گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

حفره لایه اوزن موجب خشکسالی استرالیا شده است

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد حدود یک سوم خشکسالی های اخیر استرالیا ناشی از حفره لایه اوزن در منطقه قطب جنوب است. به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، بررسی های دانشمندان بین المللی به سرپرستی دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان می دهد این حفره باعث جابه جایی الگوهای وزش باد و بارندگی در نیمکره جنوبی زمین حتی در نواحی استوایی شده است.
   مدل های اقلیمی آنها حاکی از این است که این تاثیر به ویژه در استرالیا جدی است. بسیاری از بخش های این کشور در سال های اخیر شاهد خشکسالی بوده است و شهرها مجبور به سرمایه گذاری در فناوری هایی مانند نمک زدایی شده و بسیاری از مزارع خشک شده اند.
   این پژوهشگران حفره موجود در لایه اوزن را به مدل های استاندارد اقلیمی اضافه کردند تا درباره چگونگی تاثیر آن بر باد و باران تحقیق کنند.
   تیم دانشگاه کلمبیا دریافت که در مجموع، حفره اوزن باعث حرکت جبهه های باران زا به جنوب شده است. "سارا کانگ " از محققان این طرح گفت: حفره اوزن به طور میانگین برای نواحی مختلف موجب تغییری 10 درصدی می شود اما برای استرالیا این تغییر 35 درصدی است.
   مدل ارایه شده توسط این محققان نشان داد که گرمایش زمین به دلیل تصاعد گازهای گلخانه ای همچنین یکی از عوامل مهم است، هرچند چرخه های طبیعی اقلیمی نیز مهم هستند زیرا استرالیا پیش از فرسایش لایه اوزن و پیش از گرمایش مشاهده شده در قرن بیستم هم خشکسالی های شدید را تجربه کرده بود.
   فرسایش اوزن ناشی از واکنش های شیمیایی در استراتسفر یا همان لایه فوقانی اتمسفر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد