گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

گروه جغرافیا (تنکابن)

جغرافیا علمی برای بهتر زیستن

اقلیم شناسی همدید چیست ؟

باید گفت که؛بسیاری از فرآینده های مرتبط با معظلات محیطی از جمله (آلوده گی هوا، باران اسیدی ،کمیت وکیفیت آب ) به شدت تحت تاثیر گردش جوی هستند.حال باید با این دانسته ها برنامه ریزان ومتخصصان  برنامه ریزی محیطی به مسائل گردش های جوی وچگونگی تاثیر آن برمحیط آگاه بوده،تا بتوانند بهترین راحل برای کاهش این مشکلات را پیشنهاد دهند.وآسایش انسانها را فراهم آورند.

تعریفی که میشود در مورد اقلیم شناسی همدیدارائه دادکه موردقبول همه باشد :اقلیم شناسی همدیدعلمی است که رابطع میان گردشهای جوی را با محیط سطحی یک منطقه بررسی می کند.منظور از محیط سطحی همان لایه های سیاره ای که ضخامت آن به طور متوسط حدود اکیلومتر می باشد.بنا به تعریف ارائه شده ازاقلیم شناسی همدید بدنبال تاثیرات کلیدی میان جو ومحیط سطحی هستند.ویکی از اهداف اقلیم شناسی همدید به بررسی نقش تغییرات گردش جوی در تغییرات سطحی است.

کسانی که دراقلیم شناسی همدید فعالیت می کنند باید در زمینه فیزیک وکامپیوتر تسلط داشته باشند که این دو از ابزار کاربردی در این علم می باشد. اقلیم شناسی همدید به موازات انقلاب کامپیوتری ،ازاواخر 1970روبه رشد گذاشت که به عنوان یکی از شاخه های مهم در بین اقلیم شناسی جغرافیایی می باشد.

اولین تعریفی که ازآی کورت از اقلیم شناسی همدید ودینامیک ارائه داد ؛دوتفاوت اصلی در این دو علم بیان کرد :1.مقیاس : که اقلیم شناسی دینامیک در مقیاس سیارهای کاربرد دارد اما اقلیم شناسی همدید در مقیاس کوچک که امروزه با رشد توان محاسباتی کامپیوتر این مقیاس هم به سیاره تغییر کرد.وتفاوت دوم در متغیر است:که در اقلیم شناسی دینامیک تاکید روی سرعت بالقوه ،تکانه ،انرژی،همگرایی و واگرایی،وتاوایی .اما در  اقلیم شناسی همدید بیشتر به مفاهیمی چون الگوی فشار ،جریان هوا ،توده هوا والگوی نقشه ای می باشد.

بگفته باری وپری (1973) اقلیم شناسی همدید را به دو مرحله تقسیم کردند:1.طبقه بندی گردش های جوی  2.شناسی روابط میان این طبقات باعناصر هوای منطقه مورد بررسی.

ودرمطالعات اقلیم شناسی همدید چهار عامل مشترک می شود مشاهده کرد:1.گردش جوی طبقه بندی شده 2. دوسطح با هم مطالعه شود (که همان قالب اقلیم شناسی همدید است) 3. تغییرات اقلیمی بر روی محیط سطحی 4. منطقه به عنوان واحد مکانی.

 

 

نگارنده:علی محمدپورزیدی دانشجوی ارشد اقلیم شناسی دانشگاه ازادچالوس.

منبع:اقلیم شناسی همدید وکاربرد آن در مطالعات محیطی ،برنت یارنال ،مترجم دکتر سید ابوالفضل مسعودیان، انتشارات دانشگاه اصفهان.

نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 20:19 http://sajjadbox.mihanblog.com/

سلام!

دوست داری بازدیدهای وبت به طور چشمگیری افزایش پیدا کنه!
میخوام بهت یه لینک باکس رو معرفی کنم که میتونه در این کار بهت خیلی کمک کنه!
فقط کافیه کد لینک باکس رو بگیری و در وبت قرار بدی و بعد لینکت رو ارسال کنی...
در ضمن بهتره هر روز لینک روزانه ارسال کنی اونوقت تاثیرش رو خودت میبینی...

اگر امروز کد لینک باکسو در وبلاگ خود قرار دهید
لینک شما در بخش لینک های ویژه ثبت میشود

http://sajjadbox.mihanblog.com/

این لینک باکس بسیار سبک هستش و ارزش امتحان کردن رو داره!
امیدوارم ازش استفاده کنی!
بای...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد