گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گرمایش جهانی در مذاکرات آب‌وهوایی قطر مهار خواهد شد؟


دیپلمات‌ها از سرتاسر جهان در دوحه قطر گرد آمده‌اند تا با حضور در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل، آینده پروتکل کیوتو را بررسی کنند. آیا می‎توان به نجات زمین از تغییرات فاجعه بار آب وهوایی امیدوار بود؟

هفته بعد در دوحه قطر، دیپلمات‌ها از سرتاسر جهان گرد هم می‌آین تا در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل شرکت کنند، جایی که مذاکره‌کنندگان امیدوارند تا به توافقی در رابطه با مرحله دوم پروتکل کیوتو برسند و پایه‌های عهدنامه جهانی جدیدی را بنیان گذاری کنند که تا سال 2020/1399 اجرایی شود. نیچر نگاهی انداخته‌ به آنچه از هجدهمبن کنفرانس سالانه احزاب (COP 18) (که از 26 نوامبر تا 7 دسامبر برگزار می‌شود) انتظار می‌رود

ادامه مطلب ...

تماس با کار کنان دانشگاه پیام نور تنکابن


مسعود رجائی

رئیس مرکز

4254410

محمود رحمتی

تحلیل گرسیستم

4253347

یداله لاله

مدیر مالی

4256205

علی اکبر گلیج

حراست

4253344داخلی 12



 

         

حمیرا بالابندی

مسئول آموزش

4256204

ناهید صمدی

فارغ التحصیلان

4253344الی6داخلی 15

میترا لزردوستی

رسانه

4253344الی6

داخلی 17

فاطمه پورعینی

مدیر اداری

4256205












سید رحیم هاشمی

دبیرخانه

4253344داخلی18

تقی رحمانزاده

کتابدار

4253344الی6داخلی16

 

         






فاطمه پشته

کارشناس جغرافیا

4253344الی6

داخلی 14

احترام سیاسرنژاد

کارشناس ریاضی

4253344الی6

داخلی 15









دانشجویان جهت ارتباط با کارمندان دانشگاه میتوانند از
 شماره های بالا استفاده کنند.
(کارکنان دانشگاه متاسفانه از پست الکترو نیک استفاده نمیکنند)

فعالیت‌های انسانی زلزله‌ها را مرگبارتر کرده‌اند

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی مانند برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی نه‌تنها به وقوع زلزله‌هایی قوی منجر می‌شود بلکه با کشاندن محل وقوع آنها به نزدیکی سطح قدرت تخریبی بیشتری به این زلزله‌های مرگبار خواهد داد.

محبوبه عمیدی: در اثر زلزله‌ای 5.1 ریشتری که اردیبهشت‌ماه سال گذشته لورکا را در جنوب اسپانیا لرزاند، نه نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. محققان می‌گویند این زلزله که در عمق 3 کیلومتری زمین رخ داده، توسط فعالیت‌های انسانی ایجاد شد و نسبت به زمین‌لرزه‌هایی که توسط عوامل طبیعی ایجاد می‌شوند، عمق کمتری داشت. برداشت بی‌رویه ذخایر آب این منطقه که باعث رخ دادن زلزله در سطح شده، قدرت تخریب آن را به مراتب افزایش داد.

این کشف تازه نه‌تنها می‌تواند آثار مخرب فعالیت‌های انسانی روی حیات زمین را بهتر نشان دهد، بلکه به زلزله‌شناسان برای کشف علل وقوع زلزله‌ها کمک خواهد کرد و باعث می‌شود پیش‌بینی آنها به مراتب ساده‌تر از پیش باشد. علاوه بر این می‌تواند راهی برای ایجاد زلزله‌های خفیفی که می‌توانند بخشی از قدرت تخریبی زمین‌لرزه‌های بزرگ را از آنها بگیرند، به زمین‌شناسان نشان دهد.

تاکنون می‌دانستیم فعالیت‌های انسانی مانند شکاف هیدرولیکی «fracking» که برای استخراج گاز از میان سنگ‌های رسوبی به کار می‌رود، می‌تواند زمینه‌ساز زمین‌لرزه باشد؛ اما مدارک چندانی برای اینکه نشان دهد فعالیت‌های انسانی می‌تواند در زلزله‌های بزرگتر و مرگبار نیز دخیل باشد، وجود نداشت.

به گزارش نیوساینتیست، تحقیقات اولیه پابلو گونزالس و همکارانش در دانشگاه وسترن اونتاریو در کانادا نشان می‌داد زلزله لورکا در عمقی کمتر از دیگر زلزله‌های مشابه آن رخ داده است. به همین دلیل این گروه تصمیم گرفت روی احتمال ایجاد آن به وسیله برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی منطقه که به منظور آبیاری از آنها استفاده شده بود، تحقیق کند. بررسی‌ها نشان می‌داد طی 50 سال گذشته سطح آبهای زیرزمینی این منطقه به سرعت کاهش پیدا کرده و باعث نشت سالانه زمین به میزان 15 سانتی‌متر شده است.

ادامه مطلب ...