گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

تغییرات آب و هوایی آب را به سیاره سرخ باز می‌گرداند

گروهی از سیاره شناسان بین المللی برپایه اطلاعات جدیدی که مدارگرد ناسا جمع آوری کرده است دریافتند که در صورت تغییر آب و هوای مریخ، آب می تواند به سیاره سرخ باز گردد. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان موسسه تحقیقاتی ساوث وست آمریکا و دانشگاه ساپینتزای ایتالیا با استفاده از اطلاعاتی که رادار SHARAD مدارگرد Mars Reconnaissance ناسا جمع آوری کرده است کشف کردند برخلاف آنچه که تاکنون تصور می شد مریخ حدود 3 میلیارد سال قبل کاملا خشک و منجمد نشده است، بلکه اتمسفر آن هزاران سال قبل مجددا گرم شده و در سطح این سیاره، آب به حالت مایع جریان یافته است.
  
   این بررسیهای جدید نشان می دهد بخش بسیار وسیعی از مریخ که منجمد است در میان "دی اکسید کربن" یخی محصور شده است. به ویژه میزان دی اکسید کربن منجمد در قطب جنوب سیاره سرخ 30 برابر بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد. این تحقیقات نشان می دهد که اتمسفر و آب بر روی مریخ برپایه نوسانات محور چرخش سیاره پدیدار می شوند. در بعضی دوره ها به ویژه حدود 100 هزار سال قبل زاویه انحراف این محور به 40 درجه رسیده و همین مسئله موجب گرم شدن اتمسفر و ذوب یخها شده است.

به گفته این دانشمندان، درصورتی که که گرما دی اکسید کربن منجمد را ذوب کند و تمام این دی اکسید کربن به صورت گاز در اتمسفر این سیاره پخش شود، اثر گلخانه ای شرایط لازم برای ذوب آب یخ موجود در سطح مریخ را فراهم می کند و به این ترتیب در سطح این سیاره چند دریاچه آب ایجاد می شود.
  
   این محققان با بررسی رسوبات دریاچه ای به وسعت 12 هزار کیلومتر مکعب در قطب جنوب مریخ به این نتایج دست یافتند. این رسوبات بیش از 80 درصد از دی اکسید کربن اتمسفر فعلی سیاره سرخ را به صورت منجمد در خود نگه داشته است.
  
   برخلاف اتمسفر زمین که تنها کمتر از 0.04 درصد آن از دی اکسید کربن ساخته شده حدود 95 درصد از اتمسفر مریخ از دی اکسید کربن است. این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما پیش از این می دانستیم که یک سرپوش کوچک از دی اکسید کربن منجمد (یخ خشک) روی یخ آب این سیاره را پوشانده است اما این تحقیقات جدید نشان می دهد که این لایه یخی دی اکسید کربن 30 درصد بیشتر از دانسته های گذشته ما است."
  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد