گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

جزئیات 11پروژه فضایی کشور/ ساخت 9 ایستگاه ماهواره‌ای

رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران با بیان اینکه تاکنون 11 پروژه ماهواره ای در کشور تعریف شده که در حال اجرا است گفت: ماهواره سیمرغ با ماموریت جمع آوری اطلاعات جوی و اطلاعات محیطی لوله های نفت و گاز توسط ماهواره بر سیمرغ تا سال 1392 آماده پرتاب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اصغر ابراهیمی دوشنبه در نشست بررسی برنامه های فضایی کشور و دستاوردهای فضایی در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه برنامه های فضایی کشور در سال 86 به تصویب هیئت دولت رسید افزود: با تصویب این برنامه دو وزارتخانه دفاع و ارتباطات و فناوری اطلاعات مامور اجرای این برنامه ها حول سه محور شدند.

رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران، طراحی و ساخت حاملهای ماهواره، طراحی ماهواره و ایستگاه های فضایی را از جمله محورهای برنامه های فضایی کشور دانست و اظهار داشت: دو محور اصلی ساخت ماهواره ها و ایستگاه های فضایی به وزارت دفاع واگذار شد.
 
وی با بیان اینکه تاکنون 11 پروژه ماهواره ای در کشور تعریف و اجرایی شده است اضافه کرد: ماهواره های " سینا"، "مصباح1"، زهره"، " امید"، "فجر"، "نوید"، "رصد 1"، "طلوع"، "ظفر"، "آت ست" و "مصباح 2" از جمله دستاوردهای ماهواره های ایرانی است که اجرایی شده است.
 
ایجاد 9 ایستگاه زمینی با دانش بومی

رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران، طراحی و ساخت ایستگاه های ماهواره ای را از دیگر دستاوردهای محققان در این حوزه نام برد و خاطرنشان کرد: پس از طراحی ماهواره امید، اقدام به طراحی و ساخت ایستگاه های زمینی شد که در این راستا اقدام به ایجاد ایستگاه شماره یک ارسال و دریافت فرمان در چرمشهر ورامین، ایستگاه شماره دو در کشور سوریه و ایستگاه شماره 3 در چابهار شد.
 
وی از راه اندازی ایستگاه های تعیین موقعیت ماهواره در کشور خبر داد و اضافه کرد: ایستگاه مرکزی کنترل پرتاب در سمنان، چهار تعیین موقعیت ماهواره در استان سیستان و بلوچستان و یک ایستگاه ارسال و دریافت اطلاعات در آبادان از جمله ایستگاه های تعیین موقعیتی بود که همزمان با ساخت ماهواره امید راه اندازی شد.
 
مجری پروژه ماهواره امید با اشاره به مشخصات فنی ماهواره امید ادامه داد: ماهواره امید دارای مداری بیضوی با اوج 378 کیلومتر و حضیض 244 کیلومتر، پریود گردش به دور زمین 90 دقیقه و تعداد گردش آن به دور زمین در شبانه روز 15 مرتبه بود. جدایش این ماهواره از ماهواره بر در جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان رخ داد.
 
وی طول عمر آن را 2 ماه ذکر کرد و گفت: ماموریتهای این ماهواره ارسال پیام رئیس جمهور بود که انگلستان و آمریکا این پیام را دریافت و در سایت خود قرار داده بودند.

ماهواره طلوع

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر، طراحی و ساخت ماهواره طلوع را از دیگر پروژه های فضایی کشور دانست و در این باره توضیح داد: این ماهواره از نوع ماهواره های سنجش از راه است که طراحی آن در دستور کار قرار دارد و تا بهمن ماه سال جاری آماده پرتاب می شود.
 
وی وضوح این ماهواره را 50 متر ذکر کرد اظهار داشت: سعی شد تا وضوح این ماهواره را به 30 متر ارتقا دهیم ضمن آنکه این ماهواره 100 کیلوگرم وزن داشت که در طراحی ها وزن آن را به 80 کیلوگرم رساندیم.
 
ابراهیمی با تاکید بر اینکه این ماهواره در مدار 400 کیلومتر ارسال می شود، اضافه کرد: این ماهواره که عمر آن یک سال و نیم و ابعاد آن 12 در 90 سانتیمتر است با پرتابگر سفیر 2a پرتاب خواهد شد.
 
ماهواره فجر
 
رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران از پرتاب ماهواره فجر در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: این ماهواره اولین ماهواره ایرانی است که ماموریت مانور مداری را دارد و در نیمه سال جاری پرتاب خواهد شد.
 
ابراهیمی با اشاره به مشخصات فنی این ماهواره یادآور شد: این ماهواره دارای زیر سامانه پیشرانش گاز سد برای انتقال مداری است. علاوه بر این مجهز به پالس پلاسمایی است که نوعی رانشگر الکتریکی با ضربه ویژه بسیار بالا است و به عنوان محموله فرعی بهره برداری می شود.
 
وی با بیان اینکه رانشگر در ماهواره باعث دوران ماهواره به حول مرکز جرم خود می شود، خاطر نشان کرد: این ماهواره دارای ماموریت های سنجش از راه دور و نقشه برداری است که برای این منظور یک محموله دوربین بر روی آن نصب خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه برای انجام ماموریت های این ماهواره ایستگاه های سنجش از راه دور ایجاد شده است، گفت: دقت این ایستگاه کمتر از 2 متر و ارتفاع آنتن های آن 14 متر است. سرعت شتاب رهگیری این ایستگاه 8 درجه بر مجذور ثانیه است. این ایستگاه 3 ماه است که راه اندازی شده و نتایج تست های آن نیز قابل توجه است.
 
پرتاب ماهواره مصباح 2 تا سال 92
رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران، طراحی و ساخت ماهواره مصباح 2 را از دیگر پروژه های فضایی کشور دانست و گفت: این ماهواره با همکاری شرکت ایتالیایی "کارلوگاوازی اسپیس (CGS)"ساخته و سال سال 1392 آماده پرتاب می شود.
 
ابراهیمی جمع آوری اطلاعات جوی و اطلاعات محیطی لوله های نفت و گاز را از ماموریت های ماهواره مصباح 2 ذکر کرد و ادامه داد: طول عمر این ماهواره که در مدار بیش از 600 کیلومتر (بین 800 تا هزار کیلومتر) قرار می گیرد 3 تا 5 سال است.
 
این محقق با بیان اینکه قرار بود این ماهواره توسط موشک "کاسموس" پرتاب شود، خاطر نشان کرد: از آنجایی که این پرتاب هرگز انجام نشد از این رو احتمالا این ماهواره توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب شود.
 
وی مرکز تحقیقات مخابرات، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران را از جمله نهادهای فعال در این پروژه فضایی نام برد و گفت: ساخت این ماهواره با همکاری شرکت ایتالیایی "کارلوگاوازی اسپیس (CGS) به عنوان مشاور صورت خواهد گرفت.
 
ماهواره سیمرغ
 
مجری پروژه ماهواره امید با اشاره به جزئیات ماهواره سیمرغ یادآور شد: وزن این ماهواره 80 کیلوگرم است و قرار است در مدار 500 کیلومتری قرار گیرد.
 
همکاریهای بین المللی
ابراهیمی به سابقه فعالیت های ایران در حوزه هوافضا اشاره کرد و یادآور شد: ایران در پروژه طراحی و ساخت ماهواره مشترک با سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه همکاری دارد به گونه ای که طراحی بخشهایی از این ماهواره چون ترانسپوندر به ایران واگذار شد که طراحی های آن انجام شد.
 
رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران، همچنین آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، چین و هند را از جمله کشورهای صاحب فناوری فضایی نام برد و اظهار داشت: هند در عرصه های فضایی پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه های مختلف از جمله نرم افزارهای فضایی داشته است بدون اینکه تمایلی به رسانه ای کردن خبرهای خود باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد