گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

مسدود کردن تنگه هرمز توسط ایران

 ایران چگونه تنگه هرمز را مسدود میکند؟  

منبع  http://persiangulfstudies.com/:

 

 

  

این مطلب به درخاست شما علاقه مندان به جغرافیای نظامی تهیه شده است. 

موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران دیر زمانی است که در دانشگاه ها و کالج های نظامی جهان به عنوان یک موضوع تحقیقی مورد مطالعه قرار می گیرد و از جمله کسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند دکتر " چت نیگل " است که دانش آموخته آکادمی علوم دریایی دانشگاه جورج تاون و مشاور نظامی پیشین کمیته بررسی مشترک آمریکا ، بریتانیا و عمان در موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران است . دکتر نیگل معتقد است بستن تنگه هرمز موضوعی است که " حرف زدن راجع به آن راحت تر از اقدام است ".
 


وب سایت " American Spectator " در گزارشی ، واکنش های احتمالی ایران به حمله احتمالی آمریکا یا اسراییل به تاسیسات هسته ای تهران را مورد ارزیابی قرار داده است .به گزارش عصر ایران در این مطلب آمده است : "نخستین واکنش ایران در صورت حمله احتمالی اسراییل یا ایالات متحده ( یا هر دو ) به تاسیسات هسته ای اش می تواند حمله موشکی به تل آویو یا بستن تنگه هرمز باشد
 

 


 

  راه دیگر و عملی ایران برای بستن تنگه هرمز مین گذاری این آبراهه است . اما برای این کار هم ایران باید مین گذاری را هم در آبراهه قسمت خود و هم در آبراهه قسمت عمان انجام دهد که برای مین گذاری در آب های عمان نیاز به کشتی های مجهز و امکانات خاص خود را دارد .
 

از سوی دیگر این کار ایران با حساسیت های های شدید منطقه ای و بین المللی مواجه است هر چند که اگر این مورد را فرض بگیریم که ایران در صورت اقدام به مین گذاری تبعات هر گونه مخالفت و حساسیت بین المللی برایش اهمیت نخواهد داشت . به هر روی مین گذاری راه های مختلفی دارد که یکی از آنها استفاده از هواپیماها است . هیچ اطلاعات موثقی از اینکه نشان دهد ایران دارای قدرت هوایی مجرب و کافی برای انجام این کار  

باشد  وجود ندارد .

 

 

 

از این رو شاید بهترین راه برای مین گذاری دریایی از سوی ایران استفاده از ظرفیت زیر دریایی های ایران باشد . برای این کار ایران نیاز مند داشتن زیردریایی هایی است که دارای این تکنیک باشند و ترجیحا بتوانند مین های خود کششی به کار گذارند . دکتر نیگل معتقد است که با توجه به شناختی که از امکانات نیروی دریایی ایران دارد این کار برای آنها چندان عملی نیست .
 

 

 


منبع http://persiangulfstudies.com/:

 

 

 

با این وجود ایران هم برای بستن تنگه هرمز موانعی جدی دارد . مهم ترین آنها مختل شدن روند صادرات و واردات دریایی خود ایران از جمله واردات بنزین است . برای بستن تنگه هرمز ایران باید یا از خیر واردات بنزین بگذرد یا اینکه مسیر دریایی را با مسیر زمینی امنی جایگزین کند . بنابراین ، این عامل می تواند به عنوان یکی از مهم ترین موانع ایران در استفاده از تاکتیک بستن تنگه هرمز مورد توجه قرار گیرد .موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران دیر زمانی است که در دانشگاه ها و کالج های نظامی جهان به عنوان یک موضوع تحقیقی مورد مطالعه قرار می گیرد و از جمله کسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند دکتر " چت نیگل " است که دانش آموخته آکادمی علوم دریایی دانشگاه جورج تاون و مشاور نظامی پیشین کمیته بررسی مشترک آمریکا ، بریتانیا و عمان در موضوع بستن تنگه هرمز از سوی ایران است . دکتر نیگل معتقد است بستن تنگه هرمز موضوعی است که " حرف زدن راجع به آن راحت تر از اقدام است ".پر واضح است که ایران به اندازه کافی ناو و ناوچه جنگی برای بستن کلاسیک تنگه هرمز ندارد . حتی قبل از انهدام کامل موشک های ساحل به دریای ایران استفاده موقت و کوتاه مدت ایران از این موشک ها هم موانع و مشکلاتی برای تهران خواهد داشت . به هر روی یکی از راه های ایران برای انسداد این تنگه ، انسداد فیزیکی مسیر تردد از این تنگه خواهد بود.برای مثال یکی از راه های این کار غرق کردن کشتی های غول پیکر و بزرگ در این آبراهه است .از نظر دکتر نیگل این کار هم برای ایران عملی نیست چرا که جمع کردن چندین کشتی عظیم الجثه و غرق کردن آنها در این آبراه چندان عملی به نظر نمی رسد چرا که ایران فاقد چنین کشتی هایی است که بتواند این کار را انجام دهد .
 

 

 

 

 

 

 

 

آنچه که ایرانی ها به نظر می رسد می توانند در مین گذاری انجام دهند این است که با به کار گیری تعداد زیادی کشتی و قایق های جنگی تنگه را مین گذاری کنند . دکتر نیگل معتقد است که در این زمینه هم تجربه نشان داده که مین های دریایی سنتی را بسیار سخت می توان ماهرانه و دقیق کار گذاشت ، در حالی که مین روبی آن بسیار آسان تر از کاشتن و ریختن آن است . در این زمینه دکتر نیگل معتقد است که مین های" ته دریایی " ( عمقی ) بسیار آسان کار گذاشته می شوند ، سخت یافته می شوند و بسیار سخت تر قابل مین روبی هستند . دکتر نیگل معتقد است که مین های ته دریایی یا عمقی به هر حال کشتی ها را تهدید نمی کند و بسیاری از ناوها و کشتی ها بدون برخورد با کف دریا می توانند از فراز این مین ها رد شوند و مشکلی پیش نیاید . از نظر دکتر نیگل مین هایی خطرناکند که سیار باشند و برای کار گذاشتن این مین ها ایرانی ها نیاز به تبحر خاصی دارند .البته از نظر دکتر نیگل راه کار عملی برای مقابله با تمام این مین ها استفاده از کشتی ها و هلی کوپترهای مین روب است و البته از نظر او بهترین راهکار برای مقابله با مین گذاری تنگه هرمز بمباران شدید پایگاه ها و مسیرهای دریایی مین گذاری ایران است .
موفقیت ایران در بستن تنگه هرمز شریان نفت از خلیج فارس به جهان را دچار اختلال خواهد کرد که صادرات نفت ایران هم در این صورت متوقف خواهد شد . در چنان وضعی نقش روسیه به عنوان یک صادر کننده نفت و گاز برجسته تر و مهم ترخواهد شد ، اما دقیقا مشخص نیست که بستن تنگه هرمز چه کمکی به موقعیت دفاع نظامی ایران خواهد کرد؟ آنچه مشخص است این واقعیت است که بستن تنگه هرمز و قطع شریان نفت از این تنگه ، ضرر چندانی برای اسراییل نخواهد داشت در حالی که این کار کاملا به ضرر دیگر کشورهای عرب صادر کننده نفت در منطقه خواهد بود .     
نظرات 2 + ارسال نظر
ندا پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:03 http://chaharsoogh.blogsky.com

ایکاش به جای بستن تنگه هرمز به اندیشه استحکام دوستی با همسایه های خودمون باشیم چرا که موثرترین اقدم در جلوگیری دخالت بیگانگان و غریبه ها در این منطقه خواهد بود لااقل به رای این حقیر

شما دوست عزیز باید توجه داشته باشید که این مطلب از نظریات خود مقامات ایالات متحده آمریکاست .و گروه جغرافیا از زبان آنها این مطلب رو در این وب گنجانده است.
هدف این گروه جز صلح و دوستی چیز دیگری نخواهد بود.
گروه جغرافیا تنکابن از شما کمال تشکر را دارد .

آرمیتا پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:49

راستش ازجغرافیا من خوشم نمیاد
ولی خب وبلاگ خوبیه

بنده از طرف گروه جغرافیا از شما دوست عزیز تشکر میکنم
چون جغرافیا جزع علوم کاربردی در این دور و زمانه است امیدوارم
که بهش علاقه مند بشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد