گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

تیتان بزرگترین قمر زحل، لایه‌ای مایع زیر سطح جامد خود دارد

ستاره شناسان بلژیکی اعلام کردند احتمالا زیر سطح تلماسه های منجمد قمر تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل، اقیانوسی وسیع از مایعات قرار دارد. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران رصد خانه سلطنتی بلژیک پس از تحلیل و بررسی اطلاعات هفت ساله ای که سفینه فضایی کاسینی طی گردش در مدار تیتان به زمین مخابره کرده است، اعلام کردند با شکل گیری فرضیه جدید، تصویری تازه از ماهیت این سیاره پوشیده از متان منجمد در ذهن دانشمندان ترسیم می شود.
   به موجب نتایج این تحقیقات که قرار است در نشریه ستاره شناسی و فیزیک نجومی منتشر شود، میزان اینرسی قمر تیتان، یعنی اندازه انرژی مورد نیاز برای متوقف کردن حرکت این سیاره، حدود پنجاه درصد از انچه که بر اساس جسم مواد جامد این قمر براورد می شود بیشتر است. این مورد تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که میزان چگالی و تراکم قمر در سطح بیشتر از مرکز باشد، مسئله ای که با درک و اطلاعات کنونی درباره نحوه شکل گیری سیارات و قمرها مطابقت پیدا نمی کند.
   احتمال جایگزین که تحت این شرایط بیشتر در ذهن دانشمندان شکل گرفته این است که چگالی قمر تیتان بطور کامل از مواد جامد نیست، بلکه حاوی حجم عظیمی از اقیانوس مایع زیر سطح تلماسه های منجمد ان از جنس متان است. به گفته پژوهشگران این فرضیه که تیتان لایه ای مایع زیر سطح جامد خود دارد، درست تر به نظر می رسد.
   به گفته آنها اگر بخواهیم حرکت تیتان را در مدار کنونی آن توجیه کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه بر اساس اطلاعات موجود بگوییم لایه ای مایع زیر سطح منجمد خود دارد که موجب می شود انرژی کمتری برای توقف چرخش آن لازم باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد