گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

آخرین وضعیت نوسانات تراز آب خزر/تحلیل تراز آب دریا با حلقه‌ درخت


اختلال در چرخه آب، غرقابی تاسیسات دریایی و نفوذ آب شور به آبهای شیرین از جمله عواقب پیشروی آب دریای خزر است که در این راستا محققان دانشگاه انگلستان با استفاده از حلقه های درختان به تحلیل بحرانهای طبیعی از جمله تراز آب پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است که با دریاهای آزاد ارتباط ندارد. جدایی این دریاچه از دریاهای  آزاد به این مهم منجر شده است که سطح این دریا در یک دوره زمانی چند ساله به آرامی افزایش یافته و هنگامی که به حداکثر ارتفاع خود می رسد با همین آهنگ رو به کاهش می گذارد که این امر به ایجاد پدیده ای به نام تراز آب دریای خزر منجر شده است.

تغییرات آب ورودی رودخانه های منتهی به دریا و شدت تبخیر از جمله دلائلی است که توسط کارشناسان برای تغییرات تراز آب دریای خزر عنوان می شود.

نوسانات شدید تراز آب در بعضی از دوره های زمانی باعث ایجاد خسارت های زیادی در کشورهای حوزه دریای خزر شده است. در ایران نیز آثار مخرب بالا آمدن آب دریا در سواحل شمالی طی سال های 1373 تا 75 مشهود است و عواقب آن نیز همچنان دامنگیر ساحل نشینان بوده که برخی از این عواقب در کوتاه مدت قابل جبران نیست.

 مطالعات آماری بلند مدت نوسان های تراز آب دریا تاکنون ما را به پیش بینی درست بالا و پایین آمدن آب دریا قادر نکرده است به گونه ای که دکتر حمید علیزاده رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه پیش بینی های روند تغییرات آب دریای خزر در حد چند ماه است یادآور شد که در کلیه محیطهایی که شرایطی مشابه دریای خزر دارند پیش بینی ها تنها برای چند ماه است.

وی با تاکید بر اینکه 70 درصد از تغییرات اقلیم کشور متاثر از تغییرات اقلیم اقیانوس اطلس و دریاهای وابسته به آن است گفت: برای برآورد تغییرات آب دریای خزر علاوه بر تغییرات اقلیم باید اثرات چرخه آب دریای خزر را مورد توجه قرار دهیم چراکه در صورتی که چرخه آب دریا سریع باشد به دلیل آنکه آب سرد در سطح قرار می گیرد، میزان تبخیر کاهش می یابد از این رو سطح آب افزایش می یاید.

بررسی داده ها آمار بلندمدت تراز آب دریای خزر نشانگر آن است که در سال آبی 1355 تا 1356 سطح تراز آب به پایین ترین مقدار خود یعنی به منهای 44. 28 متر رسید و پس از آن روند افزایشی خود را آغاز کرد به گونه ای که در میان سال های آبی 1373 تا 1374 بیش از 2.3 متر افزایش یافت. تراز سطح آب در طول سالهای بعد، دارای افت و خیزهای مختصری بوده و مجددا از سال آبی 1379 تا 1380 تراز سطح آب شروع به افزایش کرده و تا پایان سال آبی 1384 تا 1385 حدود 20 سانتیمتر افزایش یافت. 

ادامه مطلب ...

گزارش چهارمین کنفرانس تغییر اقلیم ایران و مقالات ارائه شده

چهارمین کنفرانس تغییر اقلیم منطقه ای و ملی بعد از 3 کنفرانس موفق، از 19 تا 21 دسامبر در پژوهشگاه نیرو، تهران برگزار شد. این کنفرانس با اهداف آگاهی از آخرین یافته های علمی در زمینۀ تغییر اقلیم، آگاهی و شناخت از کاربرد فناوری های نوین در پژوهش های اقلیم و تغییر اقلیم، آگاهی از اثرات متقابل اقلیم و انسان در زمینه هایی مانند کشاورزی، آب و انرژی برگزار شد.

 

در این کنفرانس مسائل مختلف تغییر اقلیم، جلب توجه تصمیم گیران به موضوع تغییر اقلیم و تبعات آن، معرفی سیاست های سازگاری و کاهش اثرات منفی تغییر اقلیم در مقیاس ملی و بین المللی، تاکید بر اهمیت امر آموزش در بحث تغییر اقلیم و نقش موثر رسانه ها در جهت آگاهی عمومی از موضوع تغییر اقلیم مطرح شد.

ارزیابی علمی و شناخت تغییر اقلیم، مدل های پیش بینی اقلیمی از فصلی تا دهه ای (دینامیکی، آمار و ...) نابهنجاری اقلیمی در سال های اخیر، مدل سازی پیش بینی تغییرات اقلیم، گازهای گلخانه ای تاثیر اقلیم بر محیط زیست (خاک، اکوسیستم دریایی، حیات وحش، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و ...) موضوعات دیگر این کنفرانس بودند.

تبادل نظر میان کارشناسان کشورهای مختلف و انتقال یافته ها در این زمینه، عرضه کتب تخصصی و تحقیق های انجام شده، عرضه فن آوری ها و تکنولوژی های روز دنیا بخش دیگری از این کنفرانس بود.

 

حدود از 500 تن از متخصصان و کارشناسان در این کنفرانس شرکت کردند. همچنین 19 کارشناس و محقق از کشورهای چین، فرانسه، سوئیس، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مالدیو، کویت، سوریه، پاکستان، اردن و آذربایجان میهمان ویژۀ این کنفرانس بودند. از میان 68 مقالۀ برگزیده، 35 مقاله به صورت پوستر و 28 مقاله به صورت ارایه در کنفرانس انتخاب شدند.

ادامه مطلب ...

تاثیر آب و هوا در زندگی انسانی مردم استان بوشهر

جغرافیا را از آن جهت ام العلوم نامیده اند که زادگاه و مهد تولد و پرورش بسیاری از علوم بوده است. هر دانشی که بنحوی با زمین سروکار داشته باشد، یا خود جغرافیا است و یا خاسته از آن است. زمین زیستگاه انسان است، انسان در آن به دنیا می آید ، از آن تغذیه می کند ، در آن زندگی می نماید و بلاخره در آن می میرد. از نظر جغرافیدان محیط عبارت است از زیر بنایی از عوامل طبیعی (محیط طبیعی) با پوششی از محیط انسانی ، و از این جهت است که جغرافیا به دو شاخه اصلی جغرافیای طبیعی و انسانی تقسیم گردیده، به بیان دیگر در جغرافیا نه تنها هیچ تحقیقی جدا از زمین و محیط طبیعی نیست بلکه هر پژوهشی که فاقد این خصیصه باشد دارای ارزش های جغرافیایی نخواهد بود. کار اصلی جغرافیدان توجه به تاثیرات متقابل انسان و طبیعت یا عمل و عکس العمل است. بدین طریق که هر جزء ترکیب دهنده از حیات انسانی و هر پدیده ی طبیعی و انسانی و هر کیفیت ناحیه ای و عوامل بوم و بومی در داخل یک ویا چند شاخه از علم جغرافیا قرار می گیرد و یک نظم ویژه در همه ی پدیده هایی که در داخل یک سرزمین و یا یک مکان جغرافیایی به ظهور می رسد بوجود می آید. در حقیقت فکر جغرافیایی ، توانایی شناخت علل این نظم و وابستگی چهره های طبیعی و انسانی به یکدیگر و دریافت نتایج حاصل از آن است.
در میان عواملی که محیط جغرافیایی را بوجود می آورند بدون شک آب و هوا یکی از مهمترین آن ها است و از مهمترین عوامل زندگی بشر به شمار می رود. منظور از آب و هوا وضع کلی و متوسط هوا در هر ناحیه از سطح زمین است . تفاوت آب و هوا با هوا در این است که هوا زمان معین ومحدودی (مثلا یک ساعت ، یک روز ، یک فصل) را مشخص می سازد مثلا می گوییم هوای امروز سرد یا گرم است، زمستان امسال سرد نبود.
در صورتی که آب وهوا وضع عمومی هوا را به طور مطلق و بدون توجه به زمان مشخص می سازد

ادامه مطلب ...

تولد یک سالگی گروه جغرافیا تنکابن

بهاربیست                   www.bahar22.com

سلام به همه دوستان عزیز

با ورود به ماه شهریور وبلاگ گروه جغرافیا یک ساله شده

و حدود یک سالی هست که بنده و دوستم علی آقا مطالب جغرافیایی

مفید در وبلاگ قرار میدیم

امیدوارم که مطالب موجود در این وبلاگ به شما دوستان

در راه بهتر شناختن علم جغرافیا کمک کنه

بهاربیست                   www.bahar22.com