گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

اقیانوس ها چه میزان آب و چقدر عمق دارند؟


حالا به لطف تحقیق جدیدی که به وسیله مؤسسه اقیانوس شناسی وودز هول (WHOI) انجام شده بشر به پاسخ این پرسش قدیمی که عمق اقیانوس ها به طور دقیق چقدر است نزدیک تر شده. براساس محاسبات دانشمندان این مؤسسه، عمق متوسط اقیانوس ها 3682.2 متر است که 21 تا 51 متر از برآوردهای قبلی کمتر است.

این محققان به دنبال تعیین حجم دقیق اقیانوس های زمین هم هستند. تا اینجا برآوردهای این محققان حاکی از این بوده است که حجم کل اقیانوس های زمین هم کمتر از آخرین محاسبات است. آخرین محاسبه حدود 30 سال قبل انجام شده و اندازه گیری های جدید 0.3 درصد اختلاف را بین دو آمار نشان می دهد. این میزان حجمی معادل حدود پنج برابر خلیج مکزیک است که ممکن است در نظری اجمالی زیاد به نظر می رسد ولی در واقع چنان که گفته شد تنها 0.3 درصد پایین تر از برآوردهای 30 سال قبل است.

به نظر محققان نکته جالب این است که چگونه دانشمندان در گذشته با استفاده از تکنیک های خامی که برای اندازه گیری عمق اقیانوس ها مورد استفاده قرار می دادند به نتایج دقیقی دست یافته اند. چنان که به عنوان مثال در سال 1888 جان موری وزنه هایی سربی از طناب یک کشتی آویزان کرد تا حجم یک اقیانوس را محاسبه کند. در آن منطقه اقیانوسی، متوسط عمق اقیانوس فقط 1.2 درصد بیشتر از رقمی بود که چرت و اسمیت از گروه تحقیقاتی که اندازه گیری ماهواره ای انجام می دهند می گویند.

ادامه مطلب ...

سنگشناسی

مشخصات ماگما

ترکیب : ماگما از عناصرSi, Al , Ca, Na, K, Fe, Mg, H, o تشکیل شده است.

 مهمترین ترکیبات موجود در ماگما H2o,Cao,AL2o3,Sio2

 

 

AL2O3

سنگهای آذرین درونی نمی‌تواند معرف خوبی برای ترکیب شیمیایی ماگما باشند چون کانیهای مختلف بسته به نقطه انجماد خود در مراحل مختلف از ماگما جدا می‌شوند و سنگهای متفاوتی را تشکیل می دهند. به همین خاطرنماینده و نشانگر قسمت خاصی از ماگما می‌باشد ولی اگر گدازه به سرعت سرد شود در این حالت مراحل تفریق ماگما صورت نگرفته و این دسته سنگها به ترکیب واقعی ماگما نزدیک‌تر هستند. با بررسی این دسته گدازه‌ها آنها را به سه دسته  کلی   که چهل و پنج تا هفتاد و پنج درصد وزنی آنها را سلیس تشکیل می‌دهند تقسیم کرده‌اند.

ادامه مطلب ...