while others are procrastinating
(شروع کن وقتی که دیگران در حال تعللند)

WORK while others are wishing
(کار کن وقتی که دیگران در حال آرزو کردند)

SAVE while others are wasting
(صرفه جویی کن وقتی که دیگران در حال تلف کردند)

LISTEN while others are talking
(گوش کن وقتی که دیگران در حال صحبت کردند)

SMILE while others are frowning
(لبخند بزن وقتی که دیگران خشمگیند)

PERSIST while others are quitting
(پافشاری کن وقتی که دیگران در حال رها کردند)

شب یلدا

توی سرمای این شب طولانی،

کسی به فکر بی خانه مان هایی که آرزو دارند هرچه زودتر صبح شود هست؟ 

 

 

کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس

ایران در منطقه ای خاص از لحاظ اقلیمی واقع شده است؛ با نگاهی گذرا به شرایط زیست بوم این سرزمین در خواهیم یافت که بیش از 90 درصد خاک این کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به همین دلیل مدیریت آن یک برنامه جامع علمی – اجرایی بسیار قوی را می طلبد.

در همین راستا حوزه زاگرس با طولی و عرضی معادل 1400 در 500 کیلومتر غرب این سرزمین را در بر گرفته و به دلیل اقلیم راهبردی خویش بیش از 40 درصد از منابع آبی کشور را به واسطه جذب ریزش های جوی توسط بوم سازگان های آبی تامین کرده و از سوی دیگر بزرگترین منابع جنگلی فرا هیرکانی را در خود جای داده است؛ جنگل های رویشی این حوزه که گونه مهم و تاثیرگذار آن یعنی بلوط در تعدیل دما، نگهداشت ذرات ریز معلق و حفاظت از منابع آب و خاک جایگاه حساسی داشته و در حقیقت  اندوخته ای ارزشمند برای آیندگان  محسوب می شود.
در حقیقت اندوخته های طبیعی زاگرس در موقعیت استراتژیک واقع شده و حفاظت از داشته های زیستی آن برای پایداری زیست بوم کشور امری مهم و تاثیرگذار تلقی می گردد؛ این در حالی است که در سالهای اخیر به دلایلی همچون عدم برنامه ریزی صحیح و استفاده ناکارآمد از متخصصین در این منطقه شاهد بروز مخاطرات بسیار فراوانی در چرخه طبیعی و اکولوژیک این حوزه بوده ایم که به چالشی جدی برای محیط زیست ایران تبدیل شده است.
همان طور که ذکر شد مخاطراتی نظیر؛ ورود ریزگرد های خارجی و تاثیرات منفی آن بر روی طبیعت و محیط زیست انسانی این حوزه ، زوال و خشک شدن درختان بلوط، بروز تغییرات آب و هوایی همچون نوسانات دمایی و بارشی، به خطر افتادن گونه های موثر و آندمیک این حوزه نظیر سمندر لرستانی و...اسباب از بین رفتن پایداری های اکولوژیک این سرزمین را فراهم آورده که می طلبد از سوی متخصصین بومی برای بهبود، احیا و نگهداشت این سرمایه عظیم اقدامی سریع و موثر در دستور کار مسئولین اجرایی کشور قرار بگیرد.

به همین دلیل امروز بیش از گذشته حوزه زاگرس به بررسی علمی و دقیق چالش های پیش روی محیط زیستی و اقلمی نیازمند بوده که بر آنیم با برگزاری این نشست تخصصی گامی مهم در راستای حفاظت از این سرزمین بر داریم.
" کنفرانس ملی و همایش مجازی مخاطرات محیط زیست زاگرس " توسط توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری لرستان و انجمن مردم نهاد مهندسین محیط زیست زاگرس به منظور فراهم کردن بستری مناسب برای افزایش تعامل و همفکری اساتید،محققان،مدیران،کارشناسان و کلیه افراد درگیر و مسئول در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در راستای دستیابی به اهداف و سیاست گذاری های مناسب در جهت رسیدن به حفظ پارامترهای شاخص محیط زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار یکم اسفند ماه سال جاری در مرکز استان لرستان برگزار خواهد شد.

 

دو نکته بی و با ربط!

هر چیز در جهان دو بار خلق می شود؛ 

اول در ذهن آدمی و دوم در روی زمین.

حتی یک ساعت از کار افتاده هم می تواند دو بار در روز وقت دقیق را نشان دهد!

 

نگاهی دوباره به پروژه قمرود

امروز دوستی راجع به پروژه قمرود و انتقال آب لرستان به نواحی مرکزی (داخلی) کشورمان سوال کردند. در فرصت مختصری که داشتم به ایشان توضیحاتی دادم... اخیرا برخی وبسایت ها و وبلاگ ها نیز از انتقال آب لرستان توسط مسولین لرستانی مقیم سایر استانها (ازجمله قم) سخن رانده اند، لذا به یاد مطلبی افتادم که پنج سال پیش پیرامون همین موضوع نوشته بودم... به همین بهانه لینک موضوع پروژه قمرود را در این پست قرار داده ام تا علاقمندان بیشتر با موضوع آشنا شوند. خودمانیم مدتی است مردم به طور جد خیلی چیزها را مطالبه می کنند و پی گیر مسائل هستند. این را بنده به وضوح شاهدش هستم...این روند را باید به فال نیک گرفت.

 

چوپان دروغگو یا چوپان راستگو؟ مساله این است!

چندی پیش خبری خوش از استان لرستان به سراسر ایران و جهان مخابره شد! (چوپانی مسلح در کوههای هشتاد پهلوی لرستان با اینکه نظاره گر حمله پلنگ به گله اش بود، از کشتن حیوان مهاجم که ۴۴ راس از گله اش را دریده بود، خود داری کرد-نقل به مضمون) باور بفرمایید پس از شنیدن این خبر، چند دقیقه ای از فرط خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم. هنوز خوشحالیم را حظ و هضم نکرده بودم که ذهنم، مداقه در عدد ۴۴ راس! را آغاز کرد و... مابقی ماجرا را اینجا بخوانید... اینکه "نوروز لرستانی" از کشتن آن حیوان خود داری کرده مایه مباهات است، اما کم و کیف خبر، اصل ماجرا را آنچنان به حاشیه برد که دیگر جای هیچ دفاعی را برای دوستداران محیط زیست استانمان باقی نگذاشت. امیدوارم زحمت کشان سازمان محیط زیست، سازمانهای مردم نهاد"زیست محیطی"و اصحاب رسانه استانمان، دقت لازم را در نشر اخبار به آورند.