گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

پدید ه های آب و هوایی بر جنبش صفحات تکتونیک زمین تاثیر می گذراند

دانشمندان نخستین بار به شواهدی دست یافتند که ارتباط میان تشدید پدیده های آب و هوایی با تکانهای صفحات تکتونیک یا زمین ساختی را نشان می دهد و می تواند درباره علت بروز زمین لرزه های مهیب اطلاعات ارزشمندی فراهم سازد. به گفته دانشمندان درک علت تغییر مسیر صفحات تکتونیک و سرعت آن، کلید پی بردن به علت بروز زمین لرزه ها ی مهیب همچون زلزله ماه فوریه در نیوزیلند یا زمین لرزه مهیب ماه گذشته ژاپن محسوب می شود که محور کره زمین را حدود چند اینچ تغییر داد.
   گروهی از پژوهشگران بین المللی متشکل از دانشمندانی از استرالیا، فرانسه و المان اعلام کردند تحقیقات آنان نشان می دهد تشدید بارندگیها و طوفانهای موسمی در شبه قاره هند، تحرکات صفحه تکتونیکی هند را طی ده میلیون سال گذشته حدود بیست درصد تسریع کرده است.
   رئیس این تیم تحقیقاتی تاکید کرد دانشمندان سالها بر این باور بودند تحرکات صفحات زیر ساختی زمین با ایجاد کوههای جدید و دریاها، بر تغییرات آب و هوایی تاثیر می گذارد ولی مطالعات جدید عکس این موضوع را نشان داد. بسته شدن یا باز شدن خلیج های جدید یا تشکیل رشته کوههای جدید مانند رشته کوه آند یا خود تبت، فرایندهای وابسته به زمین شناسی هستند که بر الگوههای آب و هوایی تاثیر می گذارند.

   این دانشمند تاکید کرد در مطالعات تازه برای نخستین بار نشان دادیم که عکس این موضوع نیز صادق است یعنی الگوهای آب و هوایی می توانند به نوبه خود در قالب مکانیسمی بازخوردی، بر جنبش صفحات تکتونیکی زمین تاثیر بگذارند. وی در عین حال تصریح کرد این یافته ها به این معنی نیست که گرم شدن کره زمین به مثابه تشدید بزرگی زمین لرزه ها در مقایسه با قبل خواهد بود. وی افزود البته زمین لرزه ها به علت حرکت صفحات زمین ساختی در محل برخورد دو صفحه بوجود می ایند و این تحقیقات به هیچ وجه به این معنی نیست که ما در آینده شاهد افزایش بروز اینگونه زلزله ها خواهیم بود.
   به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان قصد دارند با مطالعه تاثیر مشابه رویدادهای آب و هوایی بر دیگر مناطق، یافته های این تحقیقات را مستحکمتر سازند.



برچسبها  : تاثیر تغییرات آب و هوایی بر ایجاد زمین لرزه ها    تاثیر انسان بر تغیر آب و هوا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد