گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

بیشترین نگرانی سازمان های امدادرسان در مورد زلزله احتمالی تهران،

بیشترین نگرانی سازمان های امدادرسان در مورد زلزله احتمالی تهران، استانبول و کاتماندو است

رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اکنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است. 'ابوالحسن فقیه' در گفتگو با ایرنا افزود: برای آمادگی و مقابله با این پیش بینی‌ها که از سوی سازمان های بین‌المللی دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح می‌شود، باید ازهم ‌اکنون با برنامه‌ریزی به منظور رویارویی و مقابله با این فجایع طبیعی آماده بود و اقدامات پیشگیرانه را برای تجهیز و تقویت زیرساخت‌های ارائه خدمات اسکان اضطراری و عملیات‌های موفق امداد و نجات به مصدومان و مجروحان احتمالی انجام داد.

   این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر ادامه داد: با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در امر مدیریت بحران و سوانح در جمعیت هلال احمرپیشنهاد می‌شود به جای آن‌ که تمرکز برساخت اردوگاه‌ها و فراهم کردن پناهگاه‌های اسکان موقت در مناطق پرخطر و مستعد زلزله شود، بهتر است نسبت به ساخت و ساز پناهگاه‌های دایمی در همسایگی مناطق در معرض خطر توجه بیشتری از سوی متولیان مدیریت بحران و سازمان های امدادرسان کشور صورت گیرد.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به 950 میلیون نفر در مناطق فقیرنشین سراسر دنیا زندگی می‌کنند و این افراد هنگام بروز فجایع طبیعی و غیر طبیعی در معرض خطر و آسیب های جدی قرار دارند.
   فقیه تصریح کرد: در گزارشی که از سوی کمیته اضطراری فجایع طبیعی درباره زلزله احتمالی تهران منتشر شده است، ‌چنین می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است تمرکز بیشتری بر روی روش های طولانی‌ مدت و موثرتر در رویارویی با فجایع طبیعی صورت بگیرد تا بهتر بتوان بعد از بروز حوادث و سوانح و ایجاد وضعیت اضطراری عمومی آنها را مدیریت کرد.
   رییس جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به تجربیات گروههای امداد و نجات بین‌المللی یکی از نکاتی که پس از وقوع فجایع طبیعی به آن توجه ویژه‌ای شده است، همکاری کردن سازمان های امدادرسان با افراد و گروههای محلی در امر امدادرسانی شهرها است تا از این طریق بتوان سریع‌تر، امکانات و خدمات مورد نیاز مردم مناطق آسیب دیده را فراهم کرد.
   وی اضافه کرد: همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده، روند بازگشت نجات یافتگان و مصدومان به محل زندگی قبلی در شهرهای خود با سرعت بیش‌تری صورت خواهد گرفت.
   به گفته وی، زلزله و سونامی اخیر ژاپن یکی از چالش ‌برانگیزترین حوادث تاریخ عملیات های امداد و نجات در دنیا بود که سازمان های امدادرسان طی چندین سال فعالیت‌های خود در زمینه های ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه، با چنین حجمی از آسیب دیدگان روبرو نشده بودند.
   فقیه افزود: این گونه حوادث و سوانح، اهمیت اتخاذ تدابیر لازم را قبل، هنگام و بعد از وقوع حادثه در مدیریت بلایای طبیعی نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌های مقابله و ایجاد سامانه‌های مدیریت پیش بینی حوادث و سوانح و راه‌اندازی سیستم‌های هشدار زود هنگام در حوادث احتمالی می‌تواند به کاهش قابل توجه تعداد قربانیان و مصدومان بیانجامد.
   وی ادامه داد: عوامل متخصص ما در جمعیت هلال احمر به دنبال بهبود دایمی خدمات امدادی خود در پاسخگویی به حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی به مردم آسیب دیده هستند و با انجام تمرین ها و کارگاههای بازآموزی منظم، خود را برای رویارویی با وضعیت‌های اضطراری عمومی و پیچیده و ارایه خدمات امداد و نجات، اسکان و درمان اضطراری به مصدومان و قربانیان این گونه حوادث آماده می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد