گروه جغرافیا تنکابن

سلام به شما دوستان عزیز

بسیار سپاس از شما که به وبلاگ گروه جغرافیا تنکابن آمدید

گروه جغرافیا تنکابن تغیر آدرس داده است

و آدرس جدید در زیر برای شما دوستان عزیز قرار گرفته

با تشکر از شما



منابع جدیدی از آب؟؟؟!!!  

منابع جدیدی از آب؟؟؟!!!  

 

 

امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که به سرسبزی علاقه ای نداشته باشد.اما انسانها با بیدرایتی و عدم مدیریت در محیط پیرامونی خود موجب از بین رفتن این نعمت خدا دادی شده اند.اکثر کشورهای دنیا با مشکل کمبود آب سالم روبه رو هستند.که دلایل زیادی را میتوان برای آنها ذکر کرد.ما به اختصار به دو نمونه از آن اشاره میکنیم.

1-آلودگی آبهای موجود : مقدار زیادی از آبهایی که قابل دسترس برای انسانهاست آلوده میباشد.طبق آمار سازمان ملل 8/1 میلیون کودک زیر 5سال هر روز از ابتلا به اسهال،به علت آشامیدن آب ناسالم میمیرند.

2- ازدیاد جمعیت : امروزه در اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای جهان سوم که با مشکل افزایش سریع نرخ رشد مواجه هستند کمبود آب مشهود است . طبق آمار سازمان ملل 1/1 میلیارد نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و 6/2 میلیارد نفر به آب کافی برای بهداشت دسترسی ندارند.همچنین 700 میلیون نفر در 43 کشور با مشکل کمبود پیوسته آب روبه رو هستند.

با نگاهی به پیرامون خود میتوان منابع آبی را دید که هیچ کس به آن توجه ای نمیکند اما با مدیریت صحیح میتوان از آن منابع به بهترین شکل ممکن سود جست.

ادامه نوشته

دانلود نقشه های توپو گرافی با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰

دانلود نقشه های توپو گرافی با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰   

از سایت مفید آی آر ژئو

 

  

 نقشه توپوگرافی بندر انزلی                  نقشه توپوگرافی لاهیجان 

                                      

 

 

 

نقشه توپوگرافی آمل                           نقشه توپوگرافی ساری  

                                  

        

 

 

نقشه توپوگرافی قزوین                                نقشه توپوگرافی مشهد مقدس  

                                  

دانلود انیمیشن جغرافیایی

دانلود فلش انیمیشن چرخه آب 

از سایت مفید آی آر ژئو

 

                           

به صورت فارسی                            به صورت انگلیسی

آمار لحظه به لحظه جهان

شما دوستان عزیز برای دیدن آمار لحظه به لحظه جهان 

مانند: مرگ و میر-آب - منابع سوخت و... 

اینجا کلیک کنید

عکس های برگزیده نشنال جئوگرافی سال 2010  

عکس های برگزیده نشنال جئوگرافی سال 2010  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

موزه تاریخ طبیعی نیویورک

روی لینکهای زیر کلیک کنید تا به صورت پانوراما

از موزه تاریخ طبیعی نیویورک دیدن کنید

لینک

لینک

لینک

لینک

لینک

شق القمر

 

در روایات اسلامی آمده که کفار مکه از پیامبر اسلام (ص) تقاضا کردند برای صدق دعوی خود ماه را به دو نیم بشکافد و به او قول دادند که اگر چنین نماید به دین اسلام و صدق گفتار او ایمان خواهند آورد... آن شب آسمان صاف و ماه به صورت کامل ( بدر) بود، پیامبر (ص) از خداوند خواست تا آنچه را که کفار مکه از او خواسته اند به آنها نشان بدهد تا ایمان بیاورند ...خداوند دعای پیامبرش را اجابت کرد ...و سپس ماه به دو نیم شکافته شد نیمی در کوه صفا و نیم دیگر در کوه قیقعان در مقابل آن قرار گرفت.

 

کفار مکه که در حال مشاهده این واقعه بودند گفتند که محمد (ص) ما را سحر کرده است، سپس گفتند ، اگر او ما را سحر کرده باشد نمی تواند همه مردم را سحر کند، ابوجهل گفت صبر کنید تا یکی از اهل بادیه بیاید و از او سئوال کنیم که آیا انشقاق ماه را دیده است یا نه، اگر تایید کرد ایمان می آوریم و اگر نه معلوم می شود که محمد (ص) چشمان مارا سحر کرده است.

 

بالاخره یکی از اهالی بادیه به مکه آمد و این خبر را تصدیق کرد و آنگاه ابو جهل و مشرکان گفتند " این سحر مستمر است" و آنگاه این آیات مبارک نازل شد... "اقتربت الساعة وانشق القمر ..." باری این موضوع پایان یافت و مشرکان ایمان نیاوردند.

 

در یکی از نشستهای دکتر زغلول النجار در یکی از دانشگاههای انگلیس، وی در خصوص معجزه شق القمر در صدر اسلام به دست پیامبر (ص) به عنوان یکی از معجزات پیامبر (ص) که توط ناسا به اثبات رسیده است صحبت می کرد. در این میان یکی از حاضران که به اسلام خیلی توجه و اهتمام داشت به نام "داوود موسی بیتکوک " که در حال حاضر نیز رئیس حزب اسلامی بریتانیا است ماجرای مسلمان شدن خود را اینگونه نقل کرد:

 

هنگامی که می خواستم در مورد اسلام تحقیق کنم یکی از دوستانم ترجمه ای از قران کریم به زبان انگلیسی را به من هدیه کرد و من نیز بطور اتفاقی آن را باز کردم و اتفاقا سوره قمر  آمد. سپس شروع به خواندن کردم ....و ماه شکافته شد...وقتی به این جمله رسیدم از خود پرسیدم آیا واقعا ماه شکافته شده است؟؟! سپس با ناباوری کتاب را بسته و به کناری گذاشتم و از تحقیق در باره اسلام هم منصرف شدم. و دیگر سراغ آن کتاب هم نرفتم. روزی در مقابل تلویزیون نشسته بودم و طبق معمول شبکه بی بی سی را مشاهده می کردم ، برنامه ای بود که در آن مجری با سه نفر از دانشمندان ناسا متخصص در علوم فضایی مصاحبه داشت. موضوع برنامه جنگ ستارگان و صرف میلیاردها دلار در این راه و اعتراض به این موضوع بود. مجری با بیان اینکه صدها میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند دانشمندان را مورد انتقاد قرار داده بود و آنان هم با بیان مفید بودن این تحقیقات در مجالات کشاورزی و صنعت و غیره از این طرحها دفاع می کردند... مجری سپس سئوال دیگری را طرح می کند بااین مضمون که "شما در یکی از سفرهای خود به ماه حوالی 100 میلیارد دولار هزینه کردید و تنها خواسته اید که پرچم آمریکا را بر روی ماه نصب کنید...آیا این عاقلانه است"؟؟!  در جواب این گوینده دانشمند آمریکایی لب به سخن گشوده و می گوید که در آن سفر ، هدف ما مطالعه ترکیب داخلی ماه بوده که بدانیم چه تشابهاتی با زمین دارد و در این زمینه به موضوع عجیبی برخورد کردیم که عبارت بود از یک کمر بندی از سنگها و صخره های تغییر شکل یافته که سطح کره ماه را به طرف عمق و به طرف سطح دیگر آن پوشانده بود و هنگامی که این اطلاعات را به زمین شناسان منتقل کردیم مایه شگفتی آنان شده و گفتند چنین چیزی امکان ندارد مگر آنکه ماه در مرحله ای از حیات خود به دو نیم تقسیم شده و سپس دوباره جمع شده باشد و به شکل اول بازگشته باشد.و این نوار از صخره های تغییر شکل یافته نتیجه برخورد دو نیمه ماه در لحظه جمع شدن و به هم پیوستن دو نیمه آن می باشد.

"داوود موسی بیتکوک " سپس می گوید: با شنیدن این مطلب از جای خود پریدم و گفتم این معجزه ای است که در 1400 سال قبل به دست پیامبر اسلام در قلب صحرا اتفاق افتاده و از عجایب روزگار این است که آمریکایی ها باید میلیاردها دلار خرج کنند تا آن را برای مسلمانان اثبات نمایند! بی شک این دین حق و حقیقت است...

به این ترتیب سوره قمر سبب اسلام آوردن این شخص شد ، پس از آنکه عاملی برای دوری او از اسلام شده بود و این خود از دیگر معجزات اسلام است.

 

 

منبع: مجله الشریعه شماره 502 اکتبر 2007 چاپ اردن 

تعریفی جامع از اکوسیستم ها

شناخت اکوسیستم وانواع آن




اكوسيستم بستگي نزديكي با محيط زيست دارد، براي آن كه بتوان درك بهتري از محيط زيست و انواع آن داشت، آگاهي يافتن از اكوسيستم ضروري است. در ضوابط و مقررات ملي و بين المللي زيست محيطي نيز به اين نكته توجه شده است و در كنار محيط زيست از اكوسيستم نيز سخن به ميان آمده است. خاستگاه اكوسيستم دانشي بنام اكولوژي (Ecology) يا بوم شناسي است كه ابزار علمي شناخت محيط زيست طبيعي نيز محسوب مي شود.

ادامه نوشته

شیوه جدید جزب توریست توسط اماراتیها

این هم عکسهایی زیبا از جزایر مصنوعی و خانه ها در دبی

اماراتی ها با این کار اندازه ساحل خود را به دوبرابر رساندند

این کار یعنی مدیریت بیشتر بر خلیج فارس

قابل توجه ...

www.talab.ir


www.talab.ir

 

../upload/10/0.537328001289292038_ATT00005.jpg

 

www.talab.ir

 

 

ادامه نوشته

قطب جنوب سرد ترین نقطه کره زمین

تصاویری از سردترین نقطه کره زمین


به قاره‌ای که پیرامون قطب جنوب زمین را در بر گرفته قاره جنوبگان می‌گویند. این قاره سردترین نقطه کره زمین است و کمابیش همه رویه آن با یخ پوشیده شده است. همچنین بلندترین میانگین ارتفاع، کمترین میانگین رطوبت و پایین‌ترین میانگین دما در میان همه قاره‌های جهان به این قاره تعلق دارد و علیرغم سرمای فوق العاده، اقیانوسی که قطب جنوب را احاطه کرده غنی ترین ناحیه جهان از نظر حیات است. قطب جنوب قاره ای است که کاملاَ توسط دریا احاطه شده و مساحتی بالغ بر 13 میلیون کیلومتر مربع (5 میلیون مایل مربع) را در بردارد و 4000 متر (13000 پا) عمق را دارا می باشد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
جنوبگان در کره زمین


گروه اینترنتی پرشین استار |
 www.Persian-Star.org


تصویر ماهواره‌ای از جنوبگان


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دوستان علاقه مند میتوانند عکسهای قطب جنوب را در ادامه مطلب ببینند

ادامه نوشته

سنگ شناسی

سنگ شناسی  آذرین  

 بافت Texture

بافت سنگهای آذرین به اندازه، شکل ،چگونگی قرار گرفتن و رابطه فیزیکی کانیهای موجود در سنگ اشاره می کند.

برخی سنگها از بلورهای بسیار دانه درشت ساخته شده اند ، بلورهای سازنده برخی دیگر بسیار ریز بوده و گروهی مخفی بلور و یا فاقد بلور می باشند.

به طور کلی سنگ‌های آذرین دارای یکی از بافت‌های درشت بلور،ریز بلور و یا شیشه‌ای هستند.

 

 بافت پورفیری

بافت پورفیری یکی از معمولی‌ترین و فراوانترین بافتهای سنگهای آتشفشانی است.

در این سنگها بلورهای درشت در یک زمینه‌‌ی ریزدانه و یا شیشه‌ای قرارگرفته‌اند. این اختلاف اندازه‌‌ی بین بلورها و زمینه سنگ ناشی از تغییر شرایط تبلور ماگما است. بلورهای درشت در اعماق زمین به آرامی شکل می‌گیرندو در اثر خروج ناگهانی مواد مذاب و سردشدن سریع آن در سطح زمین، زمینه‌ دارند ریزبلور یا شیشه‌ای شکل می‌گیرد.

این بافت معمولاً در سنگهای آتشفشانی، دایکها، سیلها، و یا توده‌های نفوذی کوچک دیده می‌‌شود.

 

بافت درشت بلور

در اثر انجماد آرام مواد مذاب در اعماق زمین،بلورها فرصت کافی برای رشد پیدا می کنند و گاهی طولشان به چندین سانتی متر نیز می رسد. این نوع بافت فاقد بخش شیشه‌ای و غیر متبلور بوده و کانی‌های سازنده آن دارای شکل بلورشناسی مشخصی هستند. بافت‌های درشت بلور انواع مختلفی چون بافت دانه‌ای،بافت پگماتیتی ،بافت کروی و ... دارند.

 

 

بافت پگماتیتی

 بافت ریز بلور

این نوع بافت مخصوص سنگ‌های آذرین بیرونی (آتشفشانی)،دایکها،سیلها و سطح خارجی توده‌های نفوذی است. در این نوع بافت که در اثر انجماد سریع ماگما پدید آمده است گاهی بلورهای دانه ریز با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی‌باشند.

از انواع بافت ریز بلور می‌توان به بافت دانه‌ای ریز بلور اشاره کرد که مشخصات بافت دانه‌ای درشت بلور را در مقیاس کوچکتر دارا می‌باشد.

 

بافت ریز بلور

در این نوع بافتها فضای بین بلورها را شیشه و یا خمیره‌ای با بلورهای بسیاردانه ریز پر نموده است.

  بافت شیشه‌ای Hyaline  

در این نوع بافت تقریبا تمامی سنگ غیر متبلور و شیشه‌ای است. این بافت بیانگر سرد شدن بسیار سریع ماگما است و در ماگماهای بازالتی بیشتر از ماگماهای اسیدی و خنثی دیده می‌شود. 

 

هیدرو پولیتیک یا سیاست آبی  

هیدرو پولیتیک یا سیاست آبی  

 

محدودیتهای استفاده از آب باعث شکل گیری روابط سیاسی میان دولتها با ملتها ویا دولتها با دولتها میشود.

کمبود آب که ، در منطقه خاور میانه به گونه ای روز افزون خودنمایی دارد ، شرایطی فراهم آورده است که استفاده از آب یا اجازه عبور آب از مرزهای بین المللی به گونه ای روز افزون بر روابط سیاسی دولتها و ملتهای خود و روابط کشورها با یکدیگر (موضوع آب میان ترکیه ، سوریه،اسرائیل،عراق و لبنان)اثر میگذارد.مشکلات مربوط به آب دریاچه جلیله در پای بلندی های جولان وحساسیت های حیاتی که بازگرداندن همه جولان به سوریه برای اسرائیل میآفریند. هیدرو پولیتیک همکاری میان ایران و شوروی پیشین و جمهوری آذربایجان کنونی در مسیر رود مرزی ارس وجود داشته و دارد. دشواریها در روابط ایران و افغانستان در مورد هیرمند وجود دارد ،مثالهای زنده دیگری از هیدرو پولیتیک مثبت و منفی در اطراف ایران است. 

بنا بر نظریه برخی از دانشمندان علم سیاست جنگهای دهه آینده بر روی منابع آب خواهد بود.این موضوع نشان دهنده آن است که، در آینده علاوه بر مناقشات برای به دست آوردن منابع سوخت، جنگهای جدیدی برای به دست آوردن منابع آب در جهان رخ خواهد داد . طبق آمار جهانی کشور ما جزع کشورهای بیابانی (واقع در کمربند خشک )محسوب میشود.ایران جزع کشورهای کم آب دنیا است.

بنا بر این ما باید مدیریت کارآمدی در امر منابع و مسائل آب در ایران داشته باشیم به طور مثال ما میتوانیم آب های سطحی را توسط سدها و دریاچه های مصنوعی در سطح زمین ذخیره سازی نماییم .همچنین ما میتوانیم آب های مازاد را که در فصلهای غیر کشاورزی به هدر میرود را به سمت سفره های زیر زمینی هدایت کرده و ذخیره کنیم .

لازم  به یادآوری است که کشور ما جزع کم آبترین کشورهای جهان است و جای تعجب است که میزان مصرف متوسط آب در کشورمان از میزان مصرف متوسط جهانی بیشتر است.

در پایان حدیثی از پیامبر (ص)نقل مینمایم که

 ایشان میفرمایند :اصراف کار ؛ همیشه فقیر و محتاج است. 

  

نویسنده:محمد صالح گرامی

چگونه حرکات صفحات زمین موجب زمین لرزه می شود؟

چگونه حرکات صفحات زمین موجب زمین لرزه می شود؟

بزرگ ترین تحول علمی در تاریخ زلزله شناسی-مطالعه زمین لرزه ها-در اواسط قرن بیستم با پیشرفت تئوری تکتونیک های صفحه اتفاق افتاد. دانشمندان ایده تکنوتیک صفحه را پیشنهاد کردند تا شماری از پدیده های خاص و عجیب  و غریب روی زمین، مثل حرکت قاره ها در طول زمان، بی نظمی فعالیت های آتشفشانی در مناطق مشخص و حضور برجستگی های عظیم در کف اقیانوس را توضیح دهند.

اساس تئوری این است که لایه سطح زمین -لیتوسفر- که از بسیاری از صفحات تشکیل شده، در بالای لایه اتنوسفر می لغزند

 اساس تئوری این است که لایه سطح زمین -لیتوسفر- که از بسیاری از صفحات تشکیل شده، در بالای لایه اتنوسفر  می لغزند. در مرزهای بین این صفحات عظیم خاک و سنگ سه چیز اتفاق می افتد: 

  

عکسی از زلزله هایتی

ادامه نوشته

سونامی چیست؟

سونامی چیست؟

سونامی یک سری از موج های عظیم هستند که موقعی که به ساحل برخورد می کنند، می توانند موجب خرابی های عظیم و تلفات انسانی شوند. سونامی در اثر زلزله های زیرآبی، لغزیدن صخره ها در زیر دریا یا خیلی به ندرت به وسیله شهاب سنگ یا سیارکی که از فضا به داخل آب برخورد می کند ایجاد می شود.

 

 

 

      

ادامه نوشته

مواد آتشفشانی  

مواد آتشفشانی

به جای مواد آتشفشانی بهتر است اصطلاح مواد منفصل و ناپیوسته آتشفشانی بکار برده شود. هر چند که این اصطلاح شامل موادی است که به صورت جامد و گاهی مایع بوسیله گازها و انفجارات آتشفشانی به خارج پرتاپ می‌شوند و ساختارهای همانند لایه بندی‌های رسوبی نمایان می‌سازند. کلیه مواد منفصل و ناپوسته پرتاپ شده از دهانه آتشفشان را تفرا می‌گویند. این اصطلاح را می‌توان در مورد مواد ناپیوسته پرتاپی از دهانه آتشفشان ، بدون در نظر گرفتن اندازه آنها بکار برد. 

ادامه نوشته

چرا زمین آب و هوا دارد؟

چرا زمین آب و هوا دارد؟ 

 

پوشش هوای اطراف زمین جو (اتمسفر) نامیده می شود. همه هوای ما در لایه پایین یا کف اتمسفر یعنی تروپوسفر واقع شده که شش تا ده مایل ضخامت دارد. هواشناسی مطالعه تغییرات دما، ‌فشار هوا، رطوبت و جهت باد در لایه تروپوسفر ا‌ست

 

 

ادامه نوشته

بیابانهای ایران

بیابانهای ایران 

 

 

 

 

بیابان به مناطق دارای اقالیم فراخشک و خشک  که میزان متوسط بارندگی 

 سالیانه آن کمتر از 0.1 میلیمتر و درصد پوشش گیاهی چندساله آن کمتر از ده درصد  باشد گفته میشود .ویژگی‌های بیابان عبارتند از: الف- بارش کم، دامنه نوسان دمای شدید، دمای بالا و تبخیر زیاد. تبخیر تقریباً بیش از دو برابر بارش است و باد عامل اصلی تخریب و فرسایش محسوب می‌شود. ب- پوشش گیاهی بسیار فقیر و پراکنده. بیابان‌ها اغلب بین 15 تا 30 درجه شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند و به دلیل نزول جریان‌های هوای خشک از بالای تروپوسفر به پایین، بخار آب در این مناطق کم شده و هوا بیش از حد خشک می‌گردد. ج- خاک‌های این مناطق دارای مواد آلی کم و  

 اغلب جوان و کم تحول‌یافته هستند.

ادامه نوشته

هیدرولوژی یا آب شناسی  

هیدرولوژی یا آب شناسی 

 

هیدرولوژی یا آب شناسی از دو کلمه Hydro به معنی آب و Logos به معنی شناسایی گرفته شده است.هیدرولوژی علمی است که در مورد پیدایش خصوصیات و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می‌کند ولی عملا واژه هیدرولوژی به شاخه‌ای از جغرافیای فیزیکی اطلاق می‌شود که گردش آب در طبیعت را مورد بررسی قرار می‌دهد. انجمن علوم و فنون ایالات متحده تعریف زیر را برای هیدرولوژی برگزیده است:

هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنش‌های آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث می‌کند بنابراین ملاحظه می‌شود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است.

ادامه نوشته

تاریخچه جداسازی شهرستان تنکابن

تاریخچه جداسازی شهرستان تنکابن 

 

 

 

شهرستان تنکابن (نام آن پیش از انقلاب اسلامی: شهسوار) در تقسیمات کشوری، در استان دوم (مازندران) تشکیل شد. ظاهراً تنکابن از دورة اواخر قاجار نیز شهسوار گفته می‌شده‌است. در ۱۳۲۰ ش بخش رودسرخود به شهرستان مستقل تبدیل وازتنکابن منتزع وتابع استان گیلان گردید، بعداً و در ۱۳۲۵ ش بخش نوشهروچالوس نیز به شهرستان مستقل تبدیل وازتنکابن جدا شد. این شهرستان در ۱۳۲۷ ش ۳۷ دهستان داشت. در تقسیمات کشوری ۱۳۵۵ ش مشتمل بود بر بخشهای حومه و رامسر، دوازده دهستان و هشت شهر. در ۱۳۶۴ ش بخش رامسر از آن جدا و شهرستان مستقلی شد. پس از انقلاب اسلامی، بنا بر سابقة تنکابن، نام شهرستان (و شهر) شهسوار به تنکابن تغییر یافت.

ژئوپلتیک تنگه هرمز و مزایای امنیتی آن برای ایران

ژئوپلتیک تنگه هرمز و مزایای امنیتی آن برای ایران 

 

علاقه مندان به جغرافیای نظامی میتوانند به این قسمت مراجعه نمایند.

چگونه با نگاه کردن به ابرها وضع هوا را بفهمیم؟

چگونه با نگاه کردن به ابرها وضع هوا را بفهمیم؟ 

 

 

 

فقط کافی است به آسمان نگاهی بیندازید تا بتوانید شانستان را در پیش بینی  

وضع هوا آزمایش کنید. ابرها درباره این که در جو چه می گذرد و هوا  

در ساعت ها و حتی روزهای آینده چطوری می شود به  

شما اطلاعاتی می دهند. هر نوع و شکلی از ابرها معانی مختلفی  

دارد و هر یک نوع خاص آب و هوای خودش را به همراه می آورد.

ابرها آب هستند. شاید شما هم بدانید که آب در سه شکل مختلف  

در جهان پیدا می شود که عبارت است از: مایع، جامد و گاز.  

آب در شکل گازش، بخار آب نامیده می شود. ابرها موقعی  

تشکیل می شوند که بخار آب به قطرات آب مایع تبدیل می شود.  

این اتفاق  تقطیر نامیده می شود.

 

ادامه مطلب...

ایران چگونه تنگه هرمز را مسدود میکند؟  

 ایران چگونه تنگه هرمز را مسدود میکند؟  

منبع  http://persiangulfstudies.com/:

 

 

  

این مطلب به درخاست شما علاقه مندان به جغرافیای نظامی تهیه شده است. 

موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران دیر زمانی است که در دانشگاه ها و کالج های نظامی جهان به عنوان یک موضوع تحقیقی مورد مطالعه قرار می گیرد و از جمله کسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند دکتر " چت نیگل " است که دانش آموخته آکادمی علوم دریایی دانشگاه جورج تاون و مشاور نظامی پیشین کمیته بررسی مشترک آمریکا ، بریتانیا و عمان در موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران است . دکتر نیگل معتقد است بستن تنگه هرمز موضوعی است که " حرف زدن راجع به آن راحت تر از اقدام است ".

 

ادامه مطلب
 


جغرافیا خلیج فارس

جغرافیای دریای پارس (خلیج فارس)

نویسنده : روزبه پارساپور 

موقعیت خلیج فارس 

 

 

  

دریای پارس (به زبان فارسی و به عربی الخلیج الفارسی) در 24 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 25 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد . دریای پارس امروزی بخش کوچکی از گستره آبی پهناوری است که در روزگاران قدیم دریای پارس نامیده می­شد زیرا در گذشته دریای پترس تمامی دریای مکران (عمان ) و بخشی از اقیانوس هند را تا حدود رود سند در بر می­گرفته است.

ادامه مطلب...

مضرات گازهای گلخانه ای

چرا افزایش گازهای گلخانه ای و گرم  

شدن زمین،مضر است؟   

 

 

مدتى است که بحث درباره گازهاى گلخانه اى و گرم شدن زمین بالا گرفته است. آمریکا در این میان اصلى ترین متهم است. ولى کشور ما هم تأثیر منفى خود را به جا مى گذارد. ایران از بزرگ ترین تولیدکنندگان سوخت هاى فسیلى است و ما بسیار زیاد و بسیار بد از این سوخت ها استفاده مى کنیم. براساس گزارش هایى که در سایت خبرى بى.بى.سى منتشر شده، جدیدترین اندازه گیرى ها نشان مى دهد مقدار گاز دى اکسیدکربن در جو زمین به ۳۸۱ واحد در میلیون رسیده که حدود ۱۰۰ واحد بیشتر از دوره قبل ازانقلاب صنعتى است. فقط در سال ۲۰۰۵ میزان دى اکسیدکربن در جو زمین ۲/۶ واحد دیگر در میلیون افزایش یافت که بیشترین مقدار افزایش این گاز در جو زمین در طول میلیون ها سال گذشته بوده است. با این حال همچنان بر سرعت افزایش مقدار گاز دى اکسیدکربن جو افزوده مى شود. انتشار گاز دى اکسیدکربن از سوختن سوخت هاى فسیلى یعنى نفت و گاز و ذغال سنگ، به منظور تأمین انرژى، ناشى مى شود. نکته نگران کننده این است که براساس پیش بینى هاى انجام شده به وسیله آژانس بین المللى انرژى، تقاضاى جهانى براى انرژى پایه از سال ۲۰۰۰ تا ،۲۰۳۰ هرسال به طور میانگین ۱/۷ درصد افزایش مى یابد. این به این معنى است که در صورتى که کارى انجام نشود، زمین گرم تر خواهد شد و در آینده حیات برروى زمین با خطرات جدى مواجه مى شود.

ادامه نوشته

معرفی سایتهای جغرافیایی

معرفی سایتهای جغرافیایی به دانشجویان واساتید  

محترم وعلاقمندان به جغرافیا:   

 

شما علاقه مندان میتوانید جهت آگاهی بیشتر به این 

قسمت کلیک  کنید. 

  

رعد و برق چگونه به وجود می آید؟

رعد و برق چگونه به وجود می آید؟

 

 

 

آیا شما تاکنون ابرهای پف کرده تاریک و مرتفعی را که در یک بعد از ظهر مرطوب شکل می گیرند دیده اید؟ اینها ابرهای کومولونیمبوس نامیده می شوند و بعضی وقت ها به نام  "سر توفان" thunderheads هم خوانده می شوند. آنها در هرلحظه ای از روز که دمای هوا به سرعت پایین می آید می توانند در بخش های بالاتر آسمان شکل بگیرند. این ابرهای تاریک بلند، پر از رطوبت و محتوی جریانات هوای پایین و بالای قوی هستند.

ابرهای کومولونیمبوس ممکن است بیشتر از 15 کیلومتر ارتفاع داشته باشند و از  چند مایل مربع تا دو هزار مایل مربع را بپوشانند.

ادامه نوشته

حوزه های اقلیمی ایران

حوزه های اقلیمی ایران  

 

اهمیت تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور ما که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است.انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.

بطورکلی،این پژوهش ها به دو صورت نظری وعملی انجام می گیرد.دروجه اول،مباحث نظری مربوط به اقلیم و ساختمان،مورد بررسی قرارمی گیرد و در وجه دوم،با بهره جستن از آمار آب و هوایی مناطق مختلف و انجام تقسیم بندی های اقلیمی،همچنین با استفاده از نمونه های ساختمانی مناطق مختلف اقلیمی،آزمایش ها و محاسبات دقیق صورت می گیرد.از آنجا که ازمایش ها عملی در چار چوب وظایف موسسات تحقیاقات ساختمانی انجام می گیرد واین امر تنها با تخصیص بودجه وزمان کافی از سوی سازمانهای مربوطه اماکان پذیر است، همچنین به دلیل نبود امکانات عملی جهت انجام این برنامه ها ودر دست نبودن امار واطلاعات آب وهوایی مناطق مختلف، پژوهش حاضر بیشتردر وجه اول استوار است.

معماری واقلیم، پیوندشان بیشتر به رابطه نوزاد وآغوش می ماند، یا نسبت هر رستنی با خاک ، حریم امن وبستر بالیدن. با بستگی ای تکامل آفرین؛ الهام بخش والبته ، نه محیط زا. در این معنا، آغوش، خاک واقلیم ، رابط حیات وسرزندگی ونبودشان نمود میرایی است . تجربیات معماری بومی در پهنه جهان وآروین های آن در معماری ایران زمین نیز ، خود گواه تاکیدی بر اندیشه ی فرم زایی ملاحظات اقلیمی در معماری است تا عاملی بر محدودیت آن یا اسارت معمار.

میزان متفاوت وترکیب گوناگون عوامل اقلیمی که خود ناشی از تفاوت موقعیت جغرافیای مناطق مختلف است، حوزه های اقلیمی متفاوتی در جان پدید آورده که هریک ویژگی های خاصی دارد. محیط زیست ، شهرها وحتی بناهای مربوط به این حوزه های اقلیمی، ویژگیهای خاصی متناسب با شرایط اقلیمی خود به دست آوردند. هدف این گزارش ، تعیین حوزه های مختلف اقلیمی ایران در ارتباط با معماری وارائه اطلاعاتی است که برای دست یابی به طرحهای منطقی معماری وهماهنگ با اقلیم مورد نظر است .

در این گزارش تاثیر هریک از عناصر اقلیمی(تابش آفتاب، رطوبت وباد) برساختمان مورد بررسی قرار میگیرد.دربین این عناصر،تابش آفتاب،که نور وحرارت طبیعی را به وجود می آورد، مهمترین عنصر محسوب می شود.  

 

ادامه نوشته

رنگین کمان چیست و چگونه به وجود می آید؟  

رنگین کمان چیست و چگونه به وجود می آید؟  

 

 

در سراسر تاریخ، بشر همیشه شیفته رنگین کمان بوده است. رنگین کمان قوسی شکل با رنگ های مختلف، همیشه موضوع آوازها، شعرها، داستان ها و اسطوره ها بوده است. برای کشف راز رنگین کمان اول باید کشف کنیم که آب و نور چگونه با هم کار می کنند تا یک کار هنری به نام رنگین کمان به وجود آورند. رنگین کمان ها نور هستند. شما نمی توانید آنها را لمس کنید و نمی توانید به پشت آنها برسید. آنها تنها در چشم  های ما به وجود می آیند و گاهی هم در عکس هایی که آدم ها از آنها می گیرند وجود دارند. نور یا به ویژه نور قابل مشاهده، همه رنگ هایی که ما می توانیم ببینیم را دارد. رنگ های بنفش و آبی در یک انتهای طیف و نارنجی ها و قرمزها در انتهای دیگر طیف هستند. یک رنگین کمان نور قابل مشاهده ای است که به هفت رنگی که ما می بینیم شکسته شده. این هفت رنگ عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، آبی نیلی و بنفش. باید سه چیز اتفاق بیفتد تا ما رنگ های یک رنگین کمان را ببینیم. اول این که خورشید باید بدرخشد. دوم خورشید پشت سر ما باشد و سوم این که باید قطرات آب در هوا، در جلوی ما باشد. به این ترتیب نور خورشید به قطرات آب می تابد، قطرات آب که مثل منشور ریزی عمل می کنند نور را خم می کنند یا می شکنند و به رنگ هایش تجزیه می کنند. در واقع شعاع های نور دو بار خم می شود. یک بار هنگامی که شعاع های نور وارد قطرات آب می شوند خم می شوند. سپس در پشت قطرات منعکس می شوند و دوباره خم می شوند.این در شرایطی است که قطرات آب وجود دارد.هر قطره تنها یک رنگ نور را منعکس می کند. بنابراین باید قطرات آب خیلی زیادی وجود داشته باشد تا یک رنگین کمان کامل تشکیل شود. شما واضح ترین رنگین کمان ها را موقعی می بینید که قطرات آب بزرگ هستند که معمولاً درست بعد از یک رگبار باران است.

 

ادامه نوشته