گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

سونامی خاموش در یزد، یکه‌ تازی می کند


خشکسالی که شاید بتوان از آن به عنوان سونامی خاموش یاد کرد، همچنان در یزد یکه‌ تازی می کند و بسیاری از باغات کهنسال این استان را پس از تشنگی های مستمر و طولانی 11 ساله به خرمن هایی از هیزم تبدیل کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران ،خشکسالی یزد به گفته صاحبنظران امسال به سخت ترین ناهنجاری آب و هوایی نیم قرن اخیر تبدیل شده و همچون آتشی خزنده به جان باغ های خشک و بی رمق این استان افتاده است.
   حتی بارندگی های محدود زمستان و بهار امسال نیز نتوانست مرحمی بر سوختگی این باغ ها باشد و بسیاری از باغ های این استان به ویژه در مناطق تفت و مهریز این روزها در سوگ از دست دادن درختان خود نشسته اند. بسیاری از باغ های روستاها در شهرستانهای مختلف استان امروز داغدار درختان بادام و گردویی با بیش از 70 سال سن هستند زیرا این درختان در پیکار با خشکسالی مغلوب و اکنون به خرمن هایی از هیزم تبدیل شده اند.
   درختانی که روزگاری مخارج سالانه کشاورزان و باغدارن از محصول آنها تامین می شد، اکنون به علت خشکسالی های پی در پی به کلی خشک شده اند و بنیان اقتصادی خانواده های روستایی را از هم گسسته اند. آسمان امسال نیز همچون 10 سال گذشته باران خود را از کویر یزد دریغ کرد و یزد می رود تا یازدهمین سال پی در پی خشکسالی خود را پشت سر بگذارد.
   هم اکنون در بسیاری از روستاهای شهرستان های تفت و مهریز بیش از چهار سال است که قطره ای آب از چشمه ها و قنوات خارج نشده است و زمین و آسمان دست به دست یکدیگر داده اند تا کویر تشنه یزد را در عطشی 11 ساله نگه دارند.
   یزد تمام پاییز امسال را در حسرت قطره ای باران ماند و گرچه زمستان و بهار آن اندکی بارانی شد اما این باران ها نتوانست خشکی پاییز و خشکسالی 10 سال پیاپی این استان را جبران کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد