گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

فرسایش خندقی چیست ؟

فرسایش خندقی چیست ؟

فرسایش خاک پیامدهای اقتصادی ،اجتماعی وزیست محیطی نامطلوبی در بهره وری ،توزیع درآمد ومحیط زیست دارد.که ممکن است در اقتصاد ملی ،فراملی وتوسعه پایدار ومتوازن بخش کشاورزی نقش منفی برجسته ای داشته باشد.

می توان گفت فرسایش خاک را به دودسته تقسیم کرد:1.فرسایش آبی 2.فرسایش بادی

1.فرسایش آبی: در این فرسایش آب نقش موثر را دارد.در این فرسایش انسانها با کارهای خود باعث تشدید این فرسایش می شوند. به عنوان مثال قطع درختان باعث لخت شدن سطح خاکها شده ،در نتیجه فرسایش را تشدید می کند.

2.فرسابش بادی:که باد عامل اصلی می باشد؛این عامل بسته به شرایط آب وهوای وژئومورفولوژی دارد.

باز هم انسانها در افزایش این فرسایش در مناطق خشک ونیمه خشک نقش  ایفا می کنند.

اولین گزارشات  به وضعیت فرسایش خاک در ایران بر می گردد به سال 1337 که توسط کارشناسان سازمان فائو انجام شده است.

ادامه مطلب ...

آلاینده های شیمیایی هوا

آلاینده های شیمیایی هوا

مقدمه کلی

آلاینده‌ها بر حسب ترکیب شیمیایی‌شان ، به دو گروه آلی و معدنی تقسیم می‌شوند. ترکیبات آلی حاوی کربن و هیدروژن هستند. برخی از ذرات آلی که بیش از سایر ذرات آلی در اتمسفر یافت می‌شوند، عبارتند از: فنلها ، اسیدهای آلی و الکلها. معروفترین ذرات معدنی موجود در اتمسفر عبارتند از نیتراتها ، سولفاتها و فلزاتی مانند آهن ، سرب ، روی و وانادیم.

منابع آلاینده‌ها

هوا دارای آلاینده‌های طبیعی نظیر هاگهای قارچها ، تخم گیاهان ، ذرات معلق نمک و دود و ذرات غبار حاصل از آتش جنگلها و فوران آتشفشانهاست. همچنین هوا حاوی گاز منوکسید کربن تولید شده به شکل طبیعی (CO) حاصل از تجزیه متان (CH4) و هیدروکربنها به شکل ترپنهای ناشی از درختان کاج ، سولفید هیدروژن (H2S) و متان (CH4) حاصل از تجزیه بی‌هوازی مواد آلی می‌باشد.
منابع آلاینده‌ها را بطور کلی می‌توان در چهار گروه اصلی طبقه بندی کرد: شامل وسائط نقلیه موتوری ، وسائط نقلیه هوایی ، ترنها ، کشتی‌ها و هر نوع استفاده و یا تبخیر بنزین ، در بر گیرنده تامین انرژی و حرارت لازم برای مقاصد مسکونی ، تجاری و صنعتی ، نیروگاههای مولد برق که با نیروی بخار کار می‌کنند، مانند صنایع شیمیایی ، متالوژی ، تولید کاغذ و پالایشگاههای تصفیه نفت ، شامل زایدات ناشی از مصارف خانگی و تجاری ، زایدات زغال سنگ و خاکستر باقیمانده از سوزاندن بقایای کشاورزی.

ادامه مطلب ...

مـوقـعـیت نظامى خلیج فارس

مـوقـعـیت نظامى خلیج فارس

مـنـظـور از مـوقـعـیت نظامى ، بیان اهمیّت نظامى منطقه خلیج فارس و استراتژیک بودن آن ، با ملاحظه و بررسى (پایگاههاى نظامى قدرتهاى خارجى در منطقه) ، (حضورمستقیم ناوگانهاى کـشـورهـاى بـزرگ در خـلیج فارس) ، (خرید تسلیحات انبوه کشورها حوزه خلیج فارس) و (نیروى نظامى کشورهاى همجوار خلیج فارس) مى باشد.

در مـنـطقه خلیج فارس ، پایگاههاى متعدّدى وجود دارد که متعلّق به قدرتهاى بزرگ است و این کـشـورهـا با استفاده از تجهیزاتى که در این پایگاهها دارند، براحتى مى توانند به هر نقطه اى کـه بـخـواهـنـد لشگرکشى کنند. حسّاسیّت این منطقه ، همواره ابرقدرتهارا بر آن داشته تا کـوشـشـهاى خود را جهت حضور مستقیم در منطقه ، شدّت بخشند. سابقه حضور فیزیکى و نظامى کـشـورهـاى قـدرتـمـنـد بـه گـذشـتـه هـاى دور مـانـنـد حـضـور نـظـامـى کـشـورهـایـى چـون پـرتـغـال ، هـلنـد، فـرانـسـه ، انگلستان و آمریکا برمى گردد. سیاستهاى غلط حاکمان منطقه و دعـوت از قـدرتـهـاى بـزرگ بـراى حـضـور نـظامى باعث شده که ناوگانها عظیم و پیشرفته کشورهاى قدرتمند در این منطقه حضور داشته باشند.


http://www.battle-fleet.com/pw/his/air-carrier/aircraft-carrier-0.jpg

ادامه مطلب ...

جزیره حرارتی ویا وارونگی دما در شهرها:

جزیره حرارتی ویا وارونگی دما در شهرها:

هرچند هواریزها (آئروسلها)وذرات معلق درهوا منشا طبیعی دارند،که حاصل آتشفشانها ،گرد غبار حاصل از باد.اما مقداری زیادی از مواد معلق توسط فالیعتهای صنعتی انسان وآرد جو می شود.

این ذرات نقش مهمی درتغییرات آب وهوای کره زمین دارند:1.این ذرات درهوا باانعکاس پرتوهای خورشیدی به خارج جو می شود وباعث سرد شدن زمین می شود.

2.باجذب انرژی خورشید،موجب گرم شئن هوای کره زمین می شود.

ادامه مطلب ...

پاور پوینت اکو سیستم خلیج ها

اکوسیستم خلیج ها (مطالعه موردی خلیج فارس)

—            مقدمه:

—            محیط زیست،طبیعت بی جان وکلیه موجودات زنده راشامل می شود.بنابراین،مجموعه بسیار پیچیده است،نه به ان پیچیدگی که ما فکر می کنیم.بلکه پیچیده ترازانکه بتوان تصورکنیم.این محیط درفعالیتهای وزندگی انسان تاثیر می گذاردوخودنیز تحت تاثیر اقدامات انسان قرارمی گیرد.اکوسیستم که یک نظام اکولوژیک است،مجموعه عناصر جانداروغیرجاندارمحیط زیست دریک ناحیه راتشکیل می دهند که باروابط وتاثیر متقابل،به ساختن ومبادله مواد غذایی وانرژی مشغول هستندوبه این طریق،یک نظام اکولوژیک رابه وجود اورده وان راپایدار نگه  می دارند.بدون توجه به کسب ودریافت واقعیت نظام اکولوژیک،نمی توان به حقیقیت بقاء ودوام حیات پی برد.

تاریخچه مطالعه اکوسیستم:

—               واژه اکوسیستم برای اولین بار در اثر منتشر شده اکولوژیست انگلیسی بنام ارتور تنسلی به سال 1935 مورد استفاده قرار گرفت.

—            بهرحال،تولیداین واژه به سال 1930وتوسط روی کلافام همکار تنسلی و کسی که از او درخواست شد تا نامی برای اشاره به اجزای فیزیکی و بیولوژیک محیط بعنوان یک واحد مشخص برگزیند، برمی‌گردد. بعدها تنسلی استفاده از این واژه را در آثار بعدی خود گسترش داده و مفهوم اکوتوپ را نیز بمنظور تعریف سه بعدی بافت اکو سیستم‌ها بدان اضافه نمود (تنسلی، ۱۹۳۹).

—            استفاده مدرن از این واژه از کار ریموند لیندمن در تحقیق کلاسیک وی بروی دریاچه مینه سوتا، استخراج گردیده‌است (لیندمن، ۱۹۴۲). مفاهیم مرکزی لیندمن به نسبت‌های «سازمان‌های فعال» و «کار آئی انرژی اکولوژیکی» مربوط می‌گردید.

این دیدگاه بعدهاها توسط اچ. تی. آودام، که گاها با نام «پدر» اکولوژی اکوسیستم‌ها خوانده می‌شود، در کشف نظام‌های انتقالی شناخته شده با عنوان سیستم‌های اکولوژی، بکار گرفته شد.



ادامه مطلب