گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

اطلاعات اقلیمی

آب وهوای درختی :

رابطه که بین رشد سالانه درختان وآب وهوا وجود دارد موضوع اصلی در مطا لعات آب وهوا شناسی است. در این مطالعه از وقایع اقلیمی رابطه نزدیکی با حلقه های درختان دارد.

عکسل العملهای هرنوع از درختان به شرایط اقلیمی  ونوع خاک هر منطقه فرق می کند،عوامل اقلیمی نانند رطوبت ودما رامی توان گفت.

وبااستفاده روشهای تحلیلی وآنالیزهای ریاضی از حلقه های درختان می توان به تغییرات دما وبارش در مناطق مختلف پی برد.

شید سهپر،رنگین سهپرو هاله :

شید سهپر یا سطح ظاهری خورشید،ناحیهای است به ضخامت KM350که تقریبا 2000/1شعاع خورشید . این سطح پوشیده از قرصها یا صفاحات دایره ای شکل نورانی است.انرژی های تابشی خورشید عملا از این لایه های کم ضخامت منتشر می کند.

رنگین سهپر یا فام سهپر (کروموسفر)بلا فاصله در بالای شید سهپر قرار دارد.دارای ضخامتی بین 10تا 15 هزار کیلومتر ومساوی با 2%شعاع خورشید.

این لایه در گذشته هنگام کسوف وخسوف (ماه گرفتگی)مشاهده می شد.

هاله بالاترین لایه خورشید را هاله می گویند.ضخامت  هاله ئبه قدری است که حتی از مرزمداری زمین می گذرد.هاله  دارای بیناب پیوسته وخطی توام است وخط روشن وسفید هاله ممکن است به دو خط بینایی متمایز منتج شودکه به نامهای F,Kبا شد.

گشتکره(Troposhere) پوشکره ومیانکره ودما کره(Mesosphere and Thermosphere):

گشتکره لایه های هوای بعد از زمین که به طرف بالا تا 6الی 10میل (7/9تا 1/16 کیلومتر )ادامه داردبه عنوان گشتکره نامیده می شود .این لایه حدوده75%وزن اتمسفر را تشکیل می دهد.تمام بخار آب در آن جای دارد وریزشها جوی در آن تشکیل می شود.وگرمترین قسمت پوشش جوی است زیرا بیشترین تششع خورشیدی توسط سطح زمین  را جذب می کند.

پوشکره از دنباله فوقانی گشتکره تامرز تقریبا 35میل ( Km56) ادامه دارد . بخشهای سفلای پوشکره محتوی یک لایه ازن است که درصد زیادی از اشعه ماورا ء بنفش خورشید را تصفیه می کند.

ومیانکره ودما کره(Mesosphere and Thermosphere) از حدود 50تا200میل (Km80تا322)در بالای زمین می باشد ؛که بوسیله مزوپوز از یکدیگر جدا شده اند.در میانکره یک کاهش دما با افزایش ارتفاع وجود دارد.اما در دما کره در هنگام ظهر دما بهحدود 2000درجه فارنهایت می رسد وچون هوا رقیق است قابلیت  هدایت  به حداقل می رسد.

این منطقه بخاطر یونوزاسیون به منطقه یونکره شهرت دارد فجر شمالی از داخل این بخش بسیار مسئول اتمسفر سرچشمه می گیرد .در نیمکره جنوبی هم جلو مشابهه ای رخ می دهد.

شفق قطبی (Aurora):

این پدیده در دوقطب زمین ود ر کمربند ی بنام وان آلن رخ می دهد .زما ن این رخداد به فعالیتهای خورشید که تودهای عظیم ی از گازهای شعله ور که به فضای خارج جاری می شود بر میگردد.

این تودهای عظیم  از پروتونها و الکترونها پر انرژی در اطراف پراکنده می شود .واین ذرات باردار با حرکت به سوی زمین تحت تاثیر کمربند وان آلن زمین شده وآنها را در امتداد خطوط میدان مغناطیس زمین قرار می دهد.بطوری دسته های منظم از پرتوهای کیهانی  از دو انتهای کمربند های تابشی وان آلن به طرف زمین سرازیر شده  وباعث افزایش انرژی در قسمتهای بالای جو در قطبها شده وبعث پیدایش بخشهای رنگی ونورانی در آسمان قطبها می شود که شفق گفته می شود.

شفق در قطب شمال بنام بوریالیس ود قطب جنوب بنام استرالیس.

نگارنده:علی محمدپورزیدی دانشجوی ارشد اقلیم دانشگاه آزاد چالوس.

منبع: هواواقلیم شناسی.دکترامین علیزاده.دکتر غلامعلی کمالی .دکترفرهادموسوی .دکترمحمدموسوی بایگی.انتشارات فردوسی مشهد.چاپ سیزدهم .زمستان1388

هواشناسی عمومی .دکتر هوشنگ قائمی  .انتشارات سمت

تغییراقلیم.دکترقاسم عزیزی.نشرقومس.چاپ اول 1383

مبانی اقلیم شناسی .دکتر پریدخت فشارکی .نشر قطره .1374

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد